۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۲۷۹۷۹۵
صفار هرندی در مشهد:

رجایی در کلاس هندسه درس اخلاق و انسانیت می داد/ مسؤولان به سخنان رهبر انقلاب درباره مهندسی فرهنگی بی توجه هستند

خبرگزاری رسا ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که بازرگان از نیروهای مبارز قدیمی بود اما با تفکر انقلابی فاصله بسیار داشت، تصریح کرد: به گفته خود مهندس بازرگان امام (ره) در مسیر انقلاب مانند یک بلدوزر حرکت می کرد و انرژی یک جوان را به همراه داشت اما من نمی توانستم مانند امام انقلابی رفتار کنم و تمام این عوامل باعث شد مهندس بازرگان در مدت کوتاه یک سال خود را از دامان امام به بیرون بیندازد.
صفار هرندي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، دکتر صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته 19 مرداد در جمع دانشجو معلمان بسیجی دانشگاه های فرهنگیان کشور در دوره دوم طرح خط امام در مشهد به بررسی چگونگی شکل گیری انقلاب و تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پس از آن پرداخت.

 

صفارهرندی به تعریف مقوله مهندسی فرهنگی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب پرداخت و افزود: رهبری واژه مهندسی فرهنگی را در سال 82 در یکی از سخنرانی هایشان مطرح کردند و این موضوع را مورد تاکید قرار دادند که باید برای رفع مشکلات فرهنگی کشور به مهندسی فرهنگی روی آورد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مهندسی فرهنگی در حوزه آموزش به معنای تهیه یک سند جهت بهتر شدن امور فرهنگی در کشور است که این سند آماده شده است، بیان داشت: متأسفانه نبود مهندسی فرهنگی در کشور موجب شده است که کودکان ما به جای تربیت در مهدهای قرآنی در مهد کودک هایی تربیت شوند که به آن ها آموزش انواع رقص و شنیدن آهنگ های شاد داده می شود.

 

وی به سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سند تحول آموزش و پرورش نیز در زیر مجموعه مهندسی فرهنگی می تواند به تولید و گسترش علم در کنار فرهنگ آموزش و پرورش به ما کمک کند.

 

صفارهرندی با بیان این که مهم ترین بخش فرهنگی در کشور همان فرهنگ عمومی و فرهنگ عامیانه در میان مردم است، تصریح کرد: مهمترین فرهنگ در کشور اسلامی ما فرهنگ عمومی مردم است که در صورت اصلاح این فرهنگ بسیاری از مشکلات فرهنگی و تربیتی امروز ایران قابل حل خواهد بود.

 

انتقاد نسبت به بی توجهی مسؤولان به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مهندسی فرهنگی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد نسبت به بی توجهی مسؤولان به سخنان  رهبر معظم انقلاب در خصوص مهندسی فرهنگی خاطر نشان کرد: تا دوسال پس از تأکیدات رهبری به مهندسی فرهنگی هیچ کدام از مسؤولین کشور توجه چندانی به این مقوله نداشتند و تا اواخر دوره اصلاحات به خواسته رهبری در قالب مهندسی فرهنگی توجه آن چنانی نشان داده نشد.

 

صفارهرندی این بی توجهی را همانند عدم درک برخی مسؤولان از تهاجم فرهنگی و اشارات رهبر معظم انقلاب به این مقوله دانست و گفت: در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 نیز رهبری به مقوله تهاجم فرهنگی اشاره کردند و همان هایی که مهندسی فرهنگی را غیرقابل قبول می دانند تهاجم فرهنگی را نیز کاملا بی ربط و مورد تمسخر قرار دادند.

 

صفارهرندی افزود: البته همین افراد بعدها به دلیل به کار بردن کلمه تهاجم فرهنگی از سوی برخی مقامات خارجی این مقوله مهم را باور و در سخنرانی های خود به کار بردند اما در نهایت دیدیم چگونه تهاجم فرهنگی موجب شد تا زندگی انسان مدرن در خیانت زن به مرد خلاصه شود و همسری که در دفاع از شرافت و انسانیت در پی حفظ استحکام خانواده باشد به عنوان های ناپسند دیگر معرفی گردد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در برابر این تهاجم باید با مهندسی به دفاع پرداخت، اظهار کرد: باید از مرحله پیش دبستانی و دانشگاه و پس از آن با مهندسی فرهنگی از فرهنگ آمیخته با اسلام ایران دفاع کرد و اجازه نداد با تهاجم فرهنگی ارزش های انقلابی اسلام از این جامعه جدا شود .

 

وی دربخش دیگری از سخنان خود به تحولات شکل گیری انقلاب پرداخت و اظهار کرد: در ابتدای شکل گیری انقلاب چند گروه در کنار یکدیگر در فکر ایجاد تحول در میان مردم بودند و در آن ابتدا اختلاف سلیقه هایی وجود داشت که به هر شکل در پی ایجاد تغییر در میان مردم برآمده بودند.

