۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۷۹۳۸۳
وزیر امور خارجه:

برجام متنی متوازن است/ قبول داریم به همه خواسته های خود نرسیده ایم

وزیر امور خارجه گفت: مردم ایران با حضور خود در انتخابات نشان دادند که تحریم‌ها در تغییر نظام آنها اثر ندارد به همین دلیل طرف مقابل از تحریم‌ها ناامید و به مذاکره روی آورد، بر اساس متن توافق هر گونه فعالیت درباره موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشد ممنوع شده است.
دکتر محمد جواد ظريف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه  ظهر امروز در نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» که از سوی سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، در پاسخ به این سوال که چه میزان سعی شده اصل توازن در مذاکرات هسته‌ای در تنظیم سند نهایی رعایت شود گفت: حضور مردم در انتخابات این مذاکرات را به ثمر رساند و این شعار نیست.

 

وی افزود: اگر شما به همه متون علمی که درباره تحریم نوشته شده نگاه کنید هیچ کس هدف را ایجاد فشار اقتصادی علیه ایران بیان نمی‌کند بلکه هدف نهایی آنها از فشار به مردم ایران تغییر سیاست و جدا کردن مردم از حاکمیت بود تا مردم آنچه را که وضع‌کنندگان تحریم وضع کردند بپذیرند.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه همه تحریم‌های شورای امنیت در دنیا به تغییر رژیم انجامیده است، عنوان کرد: مردم ایران با حضور خود در انتخابات نشان دادند که تحریم‌ها در تغییر نظام آنها اثر ندارد به همین دلیل طرف مقابل از تحریم‌ها ناامید و به مذاکره روی آورد.

 

ظریف اظهار داشت: این مذاکره که در ظرف 12 سال شکل گرفت با داده‌های دو طرف پروژه نسبی امنیت‌سازی ایران بود که در شورای امنیت شروع شده بود.

 

وی افزود: متن نهایی متن متوازنی بوده و این طور نیست که ما تمام خواسته‌های خود را به طرف مقابل تحمیل کرده باشیم.

 

وزیر امور خارجه بیان داشت: برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت قطعنامه‌ای با موضوع قطعنامه مذاکره شده که سابقه نداشته است این متن با فرامتن توازن ایجاد می‌کند.

 

ظریف گفت: در فاصله ده ساله پرونده‌های ایران را در شورای امنیت مختومه، کشورها مجاز به حضور در برنامه هسته‌ای ایران، ممنوعیت به اجازه تبدیل و در برخی موارد تحریم موشکی به محدودیت برای مدت مشخص تبدیل شده است.

 

وی با طرح برخی مباحث حقوقی درباره قطعنامه‌های شورای امنیت افزود: از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران بر اساس متن برجام و قطعنامه تغییر کرده است، با توجه به ابعاد اشاعه هسته‌ای ایران و تاثیری که در صلح جهانی دارد از 14 جولای روزی که توافق منعقد شد یک تغییر اساسی در برخورد جامعه بین‌المللی با موضوع هسته‌ای ایران ایجاد شده است.

 

وزیر امور خارجه درباره مسائل موشکی ایران گفت: بر اساس توافق صورت گرفته هر گونه فعالیت درباره موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشد ممنوع شده است در حالیکه در ایران هیچ موشک برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و نمی‌شود.

 

ظریف افزود: بر اساس آنچه در برجام آمده ما هیچ نوع محدودیت موشکی نخواهیم داشت همچنین حمایت ما از مقاومت اسلامی در منطقه ادامه خواهد داشت ما هر آنچه در مذاکرات بوده را به صراحت بیان کردیم و هیچ مغایرتی در توافق وجود ندارد.

 

وی بیان داشت: جالب است زمانی‌که قطعنامه 1921 تصویب شد و خطراتی را علیه کشور ایجاد کرد هیچ کس اعتراضی نکرد چگونه امروز از برخی فریاد واسلاما شنیده می‌شود.

 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: با سابقه 35 سال مطالعه و کار می‌گویم که قطعنامه 1921 از بدترین قطعنامه‌های تاریخ و شورای امنیت علیه ملت ایران بوده است اما بسیاری شاید نتوانند درس بدهند که قطعنامه 2231 چه دستاورد بزرگی داشته است بزرگترین خیانت است که به مردم بگویند شما شکست خوردید.

 

ظریف افزود: درباره مساله اقتصادی دولت اعتقاد دارد که مهترین تضمین اجرای برجام درهم تنیدن روابط اقتصادی است یعنی هیچ کشوری زیر تعهدات خود نزد و ما بتوانیم نوعی از روابط اقتصادی، فرهنگی و حتی روابطی برای مبارزه با تروریست درست کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه اولویت وزارت امور خارجه تقویت بنیه اقتصادی کشور است، ابراز کرد: آنچه در دنیای امروز به عنوان مبنای قدرت مطرح می‌شود قدرت معنایی است که بابت آن هزینه دادیم تا به دنیا بگوییم که شما نمی‌توانید خواسته‌های خود را به ما تحمیل کنید.

 

وزیر امور خارجه عنوان کرد: اگر توافق وین در تاریخ روابط بین‌الملل موفق بود به دلیل ثابت کردن ناکارآمدی پارادایم محروم کردن سایر کشورها توسط استکبار بوده است.

 

ظریف گفت: علت به کار بردن اصطلاح بردبرد این است که به دنیا بگوییم که ما می‌خواهیم با دنیا به روش جدید تعامل داشته باشیم که مبنای آن بر اساس گفتگوی تمدن‌ها است زیرا بازی برد و باخت برای هیچ کس منفعت ندارد حتی برای بزرگترین قدرت دنیا که آمریکا باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در معادله بازی برد برد همه بازیگران غیر از جنگ‌طلبان پیروز می‌شوند یعنی هر کس دنبال راه حل معقول باشد پیروز و هر کس دنبال جنگ باشد شکست خواهد خورد./807/پ202/ج

ارسال نظرات