۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۲۷۷۷۸۲
کارشناس ارشد علوم اجتماعی:

خانواده مهم‌ترین سهم را در انتقال فرهنگ به فرزندان دارد/ والدین ارتباط کلامی صمیمانه‌تری با فرزندان برقرار کنند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس ارشد علوم اجتماعی با بیان این‌که هر کودکی ابتدا الگوی خود را در خانواده دریافت می‌کند و به همین دلیل خانواده مهم‌ترین سهم را در انتقال فرهنگ به فرزندان دارد، گفت: اما در جامعه امروز متذسفانه سهم و تأثیر خانواده‌ها در جامعه‌پذیری فرزندان کاهش پیداکرده و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این سهم را از آن خود ساخته‌اند.
والدين و فرزندان

محمود آوینی، کارشناس ارشد علوم اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، با اشاره به شکاف نسلی خانواده‌ها و عوامل مؤثر بر آن، اظهار داشت: جامعه‌پذیری، دوره‌ای است که در آن فرد به شخص تبدیل می‌شود و به دلیل آسیب‌ها و تفاوت‌های شدیدی که در سبک زندگی والدین و فرزندان ایجاد می‌شود، پدیده‌ای به نام شکاف نسلی و شکاف تربیتی رخ می‌دهد که جامعه‌پذیری نسل‌ها را نیز باهم متفاوت می‌کند.

 

وی بابیان اینکه ریشه شکاف نسل‌ها به عدم شناخت نسل‌ها از همدیگر وابسته است، افزود: در این شکاف نسلی، دو گروه والدین و فرزندان در شناخت همدیگر دچار گسستگی شده و فرزندان ضمن پذیرفتن پدر و مادر، استقلال‌طلب هستند.

 

کارشناس ارشد علوم اجتماعی گفت: تفاوت دو نسل قدیم و جدید این است که نسل‌ها همدیگر را نمی‌فهمند و از اقتضائات سنی هم بی‌خبر هستند و نسبت به گذشته، متفاوت و سخت‌تر ارتباط‌گیری می‌کنند.

 

آوینی افزود: عوامل خانوادگی، عوامل آموزشگاهی، گروه همسالان و دوستان، رسانه‌های مکتوب و مجازی و در نهایت شبکه‌های اجتماعی مجازی تلفن‌های همراه، پنج عامل عمده‌ای هستند که سبب شکاف نسلی می‌شوند.

 

کارشناس ارشد علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: هر کودکی ابتدا الگوی خود را در خانواده دریافت می‌کند و به همین دلیل خانواده مهم‌ترین سهم را در انتقال فرهنگ به فرزندان دارد، اما اگر خانواده میدان را خالی کند، کودک دچار چندمرجعیتی می‌شود که هرکدام از عوامل پنج‌گانه فوق، سهمی را در تربیت فرزند ایفا خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: در جامعه امروز، سهم و تأثیر خانواده‌ها در جامعه‌پذیری فرزندان کاهش پیداکرده و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این سهم را از آن خودساخته‌اند.

 

آوینی درباره راهکارهای پرکردن شکاف نسلی، به والدین توصیه کرد: به ‌منظور اصلاح کج‌رفتاری فرزندان و کاهش آسیب‌های اجتماعی، والدین باید در امور شخصی فرزندان مشارکت بیشتری داشته باشند؛ مثلاً قصه‌گویی، تماشا و نقد فیلم را انجام دهند.

 

کارشناس ارشد علوم اجتماعی ادامه داد: والدین باید ارتباط کلامی صمیمانه خود با فرزندان را بیشتر کنند و با نظرخواهی از آنان در خریدها و دیگر مسائل سعی کنند سلایق خود را به فرزندان نزدیک‌تر کنند، همچنین از تعریف خاطرات مهیج و طنز برای همدیگر، گردش‌های آخر هفته و بازی و شادی، دید و بازدیدهای خانوادگی و محافل شب‌نشینی غافل نباشند.

 

وی گفت: والدین باید با گروه‌های دوستانه فرزندانشان آشنایی داشته باشند و همچنین تلاش کنند تا برخی مهارت‌ها مانند یادگیری کامپیوتر و زبان خارجه را خود در منزل به فرزندان  آموزش دهند و کمتر وابسته به کلاس‌های بیرون باشند./846/ت302/ح

ارسال نظرات