۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۷۹۲۵۱
گزارش مرکز رصد رسا از دروغ پردازی جدید رسانه‎های آل‎سعود؛

نگاهی به طنز اتهام حمایت ایران از داعش

خبرگزاری رسا ـ درحالی که داعش به تهدیدی جدی برای موجودیت آل سعود تبدیل شده است، این روزها محافل سیاسی و رسانه ای عربستان، ایران را به ارتباط با داعش متهم می‌کنند.
فهد الشليمي، تحليلگر کويتي انفجار تروريستي در مسجد منطقه ابها عربستان داعش داعش داعش
 
 
به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، انفجار انتحاری روز پنج شنبه در مسجد مرکز نیروهای ویژه در أبها واقع در منطقه عسیر  عربستان که به کشته شدن 15 تن از نیروهای سعودی انجامید بار دیگر محافل رسانه ای و سیاسی عربی را به تکاپو انداخته است. گروه تروریستی داعش مانند دو انفجار قبلی در قطیف و دمام، مسؤولیت این انفجار را به عهده گرفته است. اینکه داعش چرا و چگونه در این بازه زمانی دست به این اقدام زده است را می‌توان در یادداشتی مجزا مورد ارزیابی قرار داد. اما امری که بسیار جالب و در عین حال عجیب به نظر می‌رسد واکنش کارشناسان و شخصیت‌های عربی و به ویژه سعودی نسبت به این انفجار است.
 

دو انفجار قبلی که در مناطق شیعه نشین صورت پذیرفت شورای کبار علمای عربستان، وزارت اوقاف و همچنین دارالافتاء را بر آن داشت که پس از سال‌ها هجمه علیه شیعیان، اظهاراتی را در حمایت از این بخش مهم جامعه عربستان داشته باشند و بگویند که دشمن به دنبال ایجاد نزاع طایفه ای بین طیف‌های مختلف جامعه عربستان است. این اظهارات درحالی صورت گرفت که رسانه های سعودی در کمال تعجب انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفتند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم انفجارها در مناطق شیعه نشین را به ایران نسبت دادند، امری که سبب موضع گیری شخصیت‌های بارز شیعه عربستان شد.
 
 
 

شبکه ماهواره ای العربیه که پس از روی کار آمدن پادشاه جدید عربستان و تغییر مدیریتی در این شبکه، شمشیر را علیه ایران از رو بسته است و از هر فرصتی برای ضربه به جمهوری اسلامی استفاده می‌کند، ایران را به عنوان طرفی معرفی کرد که بیشترین سود را از این مسأله می‌برد؛ دلیل آنها نیز مخالفت ایران با تجاوز عربستان سعودی به خاک یمن و جنگ با حوثی‌ها معرفی شد. العربیه و شبکه هایی از این دست همچنین جمهوری اسلامی را به سوء استفاده ابزاری از شیعیان عرب زبان متهم کردند.
 

همین قضیه در حادثه انفجار انتحاری در مسجد امام صادق (ع) کویت نیز تکرار شد و سلفی‌های کویتی همگام با تندروهای سعودی، داعش را ابزار جمهوری اسلامی ایران معرفی کردند! این اظهارات البته با واکنش بسیاری از تحلیلگران منصف از جمله "عبدالباری عطوان" سردبیر رأی الیوم و یکی از تحلیل گران مشهور جهان عرب مواجه شد. وی در سرمقاله خود در روزنامه الکترونیکی رأی الیوم با تأکید براینکه شیعیان کویت و عربستان باوجود همه اقدامات سرکوب گرایانه دولت‌هایشان هیچگاه علیه آنان اقدام نکرده اند، گفت: رسانه های سعودی تا دیروز شیعیان را رافضی و مجوس و مزدور جمهوری اسلامی ایران می‌خواندند، اما همین که ترس از داعش در این کشور رشد پیدا کرد داعیه دار همزیستی مسالمت با آنها شدند.
 

در مسأله انفجار تروریستی روز پنج شنبه که از لحاظ امنیتی ضربه بسیار کوبنده ای به سیستم نظامی عربستان سعودی است، کارشناسان سعودی در کمال وقاحت بار دیگر ایران را عامل اصلی بی‌ثباتی منطقه معرفی کردند. برای مثال محمد آل زلفه، عضو سابق مجلس شورای عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه المیادین و در اظهاراتی واهی جمهوری اسلامی ایران را مسبب پیدایش داعش و القاعده معرفی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با روی کار آوردن مذهب در دولت خود موجبات طایفه ای شدن منطقه را فراهم آورد! وی حتی در پاسخ به پرسش مجری که نظرش درباره حمایت بسیاری از هموطنان سعودی اش از داعش چیست؟ طفره رفت و گفت: مهم این است که اقدامات ایران افراط و تندروی را برای منطقه به ارمغان آورده است.
 
 
 

سعودی‌ها این اظهارات را به این دلیل مطرح می‌کنند که با واقعیت روبه رو نشوند. واقعیت چیست؟ واقعیت این است که اقدامات کورکورانه آنها برای سرنگونی بشار اسد و ارسال صدها اعدامی به سوریه و همچنین حمایت بی حد و مرز از همه گروه‌های تروریستی امروز به ضرر آنها تمام شده است. واقعیت این است که امنیت داخلی عربستان سعودی به یک حادثه بند است. واقعیت این است که در طول دهه های اخیر مفتی‌های سلفی و وهابی ذائقه دینی اغلب مردم این کشور را به تکفیر و تندروی سوق داده اند. واقعیت این است که عربستانی‌ها امروز توانایی کنترل درنده ای که خودشان پرورش داده اند را ندارند. واقعیت این است که شمار بسیاری از سرکرده های داعش و جبهه النصره و همچنین سربازان آنها عربستانی هستند. واقعیت همان چیزی است که باراک اوباما خطاب به پادشاهان حاشیه خلیج فارس گفت:  بزرگترین خطری که اعراب خلیج فارس را تهدید می کند حمله ایران نیست بلکه خشم داخلی در این کشورهاست. نارضایتی جوانان خشمگین و بیکار و احساس نبود برون رفت از ظلم‌هایی که به آنها می شود.
 
 
اینها تنها گوشه ای از حقایقی است که رسانه های سعودی هیچگاه حاضر نیستند بپذیرند؛ چرا که موجودیتشان را با خطر مواجه می‌کند. وقتی فهد الشلیمی، کارشناس کویتی در گفت‌وگو با المیادین مدعی می‌شود عدم انجام عملیات از سوی داعش در خاک ایران سوال برانگیز است، باید جواب داد که دولت ایران برخلاف همتایان عرب خود به هیچ گروه تندرویی اجازه نداده که علیه یکی از طوایف اقدام کند و همین امر رمز موفقیت ایران است.
 

امروز عربستان سعودی به عنوان قوی‌ترین کشور عربی علاوه براینکه در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده است، روز به روز تهدید داعش را حس می‌کند. سعودی ها تصور نمی‌کردند حمایتشان از تروریسم در عراق و سوریه و ارسال صدها انتحاری به خاک عراق برای کشتن مردم بی‌گناه این روزگار شوم را برایشان به بار آورد.
 

محافل سیاسی و رسانه ای سعودی هر چقدر هم که می‌خواهند ایران را متهم کنند، واقعیت این است که جریان تکفیری دست پرورده آل سعود است و همین پدیده روزی سرنگونی آنها را به بار می‌آورد./983/ز502/ک

حسین سعدی
ارسال نظرات