۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۷۱۱۱۵
در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین طائب بررسی شد؛

دلایل پذیرایی امام حسن از زوار مدینه النبی

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار، انفاق و بخشش امام حسن مجتبی(ع) را موجب احیای چهره اسلام ناب خواند و گفت: وجود مهمانخانه امام حسن(ع)، تکریم فقرا و نیازمندان و پذیرایی از زائران حرم پیامبر اکرم(ص) موجب خنثی شدن توطئه و توهم سه جریان اجتماعی آن زمان شد.
 حجت الاسلام و المسلمين طائب

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت انفاق و کمک به محرومان در آموزه‌های اسلام اظهار داشت: انفاق از مسائلی است که پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به آن اهتمام بسیاری داشتند؛ اما در مورد امام حسن مجتبی(ع) این مسأله ظهور و بروز بیشتری داشت.

 

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین طائب ابراز داشت: انفاق امام مجتبی(ع) افزون بر جنبه کمک و یاری به محرومان، سبب احیای چهره اسلام ناب شد؛ زیرا بنی‌امیه در آن مقطع تاریخی  اسلام زر و زور را ترویج می‌کرد.

 

وی به اشرافی‌گری و اختلاف طبقاتی بنی‌امیه اشاره کرد و گفت: در زمان معاویه، اشرافی‌گری و اختلاف طبقاتی رواج پیدا کرد و شهر مدینه را موجی از فقر و محرومیت فرا گرفته بود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: فقرا و محرومان اطراف مدینه که به شوق زیارت مرقد پیامبراکرم(ص) به مدینه می‌آمدند؛ بر رشد آمار فقر و تهیدستی در این شهر می‌افزودند.

 

وی انفاق امام حسن مجتبی(ع) را در راستای زدودن اختلاف طبقاتی برشمرد و گفت: امام حسن(ع) از زائران مرقد پیامبر اکرم(ص) با تشکیل مهمانخانه‌ای پذیرایی می‌کردند.

 

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین طائب افزود: مهمان‌نوازی امام مجتبی(ع) باعث دفع شبهات می‌شد و برای مردم روشن می‌ساخت که اختلاف طبقاتی ربطی به اسلام ناب ندارد؛ بلکه این فاصله و سرمایه‌داری عده‌ای و همچنین فقر مردم نتیجه ترویج اسلام اموی است.

 

وی به تبلیغات منفی بنی‌امیه علیه امام حسن(ع) و اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: اقدامات امام حسن(ع) برای شکستن اختلاف طبقاتی، سبب شد؛ مسلمانان در شهرهای مختلف متوجه امام مجتبی(ع) به عنوان نوه رسول الله(ص) شوند.

 

رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار به سانسور شدید چهره اهل بیت(ع) از سوی دستگاه بنی‌امیه اشاره کرد و افزود: دستگاه حاکمه بنی امیه علیه امام حسن(ع) تبلیغ و سانسور شدیدی را به راه‌ انداخته بودند تا جایی که بسیاری از مردم از وجود امام معصوم(ع) اطلاعی نداشتند.

 

وی با اشاره به جریان‌های اجتماعی موجود در دوره امام حسن(ع) یادآور شد: برخی از مردم به طور کلی نمی‌دانستند که پیامبراکرم(ص) نوه‌‌هایی دارند و بخشی دیگر نیز به قدری تحت تأثیر تبلیغات منفی بنی‌امیه علیه شخصیت امام حسن(ع) قرار گرفته بودند که سعی می‌کردند به مدینه بروند و به امام حسن مجتبی(ع) اهانت کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: جریان سوم نیز با دیدن وضع موجود که اشرافی‌گری و اختلاف طبقاتی را روز به روز ترویج می‌کرد، این سوء برداشت برایشان ایجاد شده بود که اسلام مسبب این وضعیت نابهنجار اجتماعی است.

 

وی تأکید کرد: وجود مهمانخانه امام حسن مجتبی(ع)، تکریم فقرا و نیازمندان و پذیرایی از زائران حرم پیامبر اکرم(ص) موجب خنثی شدن این سه جریان اجتماعی شد.

 

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین طائب، جریان ترور و شهادت امام حسن(ع) را برخاسته از عدم توانایی حکومت اموی برای مبارزه علنی با اسلام ناب دانست و تصریح کرد: افشاگری امام مجتبی(ع) نسبت به اشرافی‌گری اموی و مبارزه با اختلاف طبقاتی حاکم بر جامعه، سبب ترور و شهادت ایشان شد؛ زیرا معاویه هیچ دلیلی برای مبارزه علنی با امام حسن(ع) نداشت؛ از این رو با نیرنگ و تطمیع مقدمات ترور ایشان را فراهم کرد./908/ت301/س

ارسال نظرات