۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۷۸۷۰۲
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس:

کرامت انسانی‌ با دو بال حق و تکلیف محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، هنجارشکنی، اعتراض، مطالبه‌گری و افسارگسیختگی بی‌حد و مرز بدون توجه به تکلیف و وظایف انسانی را از پیامدهای حقوق بشر غربی خواند و گفت: در این دیدگاه، هنجارشکنی و زیرپاگذاشتن حقوق و حریم‌های اجتماعی امری عادی است.
دکتر مهدي گلجان، عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس تهران

دکتر مهدی گلجان، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به اهمیت حقوق و کرامت انسان‌ها در اسلام اشاره کرد و گفت: در مکتب اسلام به کرامت و حقوق انسان‌ها توجه ویژه‌ای شده است؛ چنان که پیامبراکرم(ص) در دعای مکارم الاخلاق و حضرت علی(ع) در روایتی به کرامت انسان‌ها اشاره فرموده‌‌اند.

 

وی با اشاره به سبقت اسلام در ارزش‌گذاری به کرامت انسان‌ها و حقوق دیگر مخلوقات خداوند اظهار داشت: اسلام به انسان کرامت داده و برایش حقوق و تکالیف را توأم با هم، قائل شده است؛ زیرا کرامت انسان‌ها با دو بال حق و تکلیف محقق می‌شود؛ اما در مکاتب غربی و لیبرالیسم، انسان فقط حقوق دارد و تکلیف ندارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، حقوق بشر غربی را ناقص خواند و ابراز داشت: حقوق بشر غربی که محصول جنگ جهانی اول و دوم است؛ فقط به جنبه حقوق انسان توجه دارد و از جنبه تکلیف و وظایف انسانی غفلت کرده است؛‌ گرچه در بسیاری از موارد طبق منشور سازمان ملل عمل نمی‌شود.

 

وی به پیامدهای حقوق بشر غربی اشاره کرد و گفت: از پیامدهای حقوق بشر غربی، هنجارشکنی، اعتراض، مطالبه‌گری و افسارگسیختگی بی‌حد و مرز بدون توجه به تکلیف و وظایف انسانی است؛ چنان که «هایدگر» فیلسوف آلمانی این مطلب را تحت عنوان عصر بی‌محمل بودن خداوند بیان کرده‌ است.

 

گلجان با اشاره به حقوق فردی و اجتماعی افراد در اسلام خاطرنشان کرد: در مکتب لیبرالیسم، حقوق فردی بر حقوق اجتماعی ترجیح داده شده است؛ چنان که در این دیدگاه هنجارشکنی و زیرپاگذاشتن حقوق و حریم‌های اجتماعی امری عادی است.

 

وی به دیدگاه جامع‌نگر مکتب اسلام درباره حقوق فردی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: امیرمؤمنان علی(ع) در روایتی می‌فرماید «بذل و بخشش در مقابل فرد و اجرای عدالت در مقابل اجتماع، نیکو است»؛ که از این روایت، رعایت مصالح اجتماعی و اولویت دادن به حقوق اجتماعی در مقابل حقوق فردی استنباط می‌شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، رعایت حجاب و عفت را توجه به حقوق اجتماعی خواند و تصریح کرد: در همایش دختران محجبه دانشگاهی در آمریکا، یکی از آنها در پاسخ خبرنگاران به نکته جالبی اشاره کرد و گفت «حجاب و عفت من، افزون بر حفظ دینم و پاداشی که برای خودم دارد؛ احترام به جامعه و خانواده‌ها است؛ تا نظام اجتماع سالم بماند و مردان به خانواده‌هایشان وفادار باشند»./908/ت302/ی

ارسال نظرات