۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۷۹۰۱۷

اخبار کوتاه جشنواره امام رضا(10)

خبرگزاری رسا ـ رشد 73 درصدی آثار رسیده به جشنواره فیلم رضوی، تهران رکورد دار آثار رسیده به جشنواره فیلم رضوی و یاسوج در دهه کرامت میزبان جشنواره آیین های نمایشی و پرده خوانی رضوی از مهم ترین عناوین اخبار کوتاه جشنواره امام رضا(ع) است.
جشنواره امام رضا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، دهمین جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی این روزها در دارالعباده در حال برگزاری است و چهره های شاخص سینما و تلویزیون ایران این روزها در کارگاه های این جشنواره در یزد حضور می یابند.

 

حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست، از فیلمنامه نویسان و کارگردانان شاخص سینمای ایران در کارگاه های آموزشی این جشنواره حضور یافتند و به آموزش فیلم سازی پرداختند.

 

همچنین پریوش نظریه بازیگر مشهور سینما و تلویزیون که عضو هیأت داوران این جشنواره نیز در یزد حضور پیدا کرد و ضمن داوری آثار بخش داستانی جشنواره در جمع فیلم سازان رضوی نیز حضور یافت و به ارائه تجربیات خود پرداخت. سید جلال دهقانی اشکذری از فیلمسازان جوان سینمای ایران نیز در این جشنواره حضور دارد.

 

علی غیاثی ندوشن، دبیر این جشنواره هم از رشد 73 درصدی آثار رسیده به جشنواره فیلم رضوی خبر داد و اظهار کرد: تاکنون 531 فیلم مستند و کوتاه به جشنواره ارسال شده که این تعداد افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است.

 

وی ادامه داد: در بخش داستانی سبک زندگی 308 فیلم و در بخش داستانی اصلی 51 فیلم به دبیرخانه رسیده، همچنین در بخش مستند اصلی 55 فیلم و مستند سبک زندگی 117 فیلم در دبیرخانه اعلام وصول شده است.

 

تهران رکورد دار آثار رسیده به جشنواره فیلم رضوی

دبیر جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی تصریح کرد: تاکنون از 26 استان کشور فیلم هایی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که استان تهران با 135 اثر بیشترین تعداد ارسال فیلم به این جشنواره را داشته است.

 

وی با اشاره به برگزاری طرح هشت قدم تا جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی از این موضوع به عنوان یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره فیلم رضوی یاد کرد و ادامه داد: طرح هشت قدم در برگیرنده 7 برنامه سینمایی شامل کارگاه آموزشی، نقد و بررسی فیلم های معروف با حضور فیلم سازان مشهور کشور است که تاکنون چند کارگاه آن برگزار شده است.

 

یاسوج در دهه کرامت میزبان جشنواره آیین های نمایشی و پرده خوانی رضوی است

رضا دهبانی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به میزبانی این استان از جشنواره آیین های نمایشی و پرده خوانی رضوی گفت: یاسوج برای چهارمین سال، جشنواره آیین های نمایشی، نقالی خوانی و پرده خوانی رضوی را همزمان با دهه کرامت میزبانی می کند.

 

وی با اشاره ظرفیت ها و قابلیت استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه آیین های نمایشی افزود: مناطق جنوبی  کشور از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد به این آیین ها و سنت ها در ایران شهرت دارند و استعداد ویژه ای در این زمینه در خطه جنوب به چشم می خورد. بخصوص در ایام محرم این مراسم ها فراوان در شهرهای جنوبی ایران برگزار می شود.

 

استقبال مردم از جشنواره

دهبانی پور با اشاره به این که آثار نمایشی رضوی از هنرمندن سراسر کشور به این جشنواره ارسال شده است، تصریح کرد: این گروه های نمایشی در ایام دهه کرامت در یاسوج نمایش عمومی دارند که معمولا با استقبال گسترده مردم نیز همراه می شود.

 

دبیر جشنواره آیین های نمایشی و پرده خوانی رضوی با اشاره به استقبال گسترده مردم استان از جشنواره آیین های نمایشی و پرده خوانی رضوی اظهار کرد: در دوره های گذشته هزاران نفر به تماشای این نمایش های آیینی نشستند.

