۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۲۷۴۰۷۹
در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله حدیدی برگزار شد؛

میزگرد بررسی ابعاد مختلف شخصیتی آیت الله منیر الدین حدیدی

خبرگزاری رسا ـ شاگردان آیت الله حدیدی در میزگردی با بیان خاطرات خود از آیت الله حدیدی، ابعاد مختلف شخصیتی وی را بررسی کردند.
ميزگرد آيت الله حديدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با حضور حجت الاسلام حیدیری قاسمی، استاد حوزه و دانشگاه، آقایان امیر کمالی و تاج الدینی، محققین و نویسندگان بنام کشور، شامگاه شنبه 20 تیر، میزگرد بررسی ابعاد مختلف شخصیت آیت الله حدیدی در مسجد محمد مصطفی(ص) محله حسام الدین منطقه 10 تهران برگزار شد.



آیت الله حدیدی پرچم‌دار علم و تقوا بود

در ابتدای این نشست، آقای امیر کمالی با اشاره به تقوای آیت الله حدیدی، گفت: ایشان پرچم‌دار علم و تقوا بود، آیت الله حدیدی فردی بود که در طول 50 سال عمر خود در منطقه غرب تهران در راستای تحکیم عقاید و نهذیب معارف اخلاقی مردم منطقه قدم برداشت.



وی افزود: حوزه تاثیر آیت الله حدیدی بیشتر از یک روحانی محلی بود، نقش سیاسی آیت الله حدیدی سبب شد تا جریان انقلابی در محله حسام الدین با قدرت تمام شکل بگیرد، ضمن این‌که نمی‌توان از تاثیر گذاری علمی و فرهنگی وی بر مردم غرب تهران غافل شد.



محقق برجسته کشور با بیان این موضوع که شاگردان آیت الله حدیدی امروز در پست‌های مختلف دولتی در حال فعالیت هستند، اضافه کرد: شاگردانی که در مکتب مسجد محمد مصطفی(ص) و تحت نظر آیت الله حدیدی رشد کردند، امروز در سمت‌های مختلف دولتی در حال خدمت رسانی هستند، این موضوع نشان می‌دهد که ایشان تنها یم روحانی نبود و بلکه یک استاد واقعی نیز بود.



نگاه آیت الله حدیدی به دین بسیار جامع بود

در ادامه این میزگرد حجت الاسلام حیدری قاسمی با بیان خاطرات خود از آیت الله حدیدی، گفت: شناخت بنده از آیت الله به زمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد، در آن زمان در مسجد محله حسام الدین فعالیت‌های سیاسی بسیار بزرگی انجام می‌شد، ضمن این‌که ساواک پس از دستگیری شهید رجایی متوجه شد بود که آقای رجایی نیز یکی از شاگردان این مسجد است و به‌شدت آیت الله حدیدی را تحت نظر داشت.



وی افزود: باید افراد را در ظرف زمان و مکان بررسی کرد، آیت الله حدیدی فردی بود که هرشب بعد از نماز و یا در هر فرصتی که می‌شد به تدریس علوم قرآنی و عقاید فکری می‌پرداخت، از این رو مسجد محمد مصطفی(ص) یک مسجد عادی نبود و می‌توان گفت که یک دانشگاه فکری بود.



استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به خصلت جذب مخاطب از سوی آیت الله حدیدی، خاطر‌نشان کرد: ایشان یک مصلح اجتماعی واقعی بود، در منش اخلاقی وی به هیچ عنوان دفع وجود نداشت، آیت الله حدیدی با اخلاق خوب خود و نگاه وسیعی که به مردم داشت همیشه افراد را جذب خود می‌کرد.



باید جایگاه مهم امام جماعت دیده شود


در بخش پایانی این میزگرد، آقای تاج الدینی با ابراز تاسف از نگاه‌های سطحی به جایگاه امامان جماعت در مساجد، گفت: در طول تاریخ اسلام مسجد و امام جماعت از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده‌اند، امروز متاسفانه شاهد هستیم که عده‌ای جایگاه امام جماعت را سبک می‌شمارند، در حالی‌که قدرت و نقش تاثیر گذاری امامان جماعت در مناطق فرای تصور و بسیار زیاد است.



وی افزود: در سال‌های قبل از انقلاب و مقطعی از اوایل انقلاب مساجد پربار‌تر بودند، اما امروز متاسفانه شاهد هستیم که مساجد مانند ایام قدیم نقش محوری ندارند، باید این مضوع به‌سرعت مد نظر قرار بگیرد، زیرا مسجد مهم‌ترین پایگاه مردمی از تمام جنبه‌های فکری است.



نویسنده حوزه انقلاب با اشاره به رموز موفقیت آیت الله حدیدی، تصریح کرد: ایشان همیشه برای مسجد وقت کامل می‌گذاشت، فردی بود که همیشه آرامش داشت، مردم‌دار و با همه مدارا می‌کرد، ساده زندگی می‌کرد و در سطح مردم بود، ضمن این‌که روحیه‌ای طناز داشت و مردم را با لبخند و محبت به خود جذب می‌کرد./856/پ201/ب4

ارسال نظرات