۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۲۷۵۴۴۶
تحلیلگر مصری تأکید کرد؛

ایران پیروز دیپلماتیک بین المللی بود

خبرگزاری رسا ـ تحلیلگر مصری از توافق هسته‎ای به عنوان پیروزی دیپلماتیک ایران در سطح بین المللی یاد کرد.
ايران هسته اي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مختار غباشی، نائب رییس مرکز عربی مطالعات سیاسی در خصوص جمع‌بندی مذاکرات ایران و 1+5 در وین اظهار داشت: ایران در به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای خود موفق شد و این پیروزی دیپلماتیک ایران در سطح بین المللی است.

 

وی افزود: این توافق از شدت تنش‌ها و سعی برخی کشورها و در راس آن عربستان برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌کاهد چرا که رژیم آل سعود اعلام کرده بود اگر پرونده هسته‌ای ایران حل نشود به دنبال سلاح هسته‌ای می‌رود و توافقی هم با روسیه برای دستیابی به انرژی مسالمت‌آمیز هسته‌ای منعقد کرده است.

 

تحلیلگر سیاسی مصر گفت: توافق وین اعتراف به پیوستن ایران به باشگاه قدرمتمندان هسته‌ای جهان است و از این پس ایران قدرت منطقه‌ای است که نباید آن را نادیده گرفت.

 

غباشی تصریح کرد: جهان عرب هم در مرحله پیش رو قبل از اینکه فرصت‌ها را از دست بدهد باید اختلاف و شکاف بین یکدیگر را رفع کند چرا که ایران با توافق اخیر روابط خود را بخصوص با روسیه تقویت می‌کند و آمریکا نیز از این پس نمی‌تواند ایران را نادیده بگیرد و ایران مهم‌ترین بازیگر منطقه‌ای در روزهای آتی خواهد بود.

 

تحلیلگر مصری ادامه داد: موضع صهیونیست‌ها در قبال توافق ایران و قدرت‌های بزرگ جهان برای آنهایی که از همان ابتدا پیگیر مذاکرات بودند مساله قابل انتظاری است، چرا که اسرائیل درصدد بود به هر شکلی مانع پیروزی پرونده هسته‌ای ایران شود و بارها تکرار کرده که این توافق بدترین توافق در طول تاریخ خواهد بود و از هیچ تلاشی برای سنگ‌اندازی در مسیر دستیابی ایران و کشورهای غربی به توافق هسته‌ای فروگذاری نکرد.

 

جمعیت دموکراتیک وعد بحرین توافق هسته‌ای میان ایران و کشور5+1 را تبریک گفت و آن را گامی مهم در جهت تلطیف فضای امنیتی و سیاسی در منطقه توصیف کرد.

 

جمعیت وعد در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: رسیدن به این توافق دستاوردی برای همه از جمله دولت های کشورهای خلیج فارس به حساب آمده و بستری مثبت در جهت روابطی بیشتر از پیش و مبتنی بر عقلانیت میان تهران و کشورهای خلیج در زیمنه اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی فراهم می آورد.

 

این جمعیت افزود: امروزه منطقه نیاز شدیدی به بهبود روابط میان کشورهای خلیج فارس دارد./981/ب902/د

ارسال نظرات