۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۲۷۱۰۱۱

مصر 7 هزار کتاب و سی دی تبلیغی تکفیری‎ها را توقیف کرد

خبرگزاری رسا ـ مقامات مصر 7 هزار کتاب و سی دی از گروه‎های وهابی تکفیری و اخوان المسلمین در مساجد قاهره ضبط و توقیف کردند.
مصر


به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت اوقاف مصر بعد از دریافت اطلاعات و پیگیری های امنیتی مبنی بر وجود کتاب های تکفیری در مساجد این کشور تعداد 7 هزار کتاب و حلقه های سی دی مربوط به گروه های افراطی را مصادره کرد.

 

کتاب ها و سی دی های مذکور از مساجد امهات المومنین، مسجد توحید در رامسس و التوحید در شبرا کشف و ضبط شده است.

 

در این بازرسی محمد عبدالرازق عمر رییس بخش دینی، محمد عزالدین عبدالستار رییس اداره مرکزی امور تبلیغی، محمدعبدالموجود معاون وزارت امور مساجد به طور سرزده از مساجد توحید در منطقه رامسس و امهات المومنین وابسته به جمعیت قانونی و مسجد توحید بازدید کردند.

 

آنان در بازرسی از کتابخانه این مساجد از وجود برخی کتاب هایی مطلع شدند که با تفکرات اسلامی میانه رو تناسب نداشته و صدها کتاب و سی دی هایی یافتند که از طریق قانونی و رسمی تهیه نشده و در فهرست کتاب خانه های مساجد نزد وزارت اوقاف مصر قرار نداشت.

 

رییس بخش دینی وزارت اوقاف مصر به وجود صدها حلقه سی دی و همچنین استودیوهای آماده و مجهز به دوربین های فیلم برداری و پخش مستقیم اشاره کرد و گفت که این اقدامات بدون اطلاع این وزارت خانه صورت گرفته است.

 

برپایه این گزارش، وزارت اوقاف مصر کتاب ها و نوارها را توقیف و همچنین استودیوی ضبط برنامه ها را برای تحقیقات بیشتر پلمپ کرده است.

 

شیخ جابر طایع معاون وزارت اوقاف در قاهره گفت که اساتیدی از سومالی، بنگلادش روسیه و کنگو بدون اطلاع و موافقت وزارت اوقاف و موسسه الازهر برای تدریس دانشجویان الازهر وارد مسجد امهات المومنین شده بودند.

 

در این گزارش یادآوری شده وزارت اوقاف از امامان و خطیبان مساجد خواسته کتاب های موجود در کتابخانه های مساجد را بازبینی کرده و کتاب هایی که دارای تفکرات تکفیری و رویکردهای خلاف اسلام است توقیف کنند.

 

وزارت اوقاف مصر در بیانیه ای اخبار مربوط به سوزاندن کتاب ها را تکذیب کرد و تنها بر بازبینی کتاب ها تاکید نموده و اعلام کرد برای تشکیل کمیته عالی بازبینی به منظور دوری از خطر افراط گرایی زمینه سازی کرده است.

 

روزنامه های مصری اخیرا اعلام کردند هفت هزار کتاب و سی دی و نوار از دفاتر مساجد در اسکندریه، قاهره و الجیزه کشف کرده اند .

 

این ابزارهای تبلیغی حاوی نوشته ها و مطالبی از ابن باز، ابن تیمیة، ابو اسحاق الخوینی، یوسف القرضاوی، وجدی غنیم، محمد عبد المقصود، صلاح سلطان، یاسر برهامی، محمد حسین یعقوب، أبی إسحاق الحوینی، محمد حسان، أحمد فرید، محمد إسماعیل المقدم، سعید محمود، محمد حسین یعقوب ابن عثیمین، ابن تیمیة وعبد المقصود بوده است.

 

اداره های وابسته به وزارت اوقاف مصر اکنون اقدامات گسترده ای را برای بازرسی از مساجد و کتابخانه ها در همه استان های مصر شروع کرده اند تا از نبود هر گونه کتاب و یا ابزارهای تبلیغی که دعوت به تندروی و افراط گرایی می کند، مطمئن شوند./981/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات