۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۲
کد خبر: ۲۷۲۱۲۸
حجت‌الاسلام وفسی:

آمر به معروف خیرخواه دیگران است

خبرگزاری رسا - مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله ایروانی با بیان این‌که آمر به معروف و ناهی از منکر خیرخواه دیگران است، گفت: نهی از منکر نباید با عیب جویی، سوءظن و عیب گویی و برملاکردن عیب دیگران آلوده شود.
حجت الاسلام وفسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین وفسی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی شامگاه شنبه سیزدهم تیرماه در دهه دوم ماه مبارک رمضان که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، با اشاره به مراحل امر به معروف و نهی از منکر گفت: برای امر به معروف و نهی از منکر مراحلی است که باید در عرض هم انجام شود تا امر به معروف و نهی از منکر موثر واقع شود.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم» افزود: اولین مرحله امر به معروف و نهی از منکر از خود ما شروع می شود. یعنی باید تمام آنچه را که نهی شده ایم رها کنیم و آنچه به ما امر شده را اجرا کنیم.

 

وی با اشاره به مرحله قلبی امر به معروف و نهی از منکر افزود: در این مرحله انسان مؤمن با دیدن این که کار خوبی توسط دیگران انجام می شود در دل خود خوشحال می شود و سرور و شادمانی از چهره او نمایان می گردد و نیز بامشاهده کار ناروایی، در دل و درون خود اندوهگین می گردد و ناراحتی و نفرت در چهره او، خود را نشان می دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین وفسیبا اشاره به مرحله زبانی افزود: در این مرحله فرد مسلمان، با گفتن جمله ای، مخاطب خود را به کار خوبی تشویق و وادار می کند و یا با گفتن جمله ای او را از کاری نادرست باز می دارد.

وی در ادامه افزود: دراین مرحله با عمل، فردی را به کار خوب وادار یا از کار زشت باز می دارند. منظور این است که اگر با تذکر زبانی، معروف انجام نشد و یا فردی از کار زشت، دست برنداشت، عملا جلوی او را می گیرند یا او را به انجام کار خوب وادار و به تعبیر دیگر با اِعمال قدرت او را به کاری یا ترک آن وادار می کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به تاثیر خیرخواهی در نحوه امر به معروف و نهی از منکر افزود: بدیهی است خیر کسی را خواستن، لوازم و جهات زیادی دارد، راهنمایی کردن، از بدی منع کردن، تنبیه و تعدیل کردن، تشویق و ترغیب کردن، از خطرات محافظت کردن از جمله لوازم و جهات خیرخواهی است. بنابراین آمر به معروف و ناهی از منکر در اصل خیرخواه مخاطب است و باید تلاش کند که این حس را در خود تقویت کرده و از سوی دیگر به مخاطب نیز منتقل سازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نهی از منکر نباید با عیب جویی، سوءظن و عیب گویی و برملاکردن عیب دیگران آلوده شود. آمر و ناهی خیرخواه ضمن آنکه با ادب رفتار می کند و حرمت، عزت و کرامت مخاطب را مراقبت می کند. تلاش می کند که اجرای این تکلیف الهی و وظیفه قانونی خود به منکری تبدیل نشود تا سرحد امکان از نهی از منکر علنی و در حضور دیگران اجتناب می ورزد./817/پ202/ی

ارسال نظرات