۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۷۹۸۶۷
آیت الله علم الهدی:

معضل امروز نفوذ سکولاریسم در اندیشه برخی متدینان جامعه است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی همزمان با ظهر شهادت امام صادق(ع) در حرم رضوی با بیان این که مشکل امروز ما هم نفوذ سکولاریسم در اندیشه های مسلمان متدین است، گفت: کسانی که با رهبری جامعه زاویه پیدا می کنند، جریان های سیاسی که مقابل ولایت قد علم می کنند، عناصری که دم از روشنفکری و روشن اندیشی می زنند و چشم شان به دروازه اروپا، غرب و امریکا است به دنبال دموکراسی لیبرال هستند تا با زوایه ای از ولایت یک جریان از سکولار را به وجود آورند.
آيت الله سيد احمد علم الهدي

 

 

وی با بیان این که رسالت پیغمبر(ص) دو بعدی بود، گفت: عمده ثقل و اعظم رسالت ایشان مدیریت و تربیت بشر بود، وجود مقدس پیامبر(ص) در کنار فردسازی هایی که در شعاع و تعالیم وحی و قرآن داشتند، جامعه سازی کردند؛ امت اسلامی را به وجود آوردند و رسالت ایشان مدیریت جامعه ای بود که به عنوان امت تأسیس کردند.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: تمام جریان های مهاجم به اسلام پس از شکستی که در مکه خوردند و در سایر جنگ ها سرکوب شدند به صورت شبکه های زیرزمینی تشکیل جریان نفاق دادند و کاری کردند که بُعد دوم رسالت پیامبر(ص) با مرگ ایشان تعطیل شود.

 

امامت؛ تداوم بعد دوم رسالت پیامبر

وی تصریح کرد: تداوم بعد دوم رسالت پیامبر(ص) که مدیریت وحی بود باید امامت قرار می گرفت اما با رحلت ایشان رهبری امت و خط امامت از مسیر اصلی خود منحرف شد و مدیریت اصلی و بعد قطعی رسالت پیغمبر(ص) خاتمه پیدا کرد.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به این فرموده امام صادق(ع) «مردم بعد از پییغمبر(ص) مرتد شدند به جز سه یا هفت نفر» بیان کرد: مردم پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) نماز می خواندند، روزه می گرفتند، حج می رفتند حتی با کفار و مشرکان جریان های نابکارانه امپراطوری ایران و روم در صحنه کره زمین جهاد می کردند اما با وجود این اعمال عبادی، امام جعفرصادق(ع) چنین فرمودند منظور از این ارتداد چه بود، مردم که منکر قرآن، وحی و دین نشدند، به احکام دین را عین زمان پیغمبر(ص) عمل می کردند.

 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: ارتداد مردم در بعد دوم رسالت پیامبر اکرم(ص) بود چون بخش اول پیغمبری پیغمبر مربوط به ابلاغ نماز، روزه، حج و جهاد بود، بخش دوم رسالت پیغمبر مدیریت جامعه بشر به وسیله وحی بود که مردم نسبت به آن مرتد شدند، بنابراین تمام شگردها و برنامه هایی که بعد از رحلت پیامبر(ص) در جریان حکومت های غاصب اجرا می شد با این محور بود که رهبری مرامی از سیاسی جدا شود.

 

جدایی رهبر سیاسی از رهبر مرامی

وی افزود: منظور از رهبری سیاسی رهبری سکولار، جدا از قرآن کریم بود که به وسیله قدرتمندان، زورمندان و شرکای امپراطورها و کاخ نشینانی اداره شود که رهبر مرامی را از این رهبر سیاسی جدا کردند.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: این گفته آنان که همه از خلیفه حتی دختران چشم و گوش بسته در  پس پرده، داناترند در مقام تواضع نیست بلکه در مقام راهبرد سکولارسازی جامعه است که رهبری سیاسی از رهبری مرامی جدا باشد تا مردم از رهبر سیاسی توقع تقوا، زهد و توقع جرا و دانستن احکام و مسائل دین را نداشته باشند و بعد دوم رسالت پیامبر اکرم(ص) در جامعه از بین برود و تنها به بعد اول آیات قرآن کریم، حلال و حرام، نماز و روزه اکتفا شود.

