۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۲۷۷۳۷۹
به همت مرکز فرهنگی قائمیه اصفهان؛

دائرة المعارف بزرگ مفهوم شناسی قرآن منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تهیه و تدوین دائرة المعارف 110 جلدی مفهوم شناسی قرآن کریم، گفت: شاید بتوان گفت علم مفاهیم شناسی قرآن حد واسط بین معنی کلمه(علم مفردات) و علم تفسیر قرآن است.
قرآن

حجت الاسلام رسول ملکیان اصفهانی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به تهیه و تدوین دائرة المعارف 110 جلدی مفهوم شناسی قرآن کریم گفت: شاید بتوان گفت علم مفاهیم شناسی قرآن حد واسط بین معنی کلمه(علم مفردات) و علم تفسیر قرآن است.

 

وی در ادامه با اشاره به این که علم مفاهیم شناسی قرآن یک علم جدید است، ابراز داشت: با این وجود نمی توان آن را علم مفردات قرآن دانست، زیرا فراتر از آن است و نمی توان آن را هم علم تفسیر نامید! زیرا اساسا با آن متفاوت است.

 

حجت الاسلام ملکیان اصفهانی تصریح کرد: ما در این مجموعه بر اساس امکانات و ابزار و نرم افزارهای علمی، بیش از هزار مورد از کلمات قرآن را مفهوم شناسی و بر اساس حروف الفبا استخراج کرده ایم.

 

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان با بیان این که از بین تفاسیر، تفسیر راهنما را ملاک قرار داده، گفت: علم مفاهیم شناسی در قرآن نسبت به تمام تفسیرهای قرآن، بعضی از استاندارهای لازم را دارد که می توان ویژگیهای آن را در مقدمه آن تفسیر شایسته و مهم بخوانید.

 

وی در ادامه اظهار داشت: باید توجه داشت که بعضی از کلمات مشترک لفظی و بعضی از آنها مشترک معنوی می باشند؛ و تعدادی از کلمات نیز عربی وفارسی می باشد؛ برای همین کسی که می خواهد مفهومی را بررسی کند لازم است یک بار فهرست کلمات را بررسی کند.

 

حجت الاسلام ملکیان اصفهانی گفت: این مجموعه کتاب مفاهیم شناسی قرآن، بیشتر برای محققین و پژوهشگران قرآنی و کسانی که می خواهند پایان نامه حوزوی و دانشگاهی تألیف کنند و یا علاقه به مباحث عمیق قرآنی هستند می باشد.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان، تصریح کرد: این مجموعه اگر به کتاب تبدیل می شد و اگر برای هرجلد آن 500 صفحه به صورت میانگین در نظرمی گرفتیم؛ یک دائرة المعارف 110 جلدی می شد؛ چیزی که الآن در مجموعه معارف قرآنی نظیر ندارد.

 

وی با اشاره به این که این مفاهیم در قالب 1409 فایل و در حدود 60000 صفحه می باشد گفت: حدود 1000 مفهوم دیگر هم هست که با عنایات خداوند باید آنها را از قرآن استخراج کنیم.

 

حجت الاسلام ملکیان اصفهانی در پایان گفت: چون هزینه چاپ این مجموعه بسیار سنگین می شد، مؤسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، به مدیریت حجت الاسلام سید مجید نبوی و تلاش های آقای حسین غزالی درسایت قائمیه، (http://ghbook.ir/index.php?lang=fa) این مجموعه را به صورت کتاب همراه دیجیتال تولید و منتشرکردند، که از ایشان تقدیر و تشکرمی کنم./939/ت302/ب4

ارسال نظرات