۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۲۷۴۰۴۵
آیت الله نوری همدانی:

دعا مکتب خودسازی و ذخیره معنوی شیعه است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی، دعا را مکتب خودسازی خواند و گفت: دعاهایی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است، مکتب تعلیم و تربیت است؛‌ چنان که بزرگان دین به این ذخایر معنوی توجه ویژه‌ای داشتند.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد، دعاهای مأثوره را ذخایر معنوی اسلام خواند و اظهار داشت: دعاهایی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است، مکتب تعلیم و تربیت است؛‌ چنان که بزرگان دین به این ذخایر معنوی توجه ویژه‌ای داشتند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به دعاهای ماه مبارک رمضان ابراز داشت: اگر دعاها و مناجات‌هایی همانند مناجات شعبانیه، ابوحمزه ثمالی و‌ افتتاح نبود، ما نمی‌دانستیم چگونه با خداوند صحبت کنیم.

 

وی گفت: ائمه اطهار(ع) از ابوحمزه ثمالی که نامش ثابت ابن دینار است؛ بسیار تقدیر شده است؛ چنان که ایشان را همانند لقمان و سلمان فارسی دانسته‌اند و سه فرزندش در رکاب حضرت زید(ع) به شهادت رسیدند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی، دعا را مکتب خودسازی خواند و افزود: اگر دعاها نبود انسان نمی‌دانست؛ چگونه عظمت و قدرت الهی را درک کرده و رحمت خداوند را جلب کند.

 

وی به فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی اشاره کرد و یادآور شد: در این دعا به غربت و تنهایی انسان در دنیا، در هنگام مردن و در قبر اشاره می‌کند و این که فقط خداوند انیس و مونس خداوند است.

 

این مرجع تقلید افزود: انسان باید همواره به خداوند توجه کند؛ زیرا رابطه‌های دنیایی روزی تمام می‌شود و به انسان کمکی نمی‌کند؛ اما خداوند است که در همه حال به بندگانش توجه دارد.

 

وی خداوند را درهمه حال مونس و همدم انسان خواند و گفت:‌ لحظاتی که انسان در حالت احتضار است،‌ این تنهایی و غربت را احساس می‌کند؛ بنابراین در این دعا از خداوند می‌خواهد که به وی در هنگام مردن و بعد از مرگ ترحم کند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی به حساب روز قیامت اشاره کرد و گفت: هنگامی که انسان در پیشگاه الهی قرار می‌گیرد تا نسبت به اعمالش پاسخگو باشد و در این دعا از خداوند می‌خواهیم که ببخشد گناهان آشکار و پنهانی ما را که او آگاه و ستارالعیوب است./908/پ202/ج

ارسال نظرات