صلح امام حسن برای بقا و جلوگیری از براندازی شیعه بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان امروز پس از نماز ظهر و عصر در ادامه جلسات اخلاقی ماه رمضان درباره صلح امام حسن(ع) گفت: ابتدا باید به یک نکته دقیق توجه داشت و آن این است که از نظر شیعه 14 معصوم(ع) اشتباه ندارند، چنانچه گناه و سهو و نسیان و تخیل و توهم ندارند.
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که سنی حتی راجع به پیامبر اکرم(ص) قائل به عصمت نیست، ابراز کرد: آن شیعهای که عصمت را قبول نداشته باشد، اصلا شیعه نیست، عصمت یکی از ارکان تشیع عصمت چهارده معصوم است، البته غیر از چهارده معصوم نیز سراغ داریم که گناه نمیکنند.
وی گفت: مرجع تقلید نباید گناه کند، مرجع تقلید اگر گناه بکند، خود به خود از مرجع تقلیدی میافتد یا امام جماعت باید عادل باشد، اگر امام جماعت دروغ بگوید از امام جماعتی ساقط میشود، عصمت یعنی این که خطا و اشتباه ندارد و توهمها و تخیلها روی او نمیتواند کار کند و در واقع یک انسان کامل است.
حضرت آیتالله مظاهری با بیان این که صلح امام حسن(ع) از نظر شیعه کاملا به جا و صد در صد درست است، زیرا میدانیم ایشان عصمت دارد و به وظیفه خود عمل کردهاند، اظهار کرد: میدانیم که امام حسین(ع) صد در صد کار درستی کردند، چون به وظیفه خود عمل کردند، این مطلب به دلیل عصمت ایشان است.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) میفرماید امام حسن(ع) و امام حسین(ع) امام هستند، اگر قیام کنند یا بنشینند و قیام نکنند، این به دلیل عصمت امام است که ایشان خطا و اشتباه ندارد و به وظیفه خود عمل کردهاند.
رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: بحث درباره صلح امام حسن(ع) با توجه به عصمت ایشان، سالبه به انتفاع موضوع است، اما از نظر تاریخی امام حسن(ع) هم قابل بررسی است، امام حسن(ع) بین براندازی شیعه و ساختن با ظالم صلح را ترجیح دادند و شروطی گردن معاویه گذاشتند که بسیار سخت بود.
وی گفت: صلحنامه امام حسن(ع) بسیار عالی بود، معاویه صلحنامه را زیر پا گذاشت، اما تا امام دوم زنده بود، بین شام و کوفه جنگی واقع نشد و شیعیان کوفه در امان بودند، در حالی که به صلحنامه عمل نمیکرد و به امام حسن(ع) و امام علی(ع) جسارت میکردند.
حضرت آیتالله مظاهری ابراز کرد: صلح امام حسن(ع) یعنی در امان ماندن شیعه و قیام امام حسن(ع) به معنای براندازی به تمام معنای تشیع بود، اگر صلح امام حسن(ع) نبود به طور کلی براندازی شده بود، تا مرگ معاویه رسید و یزید روی کار آمد، امام حسین(ع) بهترین کار را در قیام دیدند.
وی با بیان این که صلح امام حسن(ع) برای باقی ماندن تشیع و قیام امام حسین(ع) برای تشیع بود، خاطرنشان کرد: آقا امام حسین(ع) میفرمایند من برای این که دین جدم را زنده کنم قیام کردم و قیام امام حسین(ع) مانند صلح امام حسن(ع) هم خیلی کار کرد./914/پ202/ش