۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۶۹۹۴۶
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

شهدا جایگاه ویژه ای نزد خدا دارند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ارومیه در مراسم شبی با شهدا گفت: آیاتی که زنده بودن شهدا را در قرآن مورد تاکید قرار می دهند نشان از عظمت شهدا و جایگاه برجسته آنان است.
امام جمعه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در مراسم شبی با شهدا که در مسجد جوادیه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: لحظات ماه مبارک رمضان سپری شده و این سرمایه از دست انسان خارج می شود، بنابراین باید تلاش کنیم از لحظات این ماه استفاده و بهره بیشتری ببریم.

 

وی افزود: در حال حاضر اهمیت ماه مبارک رمضان مشخص نیست در چه حد است اما در روز قیامت قیمت واقعی این ماه و الطاف الهی را متوجه خواهیم شد.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: خداوند متعال در این ماه ما را به ضیافت و مهمانی خود فرا خوانده است هم صاحب خانه بنا به شأن و توان خود از میهمانانش پذیرایی می کند و هم میهمانان از صاحب خانه در شانش انتظار احترام و پذیرایی دارند.

 

وی ادامه داد: اگر ما را یک فرد معمولی دعوت کند به همان اندازه و اگر فرد سرمایه دار دعوات کند به همان اندازه داراییش انتظار پذیرایی داریم، بسته به امکانات میزبان انتظار میهمان بالاتر می رود و صاحب خانه هم به همچنین در حد جایگاه خود از میهمان پذیرایی می کند.

  

امام جمعه ارومیه گفت: ماه رمضان پروردگار تبارک و تعالی خود مومنان را به مهمانی خود دعوت کرده است و از پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ "خدای متعال شما را به مهمانی خود فرا خوانده است"، از این رو خدای متعال طوری سفره رحمت خود را می گستراند که در شان او است و هم انتظار ما پذیرایی خدای تعالی از میهمان خود در شان و لیاقتش هست.

 

وی خاطرنشان کرد: در عالم هستی هیچ موجودی برتر و قدرتمندتر از پروردگار تعالی نیست و او قدرت مطلق است، بنابراین خدای متعال سفره ای شبیه به عظمت خود در پیش روی ما گسترده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تاکید کرد: در این ایام باید متوجه باشیم که بر سر سفره و طبق مهمانی کدامین میزبان نشسته ایم و چه شخصیتی ما را به ضیافت خود فرا خوانده است؟

 

وی ایام رمضان را قدردانستنی عنوان و اضافه کرد: اگر کسی با حالی خوش به این مسأله دقت کند و این میهمانی را با دعوت نامه ای که به فرض از سوی امام عصر(عج) به دست او رسد مقایسه کند، متوجه اهمیت موضوع می شود، چون بسیاری مشتاق دیدار امام عصر(عج) هستند و از پیغامی که از سوی ایشان به دست شان برسد ابراز شادی وافر می کنند در حالی که در این ایام خدای متعال ما را به مهمانی خود خوانده و دعوت نامه به سوی ما فرستاده است که از عظمت زیادی برخوردار است.

 

امام جمعه ارومیه احوال انسان های عارف را در ایام رمضان فوق تصور انسان های عادی دانست و گفت: در این ایام عارفان سرشار از شادی و سرمستی اند.

 

وی به جایگاه شهدا اشاره و اضافه کرد: وجود انسان متشکل از جسم و روح است و در آیه 42 سوره زمر می فرماید؛ «اللَّـهُ یَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا ۖ فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَىٰ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْ‌سِلُ الْأُخْرَ‌ىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُ‌ونَ»؛ بر اساس این آیه وجود انسان متشکل از جسم و روح است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: وقتی انسان را در گور می گذارند جسم خاکی او می پوسد ولی روح او به سوی خدا می رود چه کافر باشد و چه مومن.

 

وی ادامه داد: بر اساس روایات اگر چه بدن های انسان های کافر از بین می رود اما روح آنان هر صبح و شام به آتش و عذاب دوزخ برزخی عرضه می شوند و در مقابل انسان های مومن هر چند که جسمشان از بین می رود ولی روح آن ها زنده و از نعمات الهی برخوردار است.

 

امام جمعه ارومیه در ادامه افزود: سفارش به زیارت اهل قبور بر همین اساس است تا با قرآئت فاتحه و احسان روح آنان را از خود خرسند سازیم.

 

وی به آیه 169 سوره بقره که می فرماید؛ «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ یُرْ‌زَقُونَ» اشاره و اذعان کرد: همه در عالم برزخ زنده اند اما خدای متعال تنها شهدا را مورد خطاب قرار می دهد و این نشان از مقام برجسته شهدا در نزد خدای متعال است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به روایاتی از ائمه معصومان(ع) تصریح کرد: ائمه معصومان(ع) در مناجات و روایات خود به ما یاد داده اند که از خدای متعال کشته شدن در راهش را طلب کنیم و این مسأله را رسما مورد تاکید قرار داده اند./1301/پ202/ب4

ارسال نظرات