۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۲۷۹۶۹۸

تعهد و تخصص نخستین اصل مسؤولیت‌پذیری در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی گفت: تعهد و تخصص نخستین اصل و ضابطه ای است که در نظام اسلامی برای انجام کارها تعریف شده است، بنابراین فردی که شایستگی لازم را ندارد، نباید مردم را برای به دست آوردن جایگاهی فراخوان کند که در آن متخصص و متعهد نیست.
فعاليت اجتماعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام کشاورز، کارشناس و سخنران مذهبی در صحن جمهوری اسلامی حرم امام رضا(ع) با تبیین کار و تلاش از منظر قرآن کریم اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده است که زمین و آسمان را مسخر انسان قرار دادیم تا در آن به معاش و تحصیل روزی بپردازد.

 

وی با بیان این که فلسفه خلقت و راز آفرینش انسان عمران و آبادانی زمین بیان کرده شده است، تصریح کرد: امام صادق(ع) فرموده اند که سحرگاران برخیزید و در محل عزت خود حاضر می شود از این فرمایش امام این گونه برداشت می شود که کار و تلاش برای کسب روزی به انسان عزت می دهد.

 

حجت الاسلام کشاورز عزت را ارزش و جایگاه واقعی کار عنوان کرد و افزود: فعالیت مستمر، تلاش و کوشش انسان به عزت او گره خورده است، طلب حاجت و درخواست نیاز از مردم عزت انسان را می شکند و حیای او را از بین می برد.

 

وی با اشاره به این که رشد اقتصادی و امنیت اقتصادی یک جامعه منوط به نگاه آن نسبت به کار و کارگر است، خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی اصول و ضوابطی برای کار تعریف شده است که در سایه عمل به آن جامعه به رشد و شکوفایی می‌رسد و دست نیازش کوتاه می شود.

 

این کارشناس مذهبی بیان کرد: تعهد و تخصص نخستین اصل و ضابطه‌ای است که هر فرد وقتی کاری را به عهده می گیرد با تخصص و تعهد بیشتر به کمیت و کیفیت آن می فزاید، خداوند انسان امانت‌دار را دوست دارد در واقع انسانی که در کارش متعهد و متخصص است نسبت به کارش امانت‌دار است.

 

تعهد و تخصص در کار

حجت الاسلام کشاورز تأکید کرد: فردی که شایستگی و تخصص کاری را ندارد، نباید مردم را برای به دست آوردن جایگاهی فراخوان کند که در آن متخصص و متعهد نیست، این افراد در قیامت نیز مورد مؤاخذه خداوند قرار می گیرند.

 

وی افزود: تعهد و تخصص به عنوان اصلی کلی بر کار همیشه حاکم است، چنان چه یوسف نبی در جریان قحطی کشور مصر به پادشاه مصر عرضه داشت که نسبت به چاره آن هم علم و هم تعهد دارد.

 

سخنران حرم رضوی دومین اصل را اتقان و استحکام دانست و گفت: منظور از اتقان کیفیت در عمل است یعنی کارها محکم، مستحکم و با کیفیت انجام شود، خداوند بنده ای را که وقتی کاری را می پذیرد و آن را محکم انجام دهد، دوست دارد این موضوع حتی در اعمال عبادی هم مطرح است.

 

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) فرموده اند: چه زشت است فردی که 50 یا 60 سال از عمر او بگذرد و نتواند دو رکعت نماز صحیح بخواند، برخی افراد به نحوی نماز می خوانند که اگر همسایه، دوست یا آشنایی آن را ببیند نمی پذیرد و نمی پسندد چه برسد به این که آن را در محضر خدای متعال بخواند.

 

حجت الاسلام کشاورز اظهار کرد: کسی که در ساخت بنایی نسبت به مصالح صرفه جویی بی جا کند و مصالح مناسب و محکم به کار نبرد نه دیگران در سایه آن بنا امنیت دارند، نه خود فرد بهره کافی و اجری را از آن می برد.

 

وی تصریح کرد: در سوره اعراف تأکید شده است که در هیچ یک از کارهایی که از مردم به عهده می گیرید کم نگذارید بنابراین سخنران، معلم، نقاش ساختمان، تعمیر کار اتومبیل و سایر افراد در هر شغل و مقام و منصبی که هستند در انجام وظایف خود نباید کوتاهی نکنند.

 

سخنران حرم رضوی اصل و ضابطه سوم را بنا به سفارش قرآن کریم استقامت و پایداری در انجام کار برشمرد و افزود: خداوند به پیامبر اکرم(ص) و یارانش دستور می دهد که در کارها استقامت بورزید هم چنین به مسلمان سفارش می کند سختی های کار را تحمل کنند تا به اهدف اصلی برسند، استقامت به روزی برکت می دهد این از اصول قرآنی در کارها است.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: انتخاب شغل مناسب رابطه مستقیمی با رفتار آدمی دارد؛ اخلاق و رفتار افراد متأثر از شغل و پیشه آنان است بنابراین کسانی که تنها انگیزه مالی را در کار دنبال کنند، در زندگی نیز به دنبال ثروت اندوزی هستند.

 

حجت الاسلام کشاورز انعقاد قرارداد بین کارگر و کارفرما، عجله در پرداخت دستمزد که در روایات اسلامی بسیار برآن تأکید شده است از دیگر موارد قابل توجه در کار برشمرد و افزود: هم چنین کارگر در کاری که انجام می دهد تنها رزق اقتصادی را در نظر نداشته باشد، کار خود را همراه با خلاقیت انجام دهد.

 

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: کار کردن در اسلام منحصر به جنسیت خاصی نیست اما درباره اشتغال زنان باید متذکر شد که حضور آنان در اجتماع در صورتی که با حفظ و رعایت حرمت زن و مرد باشد و آسیبی به خانواده وارد نکند مشکلی ندارد.

 

وی را قناعت اکتفای به اندک عنوان کرد و افزود: همت در تولید و قناعت در مصرف داشته باشیم چرا که قدر و ارزش آدمی به قناعت است./1308/پ202/ح

ارسال نظرات