۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۷۳۴۲۹
آیت‌الله زنجانی در شرح دعای روز بیست و دوم ماه رمضان:

جلب رضایت خدا و سکونت در بهشت، دو خواسته ارزشمند انسان در شب قدر است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله زنجانی با اشاره به تکرار درخواست جلب رضایت خدا و سکونت در بهشت، پیش از آخرین شب از لیالی قدر، آن را دارای اهمیت مضاعف دانست که اجابتش در این شب قدر از سوی خدا امکان پذیر است.
جلب رضایت خدا و سکونت در بهشت، دو خواسته ارزشمند انسان در شب قدر است

آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین» بیان داشت: امروز درخواست می کنیم خدایا در این روز برای من درهای فضلت را بگشا، و برکاتت را بر من فرود آر،  و برای دست یابی موجبات خشنودی ات موفقم کن، و مرا در میان بهشتت جای ده؛ ای پذیرنده خواسته بیچارگان.


آیت الله زنجانی بیان داشت: در فراز «اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ» گشایش درهای فضل و رحمت الهی رو به سوی خود خواستاریم. در آیات و روایات و ادعیه پیرامون فضل خدا بیاناتی آمده است و اهمیت این موضوع را بیانگر است.


وی ادامه داد: فضل الهی اگر شامل حال انسان شود در راه بندگی و موفقیت خیلی پیشرفت می کند و این فضل خدا عام است و شامل حال همه می شود در همین دعای شب های قدر جوشن کبیر هم عباراتی داریم مثل «یا مِن فَضلِه عَمیم» «یا قَدیمَ الفضل» «یا مَن یُرجی اِلا فَضله» حالا امروز که قبل آخرین شب از شبهای موسوم به قدر است از خدا طلب گشودن ابواب فضلش را داریم که ان شاءالله به توفیق آن شب قدر را درک کنیم.


استاد عالی حوزه خراسان در فراز «وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ» بیان داشت: این در ادامه و تکمیل فراز قبل است که با گشودن درهای فضل و رحمت، قطعا برکاتی حاصل می شود که می خواهیم آن برکات را بر ما نازل کند در دعای روزهای قبل هم درخواست برکت کرده ایم.


وی افزود: اگر برکت به عمر مان بدهند حتی با وجود مدت کم موجب خیر فراوان برای  خود و دیگران می شویم کما اینکه برخی از علما که خدا عمر بابرکتی به آنها داده است آثار علمی فروانی از خود به جا گذاشته اند. برکت در عمر برکت در زندگی و فرزند همه در این دعا نهفته است.


استاد خارج فقه و اصول خراسان در ادامه بیان داشت: فراز «وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ» دوباره اهمیت جلب رضایت خدا را می رساند که اگر انسان می خواهد موفق شود و به جایی برسد باید رضایت خدا را جلب کند در این فراز از خود خدا توفیق این عمل را می خواهیم.


وی افزود: فراز پس از آن هم که «واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین» در خواست سکونت در بهشت است روزهای قبل داشته ایم و این تاکید در ادعیه افزون بر رساندن اهمیت این گونه دعا ها، مفهوم درخواست زیاد از خدا را هم در پی دارد.


وی ادامه داد: روز قبل هم درخواست رضایت خدا و هم سکونت بهشت را داشتیم و امروز دوباره تکرار می کنیم که این اگر به اجابت برسد زندگی انسان دگرگون شده و به راه راست هدایت می شود و امروز خدا را با نام اجابت کننده کسانی که مضطر شده اند می خوانیم گویی در اضطرار هستیم تا این درخواست ما را اجابت کند./933/ت302/ب4

ارسال نظرات