۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۷۹۱۰۱
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

تقطیع سخنان از آفات کار رسانه‌ای است/ حفظ آبروی افراد جزء اولویت‌های خبرنگار باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی یکی از آفات فعالیت رسانه ای را تقطیع مطالب افراد دانست و گفت: عده ای به وسیله تقطیع مطلب مسیر کلام را عوض کرده و مخاطب را از فهم منظور اصلی گوینده دور می کنند.
امام جمعه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه آذربایجان غربی ظهر امروز در نشست صمیمی با خبرنگاران ارومیه که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که اصحاب رسانه را به خیرخواهی و خیراندیشی دعوت می کنند، تصریح کرد: کار شما رسانه ای ها اگر در مسیر حق قرار گیرد کاری است که ائمه معصومان(ع) آن را تایید و امضا فرموده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر خبرنگار ما محکم و قوی عمل کرده و حقایق را به درستی انتقال دهد در جامعه بسیاری از رفتارها و ناهنجاری ها اصلاح می شود.

 

امام جمعه ارومیه به آیه 70 سوره احزاب که می فرماید؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً» اشاره و اظهار کرد: قول سدید یعنی سخنی قرص و محکم که دو اثر دارد یکی اثر مغفرتی است و سبب بخشش گناهان می شود و دیگری اصلاح اعمال فردی و اجتماعی است.

 

اطمینان از صحت مطلب پیش از انتشار مانع از تهمت به افراد می شود

وی تاکید کرد: وقتی می خواهیم مطلبی را رسانه ای کنیم باید به درست بودن آن توجه داشته و از صحت آن یقین حاصل کنیم، چون در غیر این صورت مطالبی که انتقال می دهیم امکان کذب بودنشان وجود دارد که خود عامل کسب معصیت می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به نقش رسانه ها در جلوگیری از اشاعه فساد در جامعه اشاره و اضافه کرد: اصحاب رسانه می توانند جلوی فساد را در جامعه بگیرند و مردم را به انجام کارهای خیر تشویق کنند و کارهای خلافی که علنی شدن آن ها مجاز است با مطرح شدن شان در رسانه ها جلوی منکر گرفته می شود.

 

وی در ادامه گفت: امربه معروف و نهی از منکر به وسیله قلم شما محقق می شود، اگر کسی این تصمیم را داشته باشد به طور یقین از طریق همین خبرنگاری به قرب الهی می رسد.

 

حفظ آبروی افراد در رسانه ها اولویت دارد

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه ضمن تاکید بر حفظ آبروی افراد در رسانه ها، اظهار داشت: حفظ آبرو و حیثیت افراد مسأله مهمی است و نزدیک انتخابات باید مواظب مطالبی که انتشار می دهید باشید تا به خاطر عدم صحت به کسی تهمت نزده و با آبروی کسی بازی نشود.

 

وی افزود: انسان با فقر مالی اما همراه عزت می تواند زندگی شرافت مندانه ای داشته باشد، اما اگر آبروی کسی به ناحق ریخته شود زندگی برای چنین فردی کار دشواری می شود، بنابراین باید به مسأله حفظ آبرو و حیثیت افراد بسیار دقت کرد.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به روایتی از ائمه معصومان(ع)، ابراز داشت: در حدیث آمده است که "اگر انسان به فرد مومن یا مومنه ای تهمت بزند و مسأله ای را به او نسبت دهد که در او راه ندارد، خداوند تهمت زننده را در تلی از آتش قرار می دهد تا تاوان گناه خود را بپردازد".

 

تقطیع کلام مانع از انتقال هدف گوینده به مخاطب نشود

وی یکی از آفات فعالیت رسانه ای را تقطییع مطالب افراد دانست و گفت: وقتی سخن کسی را تقطییع می کنیم باید مراقب باشیم که هدف گوینده تغییر نکرده و در متن معلوم باشد، چراکه عده ای به وسیله تقطیع مسیر کلام را عوض کرده و مخاطب را از فهم منظور اصلی گوینده دور می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد نقد مسؤولان گفت: نقدی که همراه با رعایت انصاف و از سر دلسوزی باشد طبق فرمایش مقام معظم رهبری حتی اگر از بیانات خود حضرت آقا باشد نیز جایز و قابل قبول است تا چه رسد به نقد نماینده های آن حضرت و سایر مسؤولان.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در ادامه کار خبرنگاری و خبر رسانی را کاری ارزشمند دانست و اظهار داشت: در طول تاریخ سلک و منش اصحاب رسانه به شکل های مختلفی وجود داشته است.

 

وی ادامه داد: نخستین نوع خبرنگاری در دین اسلام به زمان حیات رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومان(ع) برمی گردد که عده ای در محضر ایشان حاضر بوده و رفتار و بیانات ایشان را به غایبان انتقال داده و یا ثبت می کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی منابع استخراج احکام دین را چهار منبع قرآن، سنت، عقل و اجماع معرفی و اضافه کرد: روش علمادین این بوده و هست که قول، فعل و تقریر ائمه معصومان(ع) را حجت می دانند و قول، فعل و تقریر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به وسیله اصحاب رسانه به نسل های بعدی و ما منتقل شده است.

 

وی افزود: در زمان حیات ائمه معصومان(ع) چون امکانات فعلی مانند دوربین عکاسی و فیلم برداری وجود نداشت، اصحاب رسانه و برخی از افراد خوش ذوق صحنه ها را با زبان شعر انتقال می دانند تا هم مطلب انتقال یابد و هم از فراموشی و تحریف حفظ شود./936/پ202/ب4

ارسال نظرات