۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۶
کد خبر: ۲۷۳۸۳۲
استاد حوزه علمیه:

تداوم در عبادت از اهمیت بالایی برخوردار است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه مشکات گفت: اصل در انجام عبادات این است که ما عباداتی را انتخاب کنیم و به گونه ای انجام دهیم که دوام پیدا کند و به یک روز و یک شب و یک ساعت خاص محدود نشود.
حجت الاسلام قاسميان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قاسمیان،  مدیر مدرسه علمیه مشکات، شامگاه جمعه 19تیرماه در مراسم دهه سوم ماه رمضان که در مسجد ارگ برگزار شد، با تاکید بر اینکه هدف از انجام عبادات انس و ارتباط با خداست گفت: هر فرد باید به اندازه ظرفیت خود به عبادات بپردازد و از تحمیل اعمال عبادی بر روح و جان خود پرهیز کند.

 

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: «عبادت خدا را بر خود مکروه و ناپسند مدارید» و یا در روایتی دیگر از رسول اکرم(ص) آمده است: «همانا این دین محکم و متین است، پس با ملایمت در آن درآیید و عبادت خدا را به بندگان خدا با کراهت تحمیل نکنید تا مانند سواره درمانده‏اى باشید که نه مسافت را پیموده و نه مرکبى بجا گذاشته.»

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به شرایط ادای مستحبات افزود: اصل اولیه آن است که تنها به هنگام نشاط و طراوت روحی به انجام عبادات بپردازیم و تا زمانی که کشش روحی وجود دارد به آن ادامه دهیم. البته این اصل ناظر به مستحبات است و شامل واجبات و تکالیف الزام آور شرعی نمی شود زیرا واجبات را باید در هر حال انجام داد، چه علاقه و و نشاط باشد و چه نباشد.

 

وی با اشاره به استثنای ادای عمل مستحب افزود: استثنای دیگری که در این باره وجود دارد آن است که نباید حضور و آمادگی قلبی بهانه ای برای ترک عمل شود. مثلا در شبهای قدر در خانه بنشینیم و هیچ عبادتی را انجام ندهیم و چنین توجیه کنیم که علاقه و نشاط روحی نداریم؛ بلکه باید در این حال به حداقل ها اکتفا کرد و تنها به مقدار وسع به عبادات مورد علاقه بپردازیم.

 

مدیر مدرسه مشکات با اشاره به مداومت اعمال عبادی انسان افزود: اصل دیگر در انجام عبادات این است که ما عباداتی را انتخاب کنیم و به گونه ای انجام دهیم که دوام پیدا کند و به یک روز و یک شب و یک ساعت خاص محدود نشود. مثلا اگر دانستیم که قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان فضیلت دارد این امر موجب نشود که انس با قرآن تنها در یک ماه خلاصه گردد، بلکه باید به گونه ای عمل کنیم که در همه ایام سال استمرار داشته باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصل آن است که اگر کسی عبادتی را انجام می دهد سعی کند آن را به مدت یکسال ادامه دهد تا با شب طلایی قدر مصادف شود. البته اصل استمرار درباره همه اعمال نیست و برخی از عبادات زمان و مکان خاصی دارند./817/پ202/ب4

ارسال نظرات