۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۷۳۱۵۸
آیت الله علم الهدی:

جریان های انحرافی برای جا انداختن خرافه خود فرهنگ سازی می کنند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی گفت: جریان های انحرافی به این نتیجه رسیده اند که وقتی می خواهند خرافه خود را به عنوان یک اصل مسلم جا بیندازند، برایش فرهنگ سازی می کنند یعنی اصطلاحی را جا می اندازند، آن را ارزشی خوانده و مخالفان آن را نکوهش می کنند.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله علم الهدي در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی امروز در ادامه جلسات تفسیر روزانه قرآن کریم که با محوریت سوره مبارکه محمد(ص) در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، گفت: ذات مقدس پروردگار در آیات این سوره تقابل بین کفار و مؤمنین را مشخص می کند که در روزی که کفار در برابر مؤمنان صف بندی کرده و مؤمنین هم مقابله کنند، از نظر نوع و کیفیت عملیات این ها با هم چه تفاوت هایی دارند.

 

وی با اشاره به سرنوشت مؤمنان و وضعیتی که آن ها در برابر کفار دارند، اظهار کرد: مؤمنانی که در صدد نصرت و یاری پروردگار برآیند با دو جریان روبرو می شوند؛ اولا نصرت و یاری خدا که ابعاد آن توضیح داده شد و ثانیا ثبات قدم و پایداری.

 

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که معنای عبارت «تعس» بنا به گفته راغب اصفهانی، «ناتوانی انسان در حفظ خود از لغزش» است، گفت: قرآن عاقبت کفار در مقابله با جبهه حق را این گونه بیان می کند.

 

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: خدا دشمنان خود را به دو گونه از پای در می آورد؛ یا با موجود ناچیزی که نمونه آن نابود کردن نمرود توسط پشه بود و یا دشمن خود را با طرح خودشان نابود می کند همان طور که وقتی دشمنان طالبان و القاعده را می سازند، به جان خودشان می افتد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیاتی مانند آیه 8 سوره محمد(ص) و آیه 30 سوره مبارکه توبه ظاهر این آیات را شعار دانست و اظهار کرد: بحث بین مفسران در تحلیل این شعارها این است که «آیا خدا دارد نفرین می کند یا خبر می دهد؟»

 

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: فخر رازی می گوید این آیات چه نفرین باشد و چه خبر، آن چه مسلم است این است که محقق خواهد شد؛ اگر نفرین باشد، خواسته خدا قطعا محقق می شود و اگر هم خبر از واقعیت باشد، که رخ داده است.

 

امام(ره) شعار «مرگ بر آمریکا» را از قرآن به ما یاد دادند

آیت الله علم الهدی گفت: اخیرا عده ای می خواهند به گونه ای سخن بگویند که بی دین ها خوششان بیاید؛ این ها در خط سیاسی شان ثباتی نداشته و فقط به دنبال صید و شکار هستند و اخیرا زیاد شده اند؛ آن جا که بتوانند حرف مذهبی بزنند، متدینان را جذب می کنند و آن جا که متدینان بیدار باشند، ضد ارزش ها را جذب می کنند.

 

وی ایجاد شبهه پیرامون شعار «مرگ بر آمریکا» را سیاست این افراد دانست و در پاسخ به این سوال که «چرا مرگ بر آمریکا بگوییم و برای دیگران بد بخواهیم؟»، تصریح کرد: امام(ره) این «مرگ بر آمریکا» را از قرآن به ما یاد دادند.

 

امام جمعه مشهد مقدس نتیجه سر دادن این شعار در طی عمر انقلاب اسلامی را ذلت روزافزون آمریکا خواند و اظهار داشت: آمریکایی که وقتی اراده می کرد، درفاصله 6 روز 80 میلیون عرب در برابر 2 میلیون یهودی ذلیل شکست می خوردند و سرزمین های شان در اشغال آن ها در می آمد، در دنیا مستأصل شده است و هر کجا می رود با شکست و افتضاح روبرو می شود که این نتیجه همین «مرگ بر آمریکا» گفتن ها است.

