۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۲۷۴۸۶۱
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

تنها 5 درصد موقوفات خراسان شمالی مربوط به حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر تنها پنج درصد موقوفات موجود در استان مربوط به حوزه های علمیه هستند در حالی که در این بخش نیازمند مشارکت بیشتر خیران و واقفان هستیم.
نشست اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي حجت الاسلام سهرابي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به این که اکنون در شهرستان های هشت گانه این استان در مجموع چهار هزار 931 موقوفه با 9 هزار 570 رقبه وجود دارد، اظهار کرد: 65 درصد موقوفات استان با نیت روضه سیدالشهدا(ع) ثبت شده و مربوط به عزاداری امام حسین(ع) در دهه نخست محرم و اربعین هستند.

 

وی اضافه کرد: همچنین 25 درصد از موقوفات ثبت شده در استان خراسان شمالی نیز در حوزه مساجد ثبت شده و مربوط به احداث و نگهداری این اماکن مقدس هستند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سه درصد از شمار کل موقوفات و رقبات موجود در استان نیز برای انجام فعالیت های قرآنی و فرهنگی و یا تکمیل زیرساخت ها در این بخش از سوی واقفان و خیران ثبت شده اند.

 

حجت الاسلام سهرابی در مورد شمار موقوفات مربوط به حوزه های علمیه و رفع نیازهای آموزشی و زیرساختی این بخش در استان خراسان شمالی نیز تصریح کرد: در حال حاضر تنها پنج درصد از موقوفات موجود در خراسان شمالی مربوط به حوزه های علمیه استان هستند.

 

وی با بیان این که بخش حوزه های علمیه نیازمندی ها و کاستی های فراوانی دارند، افزود: باید خیران و واقفان توجه بیشتری به مدارس علمیه داشته و برای رفع نیازهای آموزشی و عمرانی این مراکز علمی و دینی همت بیشتری داشته باشند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی تصریح کرد: البته این نهاد نیز در سال های اخیر رویکرد مشاوره و هدایت موقوفات به سمت نیازهای روز جامعه از جمله تقویت حوزه های علمیه را در دستور کار خود قرار داده که تاکنون مؤفقیت ها در این زمینه چشمگیر بوده است.

 

حجت الاسلام سهرابی ادامه داد: در این راستا با برگزاری نشست های صنفی و کمیته یاوران وقف، نسبت به تغییر رویه ثبت وقف از مراسمات عزاداری محرم به سمت سایر نیازهای روز جامعه از جمله در حوزه فرهنگی و قرآنی، نیازهای آموزشی، بهداشت و درمان و غیره اقدام شده است.

 

به گفته وی با تلاش ها و مشاوره های انجام شده، از ابتدای امسال تا پایان بهار در مجموع 60 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی در رابطه با ازدواج، حوزه علمیه، قرآن و هزینه های فرهنگی مساجد به ثبت رسیده است.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که در وقف های جدید انجام شده در استان سهم موقوفات مربوط به حوزه های علمیه در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری از بین 60 وقف جدید انجام شده در خراسان شمالی، موقوفه دارای بیشترین ارزش ریالی مربوط به وقف منزلی مسکونی در شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان است که ازسوی علی انگیزه، خیر نیک اندیش این شهرستان با نیت کمک به حوزه علمیه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) این شهر وقف شد.

 

به گفته وی همچنین از میان 60 موقوفه جدید ثبت شده در شهرستان های مختلف خراسان شمالی در سه ماهه نخست سال جاری، هفت موقوفه در زمینه نیازهای حوزه های علمیه ثبت شده اند که نشانگر افزایش اقبال خیران و واقفان استان به وقف در راستای رفع نیازها و کاستی های مدارس علمیه خراسان شمالی است.

 

گفتنی است، در سال تحصیلی 94-93 در مجموع هزار و 260 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در سطوح یک، دو و سه به تحصیل علوم دینی مشغول بودند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات