۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۲۷۰۶۹۱
آیت الله توکل:

گناه مهم ترین عامل حبس شدن و عدم استجابت دعا است

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته حوزه علمیه به یکی از علل حبس شدن دعا و عدم استجابت آن اشاره کرد و اظهار داشت: انسانی که شب را به دعا می پردازد و روز سرش به گناه مشغول می شود، گناه روز او مسیر استجابت دعا را می بندد و این دعا به سمت درگاه الهی نمی رود.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم امروز در بیت الزهرای بابل با بیان این که برخی از انسان ها حقیقت گناه را می بینند و از آن دوری می کنند، خاطرنشان کرد: عموم انسان ها که نمی توانند پرده های ظاهری از دیدشان کنار بزنند و ظلمت در گناه را ببینند، باید راه های دیگر برای دوری از گناه و زندگی سعادتمندانه پیدا کنند.

 

وی افزود: برای افراد عادی گناه لذت دارد اما باید عاقبت گناه را بر اساس تجربه دید و خوش به حال کسی که شهوت الآن را برای یک وعده گاه که بعدا به او بدهند ترک می کند.

 

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، یاد مرگ را بازدارنده عنوان و تصریح کرد: جبرییل در نصیحت و موعظه ای این چنین بیان می کند که هرطور می خواهی زندگی کن اما بدان مرگی هم خواهد آمد و برای آن که اسیر شهوت نشوید زندگی پس از این دنیا را مرتب به خود یادآوری کنید.

 

وی یکی از کتاب های سودمند و بسیار ارزشمند را ترجمه تورات از سوی امیرالمؤمنین(ع) بیان کرد و ادامه داد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) از کتاب تورات چهل حدیث ارزشمند را  از عبری به عربی ترجمه کردند و در کتابی با ارزش که کتاب احادیث قدسیه است جمع آوری کردند که مطالعه آن بسیار مفید و ارزشمند است.

 

آیت الله توکل با تاکید بر این که انسان باید برای آرامش در هنگام مرگ و دنیای پس از مرگ در این دنیا با خداوند مأنوس شود، اظهار داشت: انسان تنها به دنیا می آید، تنها می میرد و تنها در یک قبر قرار می گیرد اما آنقدر غافل است که مطامع دنیایی را برای خود به عنوان همدم بر می گزیند.

 

وی به استقامت اهل ایمان در راه خدا اشاره و خاطرنشان کرد: دینداری در راه خدا باید با استقامت همراه باشد و استقامت لازمه اش تحمل گذر زمان است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، صبور بودن را از دیگر نشانه های اهل ایمان عنوان کرد و گفت: دنیا با جاذبه هایش آنقدر پرفریب است که مانند گردنه هایی خطرناک، انسان را در دام مطامع و اسارت هوای نفس می اندازد.

 

وی ضمن تاکید بر این که هر انسانی دارای ضعف و قدرت نفسانی است، تصریح کرد: گاهی انسان قدرتمند است و حریف پنجاه نفر می شود اما به خودش که می رسد ضعیف است و بنا بر روایتی از پیامبر قوی به کسی گویند که به هوای نفس خود مسلط شود.

 

آیت الله توکل به روایتی دیگر از امیرالمؤمنین(ع) در خصوص مبارزه با هوای نفس پرداخت و افزود: آن کسی که بر هوای نفس غالب شد بالاتر است از کسی که شهری را به تنهایی فتح می کند.

 

وی تاکید کرد: اگر انسانی بخواهد به درجات رفیع نورانیت برسد باید حلاوت ایمان را در جان خو بچشاند و برای انجام واجبات قیام کند و گند گناه را به جانش راه ندهد.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه به یکی از علل حبس شدن دعا و عدم استجابت آن اشاره کرد و اظهار داشت: انسانی که شب را به دعا می پردازد و روز سرش به گناه مشغول می شود، گناه روز او مسیر استجابت دعا را می بندد و این دعا به سمت درگاه الهی نمی رود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات