۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۲۷۲۶۲۹
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

ضعف فرهنگی مردم در عین رفاه مادی یکی از عوامل ایجاد مشکل برای حکومت علوی بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: ضعف فرهنگی مردم در عین رفاه مادی و گستردگی حوزه جغرافیایی اسلام، یکی از مهم ترین عوامل ایجاد مشکل برای حکومت امام علی(ع) بود.
حجت الاسلام يعقوبي امام جمعه بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر قرآن، با اشاره به سالگرد ضربت خوردن امام علی(ع) در محراب مسجد همزمان با نوزدهم ماه رمضان، اظهار کرد: علت دشمنی برخی با امام علی(ع) و به شهادت رساندن مولای متقیان را می توان به پنج محور تقسیم بندی کرد.

 

وی ادامه داد: مهم ترین علتی که امام علی(ع) به خاطر آن به شهادت رسید عدالت خواهی و عدالت گستری وی بود چرا که امام(ع) قصد داشت عدالت را در جامعه اسلامی نهادینه کند اما این موضوع برای بسیاری سنگین و غیرقابل قبول بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: عدالت دشمن ساز و دشمن پرور است زیرا همیشه عده ای در برابر عدالت تاب و تحمل نداشته و مشکلات و موانع متعددی را در برابر گسترش آن ایجاد می کنند که در حکومت امام علی(ع) نیز این موضوع صادق بود.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: همچنین در زمان امام علی(ع) حوزه جغرافیایی اسلام گسترش یافته بود اما مردم از لحاظ فرهنگی هنوز نتوانسته بودند به اندازه توسعه جغرافیایی، رشد و پیشرفت داشته باشند و فرهنگ آنها هنوز پخته نشده بود.

 

به گفته وی ضعف فرهنگی مردم در عین رفاه مادی و گستردگی حوزه جغرافیایی اسلام، یکی از مهم ترین عوامل ایجاد مشکل برای حکومت امام علی(ع) بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: مشکل دیگر زمان امام علی(ع) انحرافات از اسلام ناب بود که در بین مردم شیوع یافته و امام(ع) باید سعی می کرد تا خرافات، بدعت ها، شبهه ها و کج فهمی ها را از دین جدا می کرد اما این مهم کار سختی بود و همیشه نیز مخالفت ها و مقاومت هایی در برابر آن می شد.

 

وی با بیان این که مشکل چهارم زمان امام علی(ع) کمبود کادر مدیریت شایسته بود، اضافه کرد: در آن زمان عده ای واقعا دین دار بودند اما توان مدیریتی نداشتند و از طرف دیگر نیز عده ای که توان مدیریتی داشتند به معنای واقعی دین دار نبودند به همین دلیل دست امام علی(ع) برای انتخاب مدیران و فرمانداران چندان گشوده نبود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به این که مدیران نالایق و ناشایست بخش مهمی از مشکلات امام علی(ع) را به وجود آورده بودند، افزود: شماری از مدیران حکومت علوی عملکرد نامناسبی داشته و گرفتاری های زیادی برای امام علی(ع) به وجود آوردند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین امام علی(ع) در زمان حکومت پنج ساله خود گرفتار جنگ های پی در پی بود، جنگ هایی که انرژی و توان زیادی را از امام(ع) و حکومت اسلامی می گرفت و مانع از پرداختن به سایر بخش ها و توسعه مناسب در زمینه فرهنگی و اسلامی می شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که غالب جنگ های به وقوع پیوسته در زمان امام علی(ع) به واسطه زیاده خواهی و عدم تاب و تحمل در برابر حکومت علوی بود، افزود: علی(ع) می خواست در حکومت اسلامی عدالت را به معنای واقعی اجرایی کند و این کار را نیز شروع کرد اما این عدالت خواهی و عدالت گستری بسیاری را بر ضد وی شوراند و مشکلات و جنگ های زیادی را بر حکومت نوپای علوی تحمیل کرد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات