۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۷۱۰۷۱
آیت الله ناصری:

دنیاطلبی و گوشه گیری مذموم است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به اهمیت عبودیت و بندگی خداوند در زندگی انسان گفت: عبودیت به معنای این است که برای خود ارزشی قائل نباشیم، دنیا بد نیست ولی محبت و وابستگی به دنیا و نعمت‌های دنیوی ناپسند است.
جلسات اخلاق آيت الله ناصري در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمر زرین اصفهان، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) گفت: اطاعت از خداوند یعنی ترک محرمات و انجام واجبات الهی و این بهترین راه برای داشتن محبت خداوند است.

آیت الله ناصری در ادامه خاطر نشان کرد: عبودیت و بندگی کردن یعنی انسان قبول داشته باشد که همه چیز در اختیار خداوند است و ما برای خود ارزشی قائل نباشیم و همه اختیارات زندگی را به دست خداوند دهیم، عبودیت و بندگی به معنای تسلیم محض در برابر دستورات خداوند است که موجب رستگاری و موفقیت انسان در زندگی دنیا و آخرت است.

وی با بیان این‌که بندگی کردن موجب محبوبیت نزد خداوند خواهد شد تصریح کرد: برای داشتن محبوبیت در بین مردم لازم است که انسان طمع نورزد و به داشته‌های مردم چشم داشت نداشته باشد، انسانی که به مال مردم چشم طمع نداشته باشد در محبوبیت کسب می‌کند.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به نقش انفاق و بخشش در افزایش رزق و مال انسان اظهار کرد: صدقه دادن به فقرا و نیازمندان راهی است برای برخورداری از صحت و سلامت جسم انسان، صله رحم نیز عمر انسان را زیاد خواهد کرد و همه این‌ها فرصت‌هایی هستند که خداوند در اختیار انسان قرار داده است.

آیت الله ناصری با اشاره به روایتی از امام علی (ع) تصریح کرد: امام به کسی که ضمانتی برای رفتن به بهشت می‌خواست سجده طولانی را سفارش کردند و این نیز بیانگر اهمیت عبادت خداوند است، انسان باید همواره فکر و ذهن خود را به خداوند و عبادت و اطاعت از خدا برای رسیدن به خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت معطوف کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: حضرت موسی به فرزندان و همسر خود علاقه بسیاری داشتند، زمانی که ایشان به خداوند گفتند من غرق محبت تو هستم خداوند محبت به خانواده را مانعی برای محبت داشتن به خود ذکر کرد و از حضرت موسی خواست تا این محبتش نسبت به خانواده نیز برای رضای خداوند باشد تا موجب نزدیکی به خدا شود.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه تارک دنیا شدن را اشتباه دانست و تصریح کرد: این صحیح نیست که انسان دنیا را ترک کند و از آن چشم پوشی کند، دنیا مکانی است که در آن اولیای خدا و اصحاب ائمه به بالاترین درجات ایمان رسیده اند و ما نیز باید با توجه به این مسأله دنیا را سکوی پرشی برای خود قرار دهیم تا بتوانیم به درجات ایمان برسیم.

آیت الله ناصری با اشاره به ابزار بودن دنیا برای دستیابی به سعادت ابدی گفت: دنیا بد نیست بلکه داشتن محبت دنیا و وابستگی به آن ناپسند است، انسان باید دنیا را محلی برای دست پیدا کردن به سعادت اخروی بداند و تلاش کند تا با استفاده از فرصت‌هایی که در دنیا در اختیارش قرار گرفته است به درجات بالای ایمان و سعادت ابدی برسد./1304/پ202/ج

ارسال نظرات