۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۷۱۲۴۶
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

نتیجه بازرسی های ویژه زیر سؤال رفتن امنیت ملی کشور است

خبرگزاری رسا- اسماعیل کوثری گفت: بازرسی های ویژه به زیر سؤال رفتن امنیت ملی کشور می انجامد؛ در مذاکرات گذشته نیز می گفتند اقداماتی در مکانی صورت گرفته و مدرکی ارائه نمی دادند پس چون تجربه داشته و سابقه این مسائل را داریم نمی توانیم به راحتی بپذیریم.
دکتر اسماعيل کوثري

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به توافق لوزان و عدم پایبندی غرب به مفاد آن گفت: بیانیه لوزان آن چنان مورد علاقه ما نبوده و نیست اما خود آمریکایی ها هم روی مطالبی که به نتیجه رسیده بودند پایبند نماندند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به موارد نقض توافق از جانب آمریکا پس از بیانیه لوزان اشاره و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال این که پذیرفته بودند بیش از 1100 سانتریفیوژ در فردو وجود داشته باشد اما پس از مدتی گفتند این تعداد نباید بیش تر از 350 سانتریفیوژ باشد، نشان می داد خودشان هم با بیانیه موافق نبودند؛ مسئله دیگر نیز این بود که آن ها چند نفر از افراد را که دانشمندان ما بودند، مشخص کردند تا با آن ها مصاحبه کرده و یا در اصل از آن ها باز جویی کنند.

 

کوثری تغییر در محاسبات آمریکا در قبال اتفاقات منطقه را عامل عدم پایبندی اش به بیانیه لوزان دانست و تصریح کرد: در هر حال اگر توافقی در لوزان شده بود، بیش تر مورد اعتراض طرف مقابل قرار گرفت و فکر می کنم بیش ترین دلیلش این بوده که می خواستند مسائل منطقه را دخالت دهند و گمان می کردند عربستان می تواند کار یمن را یکسره کند و آن ها می توانند در سوریه و عراق به نتیجه ای که می خواهند برسند اما وقتی دیدند این طور نشد، روند مذاکرات کند شده و شاید زمانش تمدید شود.

 

وی درخواست های طرف آمریکایی برای بازدید از مراکز نظامی ایران را خارج از عرف دیپلماتیک خواند و گفت: پروتکل الحاقی بیش تر به مکان ها و سایت های هسته ای برمی گردد تا مطرح شدن مسائل نظامی و ما به هیچ وجه نمی توانیم اجازه دهیم که بحث هسته ای را به مسائل دیگری مثل مسأله دفاعی بکشند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که بازرسی های ویژه به زیر سؤال رفتن امنیت ملی کشور می انجامد، اظهار داشت: در مذاکرات گذشته نیز می گفتند اقداماتی در مکانی صورت گرفته و مدرکی ارائه نمی دادند پس چون تجربه داشته و سابقه این مسائل را داریم نمی توانیم به راحتی بپذیریم.

 

کوثری با بیان این که عوامل حفظ عزت کشور برای مذاکره کنندگان روشن است، در تبیین مجدد این عوامل گفت: اولا باید تحریم ها همزمان لغو شود، دوم این که بازدید ها و بازرسی ها در حد عرف آن صورت گیرد و سوم این که تحقیقات و توسعه ما باید ادامه داشته باشد.

 

وی افزود: اگر طرف مقابل اقدامی انجام ندهد، ما نباید پیش از آن ها عمل کنیم چرا که آن ها فقط می خواهند امری را لغو کنند اما اقدام ما زمان بر است.

 

وی در پایان با اشاره به تهدیدات خارجی اخیر و نیز زمزمه های وقوع جنگ نیابتی آمریکا در منطقه، تصریح کرد: جنگ نیابتی از قبل شروع شده است؛ همین که داعش و جبهه النصره را تشکیل دادند و آن ها را به منطقه فرستادند و حمایتش کردند، جنگ نیابتی از جانب آمریکا و رژیم اشغالگر قدس بود که پس از آن نیز آمدند تا گروه های تروریستی را فعال کنند که تا به امروز با تیزهوشی نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی ما خنثی شده است./820/ت302/ش

 

ارسال نظرات