 

«مرگ بر آمریکا» یک آموزه قرآنی است

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: «مرگ بر آمریکا» نفرین است، همان طور که قرآن نفرین می کند؛ وقتی این همه انسان عابد زاهد دلداده خدا او را نفرین کنند، از مرگ بدتر برایش اتفاق افتاده است؛ این نفرین را خدا به ما یاد داده و این یک آموزه قرآنی است.

 

وی با بیان به این که «تمام اهمیت جبهه حق بر این است که پای حق خود تا مرز جان دادن بایستد و باورش عوض نشود»، گفت: نمی توان گفت خدا ما را یاری می کند حتی اگر از آرمان های خود دست برداریم؛ رهبر انقلاب در فرمایشات شان فرمودند «دشمنان می خواهد ما را از آرمان هایمان جدا کنند و ما در آنها دچار تنازل شویم.»

 

امام جمعه مشهد مقدس ضمن یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون نرمش قهرمانانه، آن را در تضاد با دست کشیدن از آرمان ها خواند و افزود: ایشان فرمودند «عده ای دارند نرمش قهرمانانه را تحریف می کنند؛ من نگفتم از آرمان ها تنازل کرده و از اصول مان دست برداریم».

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: جبهه حق تا روزی جبهه حق است که بر سر آرمان هایش بماند؛ وقتی بنا شد انسان پای آرمان ها و اصول نایستد، خانه، زندگی، زن، بچه و خوراکش برایش مسأله شده و آرمان ها را با آن ها مقایسه می کند لذا از حق دست کشیده است و به جایی می رسد که امیرمؤمنان(ع) به مؤمنان بگوید یک نفر از طرفداران باطل به ده نفر از شما می ارزد.

 

زندگی امیرمؤمنان(ع) یک دوره کامل آموزش سیاسی است

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان سیره سیاسی امیرالمؤمنین(ع) را الگوی مناسبی برای تنظیم راهبردهای سیاسی و اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: زندگی و مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) یک دوره کامل آموزش سیاسی برای ما است و اگر انسان جزئیات آن را بررسی کرده و با شرایط امروز در زندگی اجتماعی سیاسی تطبیق دهد، راهبردهای مهمی به دست می آورد و هیچ آموزشی کامل تر از سیره امیرالمؤمنین و حوادثی که برای ایشان پیش آمد نیست.

 

امام جمعه مشهد مقدس با یادآوری سخنان روزهای گذشته خود در تفسیر این سوره مبارکه، پایدارسازی مؤمن را کار خدا دانست و افزود: مقاومت و پایداری کار خدا است و مقاومتی که انسان ها با تکیه بر ابزار های وجودی خود انجام دهند محدود است، در حالی که مقاومت مؤمنان در برابر کفار نامحدود است چرا که خدا آن ها را مقاوم می کند.

 

آیت الله علم الهدی ضمن اشاره به آیه شریفه «وَالَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْسًا لَّهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُم»، به تبیین سرنوشت کفار در تقابل با مؤمنان پرداخت و گفت: کفار دچار دو ویژگی می شوند، اولا تأس و دوم ضلالت عمل که محور بحث امروز ما این دو خصوصیت است.

 

وی تأکید کرد: زمانی که دو صف کفر و ایمان برابر هم تشکیل می شوند؛ دو جبهه باطل و حق در برابر هم به وجود می آید که این فقط در عرصه تقابل نظامی نبوده و عبارت است از تقابل سیاسی و نظامی.

 

تبیین خصوصیات جبهه حق و باطل

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که «قدرت محوری» و «تکلیف محوری»، به ترتیب خصوصیت بارز دو جبهه باطل و حق است، خاطرنشان کرد: جبهه قدرت محور در مقام مبارزه همه ضد ارزش ها را استخدام می کند، از نظر ابزار مقابله محدودیت ندارد و در حرکت های سیاسی به عملیات روانی، تهمت، افترا و تقلب متوسل می شود.