 

وی با بیان این که برخی معتقد بودند باید برای انقلاب کاری بنیادی انجام داد و این کار انقلابی و بنیادی در جهت مبارزه تمام عیار با حکومت و رژیم فاسد شاه جهت گیری داشته باشد، بیان داشت: عده ای معتقد بودند برای ساختن یک جامعه سالم، پیراسته و دور از ناپاکی باید قدم در راه اصلاح افراد برداشت.

 

رییس موسسه اوج در ادامه این همایش با بیان این که  گروه دوم در راه ایجاد انقلاب اعتقاد داشتند باید بر روی آحاد مردم به صورت نفر به نفر کار کرد و یک به یک مردم را در مسیر اصلاح قرار داد، خاطرنشان کرد: گروه سوم اعتقاد به نجات افراد از دست رفته و در معرض آسیب داشتند و تلاش خود را در بازگرداندن این افراد به حیات اسلامی می دانستند.

 

صفارهرندی افزود: افرادی که همت خود را در بازگرداندن افراد آسیب دیده از نظر اعتقادی به احیای اسلامی گذاشته بودند در نهایت متوجه می شدند در حالی که توانسته بودند 100 نفر را از دل آموزش های بهایی بیرون بیاورند اما در مقابل 200 نیروی خود را از دست داده و در واقع دچار یک معامله زیان بار شده بودند.

 

انقلاب اسلامی حاصل تلاش این حرکت بنیادی بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افرادی که راه مبارزه ضد حکومتی را در پیش گرفته بودند اعتقاد داشتند که اگر بخواهند در انتظار اصلاح فرد به فرد مردم بنشینند حرکتی رو به اضمحلال را در پیش خواهند گرفت و نتیجه این مبارزه را از دست دادن نیروهای بیشتر می دانستند به همین جهت در یک مبارزه حسابی و ریشه ای تلاش به حمله به ریشه نظام بهایی حکومت وقت گرفتند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی به نظر می رسید حرف کسانی که اعتقاد داشتند باید کار بنیادی انجام داد تا به یک انقلاب تمام عیار دست پیدا کرد در نهایت به کرسی نشست و انقلاب اسلامی حاصل تلاش این حرکت بنیادی بود.

 

وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی مسببین رشد بهائیت در ایران مانند نخست وزیر رژیم شاه که یک فرد بهایی بود و یا وزیر آموزش و پرورش که یک خانم بهایی بود از کشور اخراج شدند و در نتیجه تلاش ها جهت روی کار آمدن افراد انقلابی آغاز شد.

 

صفارهرندی تصریح کرد: چند سال پس از پیروزی انقلاب هنگامی که به دنبال در اختیار قرار دادن مدیریت ها و پست های انقلابی به دست نیروهای خود بودیم متوجه شدیم که متأسفانه دست انقلاب از وجود مدیریت های انقلابی تا حد بسیار زیادی خالی است و مدیران روی کار آمده بضاعت چندانی ندارند و نگاه مدیریتی به آن ها بیشتر ارشادی است.

 

وی ادامه داد: فقدان نیروهای طرف انقلاب در ابتدای شکل گیری انقلاب به وضوح به چشم می خورد چیزی که ما مجبور شدیم علی رغم میل امام (ره) در ناچاری کامل مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر برگزینیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که مهندس بازرگان از نیروهای مبارز قدیمی بود اما با تفکر انقلابی فاصله بسیار داشت، تصریح کرد: به گفته خود مهندس بازرگان امام (ره) در مسیر انقلاب مانند یک بلدوزر حرکت می کرد و انرژی یک جوان را به همراه داشت اما من نمی توانستم مانند امام انقلابی رفتار کنم و تمام این عوامل باعث شد مهندس بازرگان در مدت کوتاه یک سال خود را از دامان امام به بیرون بیندازد.

 

رجایی در سر کلاس هندسه به ما درس اخلاق و انسانیت می داد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اعضای دولت بازرگان و اطرافیان وی گفت: اطرافیان بازرگان نیز از خود وی ضعیف النفس تر بودند و برخی از آن ها مانند انتظام که سخنگوی دولت وی بود به جرم دادن اطلاعات حوزه انقلاب به واسطه یک کد به سفیر آمریکا محاکمه و به زندان افتاد.

 

صفار هرندی به سقوط دولت بازرگان اشاره کرد و افزود: فقدان انسان های ساخته شده و تربیت شده برای اداره کردن یک جامعه بزرگ انقلابی آنقدر به چشم می آمد که نگرانی ها در این حوزه را افزایش می داد.

 

وی ادامه داد : نبود نیروهایی مانند شهید رجایی که در ابتدا سرپرست وزارت آموزش و پرورش سپس نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران و در نهایت رییس جمهور این کشور شدند بسیار احساس می شد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هنگامی که به کارنامه افرادی چون شهید رجایی رجوع می کردیم می دیدیم افرادی مانند شهید رجایی بزرگ شده همان تفکری بودند که در سال های قبل از شکل گیری انقلاب اعتقاد داشتند باید بر روی یک یک افراد کار انقلابی صورت بگیرد.