 

وی از برگزاری جشنواره هایی با محوریت فرهنگ رضوی در سطح شهرستان های این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: شهرستان باشت میزبان پنجمین جشنواره استانی خوشنویسی رضوی می باشد، جشنواره پیامک ادبی رضوی در شهرستان چرام برگزار می شود، پنجمین جشنواره استانی شعر رضوی به میزبانی شهرستان کهگیلویه برگزار خواهد شد، شهرستان گچساران میزبان سومین جشنواره داستان «55 کلمه ای رضوی» است و جشنواره طراحی پوستر عفاف و حجاب در فرهنگ رضوی هم در شهرستان بویراحمد برگزار می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که از آرزوهای بلند هر مسؤول اینست که امام رضا(ع) او را به عنوان خادم خود بپذیرند، اظهار کرد: خادمی امام هشتم(ع) آرزوی همه مردم ایران است و ما مدیران فرهنگی در هر نقطه ای از کشور که در حال خدمت گذاری باشیم افتخار خود می دانیم که خدمتی هر چند کوچک به ساحت قدسی امام رضا(ع) داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: جشنواره امام رضا(ع) ابزاری برای ابراز ارادت و عشق بی نهایت ما به ساحت حضرت ثامن الحجج(ع) است.

 

وی همچنین به برگزاری کنگره بی بی حکیمه خواهر بلافصل امام رضا(ع) در این استان اشاره کرد و گفت: این کنگره باشکوهی خاص و با حضور گسترده مردم و با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آبان ماه سال 93 در گچساران برگزار شد.

 

دهبانی پور افزود: به دنبال آن هستیم که این کنگره را به صورت بین المللی در استانمان برگزار کنیم تا مرقد مطهر خواهر بلافصل امام رضا(ع) که هر ساله پذیرای هزاران زائر داخلی و خارجی می باشد به عنوان چهارمین حرم اهل بیت در کشور به مردم معرفی شود.

 

وی همچنین از برگزاری جشن های مردمی دهه کرامت در این استان خبر داد و تصریح کرد: نشست ستاد مردمی جشن های دهه کرامت با حضور معاون فرهنگی ستاد عالی کانون های مساجد کشور در یاسوج برگزار شد و هماهنگی های لازم در این زمینه صورت گرفت تا ان شاالله در دهه کرامت سال 94 شاهد برگزاری برنامه های متنوع رضوی با حضور اقشار مختلف مردم باشیم.

 

جشنواره فیلم رضوی در گستره بین المللی برگزار شود/ فیلم سازان جوان حمایت شوند

 پریوش نظریه، بازیگر نقش مدینه در سریال مدینه،که عضو هیات داوری جشنواره فیلم رضوی در یزد است و تاکنون جوایز متعدد سینمایی را از جشنواره های مختلف کسب کرده؛در گفتگویی دیدگاهایش درباره این رویداد مهم سینمایی را بیان کرده است.

 

وی در خصوص سطح آثار رسیده به جشنواره فیلم رضوی گفت: فیلم های امیدوار کننده هم در جشنواره دیدم و این خیلی خوب است. به نظرم اگر در جشنواره ای 30 درصد فیلم ها هم خوب باشند، اتفاق خوبی است و این بدین معناست که جشنواره از سطح قابل قبولی برخوردار است. جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی در این سطح بوده است به گونه ای که ما بین انتخاب چند فیلم دچار تردید می شدیم، برخلاف برخی جشنواره ها که آدم مجبور می شود بین بد و بدتر انتخاب کند.

 

وی با اشاره به این که در جشنواره های موضوعی باید سفارش ساخت اثر داده شود، افزود: به نظرم باید برای بخش موضوعی که بخش اصلی جشنواره هم هست به فیلمسازان، سفارش ساخت فیلم داد و بودجه ای را نیز برای آن در نظر گرفت.یکی از کارهای خوبی که می توان انجام داد، سفارش کار به برگزیده های دوره های قبل جشنواره است. یعنی می توان یکی از جوایز جشنواره را، حمایت از ساخت فیلم بعدی فیلمساز برگزیده قرار داد. این نوع حمایت، بهترین نوع حمایت از فیلمسازان جوان هست. واقعیت این است که سازندگان فیلم کوتاه به حمایت مالی احتیاج دارند.

