۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۲۷۹۲۶۸
در حرم حضرت معصومه صورت گرفت؛

تبیین جایگاه و آداب ازدواج

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ازدواج یکی از مهم‌ترین توصیه‌های اسلام به مسلمانان برای نجات از دام شیطان است، گفت: قرآن کریم تأخیر در سنت ازدواج را به دلیل فقر مذمت می‌کند.
جشن ازدواج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم طباطبایی شامگاه امروز در رواق حضرت خدیجه (س) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه ازدواج یکی از مهم‌ترین توصیه‌های اسلام به مسلمانان برای نجات از دام شیطان است، گفت: قرآن کریم تأخیر در سنت ازدواج را به دلیل فقر مذمت می‌کند.

 

وی افزود: انسان نباید به دلیل ترس از فقر سنت ازدواج را به تأخیر بیاندازد، زیرا یکی از عرصه هایی که شیطان قدرتمند وارد می‌شود تحریک شهوت انسان است؛ بنابراین تأخیر در سنت ازدواج به دلایل مختلف بسترساز گناه و نفوذ شیطان بر انسان است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان باید یک همسر شایسته برای خود انتخاب کند، تصریح کرد: همسر شایسته همسری است که عفیف و پاکدامن بوده، تنها برای شوهر خود آرایش کرده و تنها زینت خود را برای شوهرش آشکار ساخته و فقط از همسر خود اطاعت کند.

 

خانم طباطبایی افزود: زنی که حسود بوده، بی تقوا است و کینه توزی پیشه می‌کند شایسته همسری نیست و نمی‌تواند برای فرزندان انسان مادر خوبی باشد.

 

وی با اشاره به این که برای ازدواج تنها رضایت دختر و پسر کافی نیست؛ بلکه رضایت پدر دختر، مهریه معلوم و صیغه عقد هم لازم است، اظهار کرد: صیغه عقد در تمام ادیان مورد قبول است و همه ادیان و آیین‌ها سنتی خاص برای ازدواج دو نفر دارند.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در هنگام ازدواج حق طلاق به مرد اختصاص دارد و مرد می‌تواند به دلخواه خود این حق را به زن به عنوان موکل خود اعطا کند و این امر باید در شرایط ضمن عقد مورد توجه قرار گیرد.

 

خانم طباطبایی با بیان اینکه همچنان که در اسلام برای ازدواج سنتی خاص وجود دارد برای طلاق هم سنتی خاص وجود دارد و زنی که حائض باشد و پاک نبوده نمی‌تواند طلاق بگیرد، گفت: برای طلاق حضور دو شاهد عادل که زن و شوهر را می‌شناسد، ضروری و لازم است.

 

وی با اشاره به اینکه زن پس از طلاق باید عده نگهدارد، ادامه داد: عده عقد دائم با ازدواج موقت متفاوت است؛ زن در عقد دائم باید سه ماه عده نگه داشته باشد و در عقد موقت لازم است دو ماه را عده نگهدارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ازدواج موقت بر خلاف ازدواج دائم دارای طلاق نیست، گفت: در ازدواج موقت زمان پایان عقد مدتی است که در ابتدای عقد مشخص شده و زن حتی اگر مرد در این مدت به سراغ او نیاید، باید منتظر شود تا مدت زمان عقد موقت او پایان یابد.

 

وی یادآور شد: خداوند سنت ازدواج را چه عقد دائم و چه عقد موقت را برای جلوگیری از آلوده شدن جامعه به گناه قرار داده و عمل به این دو سنت از گسترش فسادهای اخلاقی در جامعه جلوگیری می کند./837/پ203/س

 

ارسال نظرات