۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۲۷۹۷۳۶
مدیر حوزه علمیه سیریک:

طاغوت ستیزی در کنار نهضت عظیم علمی از مهم‌ترین اقدامات امام صادق بود

خبرگزاری رسا - مدیر حوزه علمیه سیریک با بیان این که امام صادق (ع) دوش به دوش نهضت عظیم علمی و انقلاب فرهنگی، در هر فرصتی به طاغوت زدایی پرداخت گفت: امام هرگز تسلیم طاغوت های عصر خود نشد، بلکه همواره با آنها در ستیز بود.
طاغوت ستیزی در کنار نهضت عظیم علمی از مهم‌ترین اقدامات امام صادق بود

صغری ذاکری، مدیر حوزه علمیه سیریک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به ویژگی های عصر حضرت امام جعفر صادق(ع) گفت: عصر آن امام همزمان با دو حکومت مروانی و عباسی بود که انواع فشارها بر آن حضرت وارد می شد بارها او را بدون آن که جرمی مرتکب شود، به تبعید می بردند.

 

وی افزود: امام با وجود آزارهای موسمی اموی و عباسی از هر نوع فرصتی استفاده می کرد تا نهضت علمی خود را به راه اندازد و دلیل عمده رویکرد حضرت، بسته بودن راه های دیگر بود، طوری که امام از ناچاری عمدا رو به تقیه می آورد، زیرا خلفا درصدد بودند با کوچکترین بهانه ای حضرت را از سر راه خود بردارند.


مدیر حوزه علمیه سیریک تصریح کرد: منصور دوانیقی، جعفربن محمد را همچون استخوانی در گلو می دانست که نه می توانست آن را فرو برد و نه بیرون بیندازد، برهمین اساس خلفا درصدد بودند ولو به صورت توطئه، حضرت را گرفتار و در نهایت شهید کنند.

 

وی ادامه داد: دو نظریه قیام مسلحانه و نهضت فرهنگی زمانی در اذهان مطرح شد که قیام های شیعی امام جعفر صادق(ع) اوج گرفت و گاهی فضاهای سیاسی به دلایلی باز شد.


ذاکری همچنین اضافه کرد: چون قیام های مسلحانه به دلیل اقتدار حکام اموی و عباسی عموما با شکست رو به رو می شد، نهضت امام صادق(ع) به سوی حرکتی علمی می توانست سوق پیدا کند تا از این گذر علاوه بر پایان دادن به رکود و سکوت مرگبار فرهنگی، اختلاط و التقاط مذهبی و دینی و فرهنگی نیز زدوده شود.

 

وی با بیان این که مبارزه با برداشت های جاهلانه و قرائت های سلیقه ای از دین نیز در مکتب امام جایگاه ویژه ای داشت تصریح کرد: امام جعفرصادق(ع) علاوه بر حرکت کلی و مسیر اصلی، به صورت موردی با این انحرافات مبارزه می کرد.

 

مدیر حوزه علمیه سیریک، چاره جهل امت و تقویت عقیده به مکتب و نظام و نیز ایستادگـی در برابر امـواج کفرآمیز و شبهه های گمراه کننده و حل مشکلات ناشـی از انحراف حکـومت را از مهم ترین اهداف امام صادق(ع) از گسترش برنامه فرهنگی برشمرد.

 

وی در ادامه ابرازداشت: امام صادق(ع) مسجـد پیامبر را در مدینه مـحـل تـدریـس خـویش قرار داد و مردم دسته دسته از دور و نزدیک به محضر امام می آمدند و سـؤالات گوناگـون خـود را مطرح و جـواب لازم را دریافت مـی کردند.

 

ذاکری با اشاره به این که امام صادق(ع) با گستردن بساط علمی و بیان فقه و معارف اسلامی و تفسیر قرآن به شیوه‌ای غیر شیوه‌ عالمان وابسته به حکومت، عملاً به معارضه‌ با آن دستگاه برخاسته بود اذعان داشت: امام در اواخر دوران بنی‌امیه، شبکه‌ تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعه‌ امامت آل‌علی علیه‌السلام و تبیین درست مسأله‌ امامت بود، رهبری ‌کرد.


وی با بیان این که امام صادق (ع) دوش به دوش نهضت عظیم علمی و انقلاب فرهنگی، در هر فرصتی به طاغوت زدایی پرداخت اظهار داشت: امام هرگز تسلیم طاغوت های عصر خود نشد، بلکه همواره با آنها در ستیز بود و سرانجام در همین راستا او را شهید کردند./851/ت302/ی

ارسال نظرات