 

آیت الله علم الهدی گفت: جبهه باطل به مجرد این که در طی یک معادله دچار موازنه منفی شود و هزینه برخورد برای آن ها از منفعتش بیش تر باشد یا منفعتی در کار نباشد، عقب نشینی می کند.

 

وی ادامه داد: جریان قدرت محور در آن لحظه که به پیروزی برسد و به هدفش نائل شود، اولِ مصیبتش است چرا که مبتلا به ویروس خود سودایی شده و به جان هم می افتند.

 

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری «اجرای حدود الهی» را تکلیف جریان حق برای ورود به عرصه سیاست دانست و گفت:جریان حق بر اساس تکلیف وارد عرصه رقابت یا مقابله سیاسی شده اند؛ باید وارد عرصه تقابل سیاسی شویم تا احیای ارزش های دینی به دست عناصر نا اهلِ شهوت پرست اتفاق نیفتد.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان که می فرماید «وَلکنّی اَسی أن یَلِیَ أمَرْ هذه الامُّهِ سُفَهائُها وَ فَجّارُها فَیَتّخِذُوا مالَ اللهِ دُولاً وَ عبادَهُ خَوَلاً وَ الصالِحینّ حَرباً وَ الفاسِقینَ حِزْبا»، تصریح کرد: اگر بنا شد جریان فاسد و غیر مؤمن بر سرنوشت جامعه مسلط شود، دین خدا را ابزار و ملعبه می کنند، با حلال و حرام خدا می جنگند و برای این که یک اردوی بی دین پشت سر خود راه اندازند حاضرند محرمات الهی را اجرا کنند لذا جریان حق می گوید من در این عرصه تکلیف دارم، وارد جبهه می شود.

 

وی با بیان این که «برای جبهه حق مهم نیست که خودش به کجا می رسد، مهم این است که سرنوشت اسلام به دست نااهل نیفتد»، در تبیین ویژگی های این جبهه اظهار کرد: این جریان تکلیف محور دو خصوصیت دارد؛ اولا موازنه منفی عامل توقف و عقب نشینی اش نیست، ایستادگی و مبارزه اش مرز ندارد و حتی پس از پیروزی بر دشمن هم ادامه می دهد؛ دوما در جبهه تکلیف محور، خود سودایی معنا ندارد و وقتی جنگ تمام شد چیزی طلبکار نبوده و به سر کار خود بر می گردد، نه ثروتی می خواهد، نه قدرتی، نه امارتی و نه وکالتی.

 

جریان های انحرافی برای جا انداختن خرافه خود فرهنگ سازی می کنند

امام جمعه مشهد مقدس عبارات با اشاره به استفاده قرآن کریم از اصطلاحات فرهنگی «تعساً» و «أضَلَّ أعمالَهُم» برای بیان سرنوشت کفار، افزود: همین کار را جریان های انحرافی هم انجام می دهند؛ اخیرا جریان های انحرافی به این نتیجه رسیده اند که وقتی می خواهند خرافه خود را به عنوان یک اصل مسلم جا بیندازند، برایش فرهنگ سازی می کنند یعنی اصطلاحی را جا می اندازند، آن را ارزشی خوانده و مخالفان آن را نکوهش می کنند.

 

آیت الله علم الهدی عباراتی همچون «تعامل جهانی» و «پذیرش جهانی» در سیاست را از جمله همین اصطلاحات دانست و تصریح کرد: این که آمریکا و اروپا، این آدم کش های بی بند و بار و نامرد به تمام معنا، با مردمی به پا خواسته نمی سازند، نامش را «عدم پذیرش جهانی» می گذارند.

 

وی با طرح این پرسش که «آیا مزدور جاسوس آمریکا شدن در این مملکت تعامل جهانی است؟»، افزود: سازگاری با آدم کش های قداره کش را «تعامل جهانی» می نامند و بعضی انسان های ساده لوح هم این اصطلاحات را ترویج می کنند، در حالی که امام فرمودند «رابطه ما با آمریکا مانند رابطه گرگ و میش است.»/820/پ201/ش

 

ارسال نظرات