 

این داور جشنواره فیلم رضوی درباره معیارهایش برای انتخاب آثار، گفت: تقریبا در تمامی هیئت انتخاب هایی که من حضور داشتم به این صورت بود که ابتدا هر یک از اعضا به صورت جداگانه فیلم ها را می دیدند و  سپس در یک جلسه گروهی به جمع بندی می رسیدند.در جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی هیئت انتخاب همه با هم فیلم را میدیدیم این روش مزیت هایی دارد، چون می توانیم با دیدگاه سایر اعضای هیئت انتخاب آشنا شویم. من معتقدم هیأت انتخاب باید فیلمی را انتخاب کنند که بار و وجهه حضور در جشنواره را داشته باشد.

 

امیدوارم جشنواره فیلم رضوی در سطح بین المللی برگزار شود

وی شهر یزد را که میزبان جشنواره فیلم رضوی است،گزینه بسیار مناسبی برای این جشنواره دانست و گفت: با اینکه شب وارد یزد شدم اما به نظرم رسید که یزد چقدر اصیل است. من به شهرهای زیادی سفر کردم و دیدم که معماری آن ها رو به تباهی می رود. خوشحالم پس از سال ها شهری را دیدم که اصالتش را حفظ کرده است. چقدر خوب است که این اصالت دیده شود. امیدوارم جشنواره فیلم رضوی در سطح بین المللی در یزد برگزار شود تا کشورهای دیگر هم با این فرهنگ آشنا شوند. فرهنگ اصیلی که بخش زیادی از آن را می توانیم در یزد مشاهده کنیم.

 

وی با بیان این که تردید نکنید که کار خوب جای خود را پیدا می کند، اظهار کرد: خوشبختانه همینطور که نسل جدید روی کار می آیند در بین آن ها فیلم سازان مستعد هم به چشم می خورند. هر چند در مقابل هم عده ای هستند که بدون مطالعه وارد سینما شدند به خودشان اجازه می دهند هر آنچه را ساخته اند برای جشنواره ها ارسال کنند فکر می کنند فیلم دینی یک دوربین و اشک و آه جلوی آن است، یا اینکه سینما فقط صحنه یا گریم است.

 

وی ادامه داد:  اما سینما اجماع همه این هاست. بنابراین کسانی که با مطالعه و دست پر وارد می شوند، آرام آرام شاهد پیشرفت آن ها هستیم و ماندگار می شوند. این رشد و پیشرفت به علت علاقه مندی، پشتکار و اعتباری است که برای کارشان قائل هستند. وقتی در مورد کار مطالعه کنیم و عشق داشته باشیم، مسلما پیشرفت می کنیم و جایی برای حضور این کارها حتما پیدا می شود.

 

نظریه به فیلم سازان رضوی، مطالعه زیاد، خوب دیدن و خوب ساختن، یعنی برای ارتقا کیفیت کار هایشان را توصیه کرد و گفت: فیلم ساز باید برای کیفیت تلاش کند، نه کمیت. تعداد بالای فیلم دلیل بر این نیست که کسی کارگردان خوبی است.من به فیلم سازان جوان می گویم: فقط یک فیلم بساز ولی فیلم خوب بساز.

 

ارسال128 مقاله در قالب محورهای همایش مناظرات رضوی                 

سید ناصر اسحاقی در سومین نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی اردبیل از نحوه عملکرد نمایندگی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در اردبیل و همایش علمی پژوهشی مناظرات رضوی از سری برنامه های سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گزارش داد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در سومین نشست این شورا اظهار کرد: تا به امروز 128 مقاله در قالب محورهای همایش مناظرات رضوی به دبیرخانه همایش واصل شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: علاقه مندان می توانند تا دهم مرداد ماه آثارشان را به دبیرخانه همایش سراسری علمی و پژوهشی مناظرات رضوی ارسال کنند.

 

اسحاقی آقایان حجت‌الاسلام سیف‌الله مدبر، حبیب‌الله بابایی و اسماعیل خوشنویس را داوران نخستین همایش سراسری مناظرات رضوی اعلام کرد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از برگزاری نشست های هفتگی اعضای اتاق فکر  این همایش خبر داد و گفت : چهارشنبه هر هفته برای برگزاری نشست های تخصصی پیرامون همایش مناظرات رضوی در نظر گرفته شده است و اساتید و پژوهشگران اعضای این اتاق را تشکیل می دهند و در این جلسات به ارائه نظرات خود برای هر چه بهتر برگزار شدن این همایش به بحث و تبادل نظر می پردازند.

 

گفتنی است، نخستین همایش سراسری علمی پژوهشی مناظرات رضوی از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در مرداد ماه 94 در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار خواهد شد./934/پ203/ب4

ارسال نظرات