 

رییس موسسه اوج به دوران تدریس شهید رجایی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: شهید رجایی فردی انقلابی بود به نحوی که در سر کلاس هندسه به ما درس اخلاق و انسانیت می داد.

 

وی اضافه کرد: در یکی از سخنرانی هایش پس از انتصاب پست نخست وزیری با همان بارانی پشت تریبون حاضر شد که 11 سال پیش در هنگام معلمی خود آن را به تن می کرد و این انسانیت، وارستگی و عدم شیفتگی وی به دنیا را نشان می داد.

 

دکتر مهدی تلوری، استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه طبق اصول مدیریتیشما باید بهره وری خود را بالا ببرید، خاطر نشان کرد: متأسفانه سبک زندگی نادرست مردم ایران موجب بالا رفتن هزینه ها و ایجاد مشکلات اقتصادی عدیده ای شده است که جای کار بسیار جهت تغییر این سبک زندگی وجود دارد.

 

وی ادامه داد: در کشوری مانند چین مردم ساعت 7 شب به خواب می روند زیرا هزینه پرداخت برق برای آنان بسیار گران تمام می شود و این در حالی است که با وجود روایات بسیار برای مسلمانان در خوابیدن ابتدای شب بیدار ماندن پس از سحرگاه و نماز صبح اما تا پاسی از شب به دلیل ارزانی انرژی مردم ما بیدارند و از برق استفاده می کنند.

 

این استاد دانشگاه با انتقاد از نبود سیاست های درست در برنامه مسؤولان کشور در ایجاد فرهنگ صرفه جویی در میان مردم  اظهار کرد: بسیاری از سریال ها و فیلم های مورد علاقه مردم در ساعات اوج مصرف برق پخش می شود و کمتر دیده می شود سریالی برای اولین بار از زمان پخشش در طول روز برای مردم نمایش داده شود و از این گونه رفتارها که موجب مصرف بی اندازه برق در کشور می شود در ایران زیاد مشاهده می شود.

 

تلوری ساعت شروع کار در میان ایرانیان را ساعات پایانی صبح دانست و تصریح کرد: چرا باید مردم ایران ساعت 11 شروع کار خود را در مغازه ها و مراکز کار آغاز کنند و در ساعت 9 و 10 شب به خانه باز گردند در حالی که بسیاری از مردم جهان جهت صرفه جویی در انرژی از هنگامی که روز بالا می آید کار را آغاز و در ابتدای غروب به کار خود پایان می دهند.

 

این استاد دانشگاه با بیان این که مسؤولین چون نمی توانند سبک زندگی مردم را تغییر دهند به رفع تحریم روی آورده ان، گفت: متأسفانه سبک زندگی غلط مردم ما موجب شده است تا مسؤولین راحت ترین کار را جهت رفع مشکلات اقتصادی در کشور انجام دهند و آن رفع تحریم ها در هر شرایط و با هر ذلتی است.

 

اصلاح سبک زندگی موجب کم شدن فشار مالی بر مردم

تلوری اصلاح سبک زندگی را موجب کم شدن فشار مالی بر مردم دانست و افزود: فکر نکنید اگر ملت ایران سبک زندگی خود را تغییر دهند تنها به سلامت انرژی و بهره وری می رسند بلکه تغییر سبک زندگی در ایران کاهش فشار مالی بر جیب مردم را به دنبال خواهد داشت.

 

وی مصرف بنزین در ایران را به اندازه چین دانست و با انتقاد از ولع مصرف در میان مردم ایران اسلامی گفت: مردم ایران عادت دارند برای خرید نان هم که شده با ماشین به نانوایی بروند زیرا بنزین با قیمت ارزان در اختیار آنان قرارمی گیرد این در حالی است که در دیگر کشورها از جمله چین مردم تمام تلاش خود را می کنند تا از انرژی محافظت و صرفه جویی را در کار خود قرار دهند.

 

وی در  ادامه با اشاره به مذاکرات هسته ای تصریح کرد: برای من مهم نیست که در متن برجام و سند برجام چه مطالبی عنوان شده است بلکه در مذاکرات بین المللی آن چه دارای اهمیت است حاشیه هایی است که میان طرفین رد و بدل شده است.

 

تلوری با بیان این که در سفرهایی که با هیأت های دیپلماتیک ایران به کشورهای منطقه داشتم این مهم را به خوبی آموختم که در ضیافت های شام مهمترین نکات میان طرفین رد و بدل می شود، خاطر نشان کرد: حرف های اصلی در هر مذاکراتی در ضیافت های شام و یا صبحانه و ناهار طرفین زده می شود و همیشه حاشیه حقایقی بیش از متن را در دل خود جای داده است./934/پ200/ج

ارسال نظرات