۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۲۷۱۶۸۹
نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد:

کسب روزی حلال و حسن خلق از مهم‌ترین توصیه های اخلاقی امام حسن است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی گفت: حسن خلق در تمام اعمال و رفتار زندگی دنیایی انسان و همچنین کسب روزی حلال، حفاظت از دین و ادای حق بندگان از جمله مهم‌ترین صفات یک انسان جوانمرد است.
حجت الاسلام حسناتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد در مراسم جشن شام میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) که در مسجد حسنیه نجف‌آباد برگزار شد، با تبریک و تهنیت شب میلاد گفت: حضور در مراسمات مذهبی به ویژه محافل اهل بیت یکی از نعمت های معنوی است که خداوند نصیب هر کسی نخواهد کرد.

 

وی در ادامه بیان داشت: گاهی غفلت کرده و تصور می کنیم تنها مادیات و ثروت نعمت است، در حالی که بالاترین نعمت ها، نعمت های معنوی است و مهم ترین نعمت های معنوی که خداوند نصیب انسان کرده است، نعمت دین، نعمت سلامتی، نعمت فطرت خدایی و نعمت محبت اهل بیت است که در وجود ما قرار داده است.

 

حجت الاسلام حسناتی با تأکید بر شناخت احادیث و روایات ائمه معصومان(ع) برای یک فرد مسلمان به ویژه یک شیعه افزود: برگزاری مراسمات و مجالس اهل بیت، مهم ترین کلاس درس برای معرفت و شناخت هر چه بیشتر نسبت به ائمه معصومان است.

 

وی در ادامه با بیان دو حدیث از امام حسن مجتبی(ع) تصریح کرد: حضرت در حدیثی می فرمایند: انّ اَحسن الحسن خُلقُ الحَسن، بهترین خوبی ها در این عالم، اخلاق نیکو است و این توصیه و سفارش حضرت از مهمترین آداب زندگی اجتماعی است.

 

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد با اشاره به این که چرا اخلاقمان بد است و خود را شیعه حضرت علی می دانیم، تصریح کرد: آن چه حضرت در این حدیث به عنوان اخلاق بیان کرده اند، شامل تمام صفات و رفتاری و آدابی است که سبب می شود انسان در زندگی دنیا بهترین و شادترین زندگی را داشته باشد.

 

وی در ادامه بیان داشت: اخلاق خوب شامل، رفتار و نوع برخورد با یکدیگر، از میان بردن صفات بد هم چون کینه، حسد، دروغ، گذشت و صبر در برابر بندگان خدا است و اهل بیت آمدند تا به ما یاد بدهند چگونه اخلاق و رفتاری باید در زندگی داشته باشیم چنان که در روایت است، بهشت جایگاه خوش اخلاق ها است و هر کس در این دنیا حسن اخلاق داشته باشد، همین دنیا برایش بهشت می شود.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه بیان کرد: حدیث دیگری از امام حسن محتبی روایت شده است که، فردی نزد امام آمد و عرضه داشت، مروت و جوانمردی چیست؟ و عدم مروت و جوانمردی از مسائلی است که سبب دوری از عدالت می شود و حضرت در جواب فرمودند: مروت سه چیز است و هر کس این سه صفت را دارا باشد، شخص جوانمرد و بامروتی است.

 

وی در ادامه بیان داشت: اولین صفت انسان جوانمرد که حضرت بیان کردند، بخیل بودن نسبت به دین است، و تنها جایی که بخل مذمت نشده است، درباره دین و اعتقادات و مبانی دین است و نباید هیچ گاه نسبت به مبانی دین حتی ذره ای کوتاه بیاییم چرا که دین گوهر گرانبهایی است که هیچ چیزی جای آن را نخواهد گرفت.

 

امام جمعه نجف‌آباد با اشاره به مباحث جنگ نرم و رخنه دشمنان در مبانی و اعتقادات دینی گفت: نخستین هدف دشمن در این نبرد از میان بردن ریشه دین است و گروهی در صدد هستند تا ریشه دین را بزنند و از مبانی و اعتقادات شروع کرده اند به ویژه در مسائلی چون حجاب و ادا واجباتی چون نماز و روزه که به مرور با کم اهمیت دادن این مسائل، آنها را از میان برده و سبب شوند تا قشر جوان جامعه نسبت به این مسائل دچار سطحی نگری شود. 

 

وی در ادامه بیان داشت: دشمنان با ایجاد شبهاتی چون این دین را آخوندها درست کره اند و چه کسی از آن دنیا خبر دارد، و گروهی نیز گمان می کنند فردی که مرتکب گناهان زیادی می شود و با این وجود هیچ ناراحتی در زندگی دنیای خود ندارد، پس باید این گونه زندگی کرد و این تفکرات مهلک ترین ضربات بر پیکره دین از جانب دشمنان است و حفظ دین با این وجود از اوجب واجبات در این عصر و زمان است.

 

ریشه همه عبادات رزق حلال است

حجت الاسلام حسناتی در ادامه حدیث، دومین صفت جوانمردی را، اصلاح مال برشمرد و افزود: ریشه همه عبادات رزق حلال است و ریشه تمام گناهان از رزق حرام آغاز می شود و اگر کسی حتی یک درهم حق الناس وارد مالش شود، برکت از مالش خارج می شود و هر چه در زندگی کار کند، مالش بی برکت خواهد بود.

 

وی با توصیه به خانواده برای تشویق همسرانشان برای کسب روزی حلال گفت: مهم ترین وظیفه در این راه بر عهده شما زنان است تا همسرانتان را تشویق کنید و تنها از آنها رزق حلال بخواهید حتی اگر کم باشد.

 

نماینده ولی فقیه آخرین صفت مروت را، ادای حق بندگان بیان کرد و افزود: قیام به حدود یکی دیگر از صفات یک انسان جوانمرد است و امام سجاد درباره ادای حقوق، به 50 حق که بر عهده هر فرد است اشاره کرده است، از جمله حقوق نسبت به دیگران، حق نسبت به اعضای بدن و تمام این ها جزء ذوالحقوق ما هستند.

 

وی در ادامه بیان داشت: ادای حقوق همسران در خانه چه از جانب زن و چه از جانب مرد یکی از مسائلی است که سبب بالا رفتن آمار طلاق در جامعه شده است و این فراموش شدن حقوق از هر دو طرف در خانه وجود دارد، مرد با بداخلاقی کردن و زن با انجام ندادن وظایفش در خانه سبب از میان رفتن حقوق یکدیگر می شوند.

 

حجت الاسلام حسناتی در پایان گفت:‌ کسب روزی حلال باعث دوری از شیطان و به جا آوردن شکر نعمت می شود و یکی از میوه های ماه رمضان، به دست آوردن مروت و جوانمردی است و ائمه اطهار آمدند تا حسن خلق و کسب روزی حلال را با ما بیاموزند تا انسانی آزاده و حر در دنیا شویم و بتوانیم باعث فخر خداوند به این بنده شویم./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات