۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۷۵۳۸۹
آیت‌الله موحدی کرمانی مطرح کرد؛

مردم ایران به چه توافقی رضایت می‌دهند/ نارضایتی رژیم صهیونیستی بهترین سند ارزش توافق

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران نتیجه مذاکرات هسته‌ای را عزت‌بخش خواند و با بیان این‌که مقاومت و پایداری مردم در برابر مشکلات اقتصادی و سیاسی، آمریکا و غرب را مجبور به پذیرش حقوق ایرانیان کرد، گفت: نارضایتی رژیم صهیونیستی بهترین سند ارزش توافقنامه‌ هسته‌ای برای ایران است.
آيت الله محمد علي موحدي کرماني نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه تهران که در آخرین روز ماه مبارک رمضان برپا شد، توفیق به دست آمده در مذاکرات هسته‌ای را از آثار تقوا برشمرد و گفت: پس از 23 ماه تلاش مداوم در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی عزتی بزرگ نصیب ایران و ایرانی شد.

 

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: این عزت در گام نخست مرهون پایداری و مقاومت مردم صبور و خستگی‌ناپذیر ایران است که با تحمل مشکلات اقتصادی که از ناحیه دشمن به آنها متوجه شد، دشمنان ظلم‌پیشه خود را خسته و از تحریم‌های ظالمانه پشیمان و آنها را مجبور به احترام و تکریم ایرانی کردند.

 

وی افزود: این عزت مرهون هدایت‌های مستمر رهبر معظم انقلاب است که مذاکرات را زیر نظر داشتند و با هشدارهای خود مسیر صحیح را به تیم مذاکره کننده ارائه می‌فرمودند و نیز مرهون تلاش مدبرانه رییس جمهور و تیم مذاکره کننده است.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تلاش خستگی‌ناپذیر و با منطق قوی خود در عرصه‌های مذاکره طرف مقابل را مجبور به عقب‌نشینی و پذیرش سخن حق و اعتراف به حقوق ایرانیان کردند.

 

وی تأکید کرد: مقاومت مردم در برابر فشارهای اقتصادی، آمریکا را مأیوس کرد که بتواند با تشدید تحریم مردم را به زانو در آورد و آمریکا را مجبور ساخت تا باور کند که راه علاج تهدید، تحریم و فشار نیست بلکه باید به احترام و تکریم ایرانیان روی آورد.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که اوبا گفت که اگر کنگره متن توافق را رد کند من آن را وتو می‌کنم، گفت: رژیم صهیونیستی و حامیانش به ویژه عربستان سعودی به شدت از این توافق ناراحت هستند و همین بهترین سند ارزش این توافق است و به یاد شهید بهشتی بگذار عصبانی باشند و از این عصبانیت بمیرند.

 

وی یادآور شد: هرچند هنوز سرنوشت نهایی بیانیه و پنج پیوست آن مشخص نشده است و باید راهی شورای امنیت سازمان ملل، کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت شود اما بالاخره تیم مذاکره کننده تلاش بلیغ خود را کرد و راه پرپیچ و خم و سخت و دشواری را طی نمود.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان این‌که قانع و مجاب کردن گروهی که زیاده‌خواهی، لجاجت، بهانه‌گیری و دبه‌کردن کار ذاتی آنان است ساده نیست، گفت: وزیر خارجه فرانسه می‌گوید ما به دقت نحوه استفاده ایران را از منابع رفع تحریم‌ها زیر نظر داریم؛ تا کجا گنده‌گویی و زور گفتن، زهی خجلت و شرمندگی.

 

وی تصریح کرد: آنچه از ارشادهای رهبری در مواقع متعدد و از شعارهای جدی مردم استفاده می‌شود این است که مردم به توافقی رضایت می‌دهند که مشتمل بر تأمین حقوق مردم ایران باشد و تمام خطوط قرمز در آن مراعات شود.

 

امام جمعه موقت تهران افزود: در این توافق باید آرمان‌های انقلاب به ویژه استکبارستیزی کنار زده نشود و به فراموشی سپرده نگردد، تحریم‌های ظالمانه یکجا برداشته شود، ثروت ملی بلوکه شده به طور کامل به ایران برگردد و به عزت اسلامی و غرور ملی ایران و ایرانی کوچک‌ترین آسیبی وارد نشود.

 

وی خطاب به هیأت مذاکره کننده ایرانی گفت: کار سنگینی کردید اما بدانید کار سنگین‌تر در جلوی شما است، با مشکلاتی از جمله غیرقابل اعتماد بودن برخی از شش کشور طرف مقابل و نقض عهدهای محتمل آنها و به اصطلاح دبه درآوردن مواجه خواهید بود.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: بهانه‌جویی‌های واهی و سست در پیش است که مدعی شوند ایران به تعهدات خود عمل نکرده و به این بهانه تحریم‌ها را باز گردانند و دست به تحریف و تفسیرهای غلط مطابق میل خود بزنند از این‌رو باید در بیانیه و پیوست‌های آنها از به کار بردن کلماتی که در آنها امکان تحریف باشد خودداری شود.

 

وی با تأکید بر این‌که کلمات و واژه‌های بیانیه باید کاملا شفاف باشد، اظهار داشت: از همین حالا چیزهایی به گوش می‌رسد که نشان از زیاده‌خواهی‌های طرف‌های غربی دارد، می‌گویند ایران باید دو سوم سانتریفیوژهای خود را تحت نظارت بین‌المللی ذخیره کند و در مدت 10 سال آینده غنی‌سازی نکند و یا 98 درصد اورانیون غنی شده خود را کنار بگذارد و این میزان ذخیره تا 15 سال آینده ثابت بماند.

 

عضو خبرگان رهبری افزود: گفته‌اند که تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و سیاست ایران در خاورمیانه را به منظور امنیت اسرائیل حفظ خواهیم کرد، صنعت هسته‌ای باید محدود شود، پذیرش نظارت‌های گسترده مورد قبول باشد، محدود شدن ظرفیت غنی‌سازی برای دوره 10 سال، محدود شدن تحقیق و توسعه و دیگر مسائل زیاده‌خواهی است.

 

وی با بیان این‌که باید مفاد بیانیه به دقت زیر نظر باشد تا چنین زیاده‌خواهی‌هایی اتفاق نیفتد، تصریح کرد: باید به دلیل اهمیت قضیه از دانشمندان به ویژه دانشمندان هسته‌ای و نخبگان کشور و اساتید دانشگاه دعوت به عمل آید و این مسأله بسیار مهم به بحث گذارده شود تا نظرات آنها هم شنیده شود چه بسا مفید باشد.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان این‌که زمزمه‌های بسیاری درباره بیانیه به گوش می‌رسد که مثلا دستورات مقام معظم رهبری و خط قرمزها را مراعات نکرده است، اظهار داشت: در این زمینه جزوه‌ای چند صفحه به دست من رسیده است که به همین سخن اکتفا می‌کنم.

 

وی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به تشکر رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دیدار هیأت دولت، گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار بخشی از عهدنامه مالک اشتر را برای اعضای حاضر قرائت کردند، یعنی ای کسانی که مسؤولیت دارید بدانید مسؤولیت بسیار سنگین است پس بکوشیم تا گناهی از گذشته در ما نماند./920/پ201/ی

ارسال نظرات