 

وی افزود: امام محمد باقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) در مقابل این پندار مردم که رهبری مرامی را از رهبری سیاسی جدا است و مردم رهبری سیاسی را در هاله قدرت، زور و اسحله و کاخ نشینی می دانند به مبارزه نظامی نپرداختند زیرا می دانستند اگر انقلاب نظامی را شروع کنند، کنار قدرتمندان بنی امیه و زورمندان جانی بنی عباس قرار می گیرند.

 

امام صادق انقلاب ساز بودند

امام جمعه مشهد ابراز کرد: چون آن زورمداری و قدرت مندی، آن جنایت ها، آدم کشی ها و سفاکی هایی که بنی امیه در طول 80 سال انجام دادند و بنی عباس از آن ها پیروی کردند، به وسیله امام محمد باقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) قابل اجرا نیست از این رو مردم روی گردان می شوند و علیه آنان طغیان می کنند، قدرت امام محمد باقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) که نسبت به قدرت امام علی(ع) و امام حسن(ع) برتری نداشت در نتیجه همان بلایی که امام علی(ع) و امام حسن(ع) را دچار ساخت دومرتبه در تاریخ اسلام تکرار می شد.

 

وی تصریح کرد: امام محمد باقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) حرکت سیاسی را از یک انقلاب فرهنگی و فکری شروع کردند، ابتدا بنیان فکری، اندیشه و اعتقادی مردم باید اصلاح شود که بدانند پس از پیغمبر تنها یک مدیر مملکتی نمی خواهند؛ تنها رییسی که اجرا کننده امنیت باشد در جامعه نمی خواهند، آدم نیرومندی که شمشیر سفاکانه به دست گیرد و در کاخ ها مشغول عیاشی و میگساری باشد نمی خواهند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: مدیریت سیاسی جامعه باید در تداوم رسالت پیامبر(ص) باشد که فقط در سایه امامت میسر است، برای ایجاد این نگرش در بین مردم امام صادق(ع) باید یک انقلاب فرهنگی با زیربنای فکری انجام می دادند.

 

وی در ادامه به گفت وگوی امام صادق با سَدیر صیرفیّ در این خصوص اشاره کرد و افزود:  از سدیر صیرفیّ روایت شده که می گوید: بر امام صادق وارد شدم و گفتم: در این شرایط که مأموران حکومتی شما را محاصره کرده اند، به خدا سوگند نشستن برای شما روا نیست، حضرت در پاسخ فرمودند: چرا؟ گفتم: به دلیل فراوانی دوستان، شیعیان و یاران شما، به خدا سوگند اگر امیرمؤمنان(ع) به اندازه شما شیعیان، یاران و دوستان داشت قبیله های تیم و عَدیّ در حق خلافت او طمع نمی کردند.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: گفت و گوی آنان به نقل از سَدیر صیرفیّ چنین ادامه یافت که حضرت فرمود: ای سدیر! امید است چه تعدادی باشند؟ گفتم: صد هزار. فرمود: صد هزار؟ گفتم: آری و بلکه دویست هزار. فرمود: دویست هزار؟ گفتم: آری شاید نصف دنیا. آن گاه به دنبال این گفت وگو، با هم به محلی در نزدیکی مدینه به نام «ینبع» رفتند و در آنجا بچه ای بود که چند بزغاله را می چرانید حضرت به سدیر فرمود: اگر به تعداد این بزغاله ها شیعه می داشتم، نشستن برایم روا نبود... سدیر می گوید: بزغاله ها را شمردم و دیدم هفده رأس است.

 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امام راحل یکی از شاگردان امام صادق(ع) با واسطه هزار سال شاگردی از ایشان وقتی اراده فرمودند 35 میلیون آدم جانشان را به کف گرفتند، سینه خشک مقابل گلوگه های داغ با همه قدرت، با امریکا و مزدور امریکا جنگیدند و این انقلاب را به پیروزی رساندند.

 

وی با اشاره به این که امام صادق(ع) با تربیت چهارهزار شاگرد در آن دوره قیام نکردند، اظهار کرد: امام راحل توانست در یک جمع شیعه میلیون ها فدایی پرورش و تربیت کنند که جانشان را قربانی انقلاب و امام کنند و امام صادق در چهارهزار شاگرد خود این تعداد شیعه  را نداشت.

 

امام جمعه مشهد عنوان کرد: دلیل این که امام صادق(ع) این موضوع را با تعداد بزغاله ها مقایسه می کنند، این است که گله گوشفند و بزغاله در هم تنیده و یکپارچه است و امام می فرمایند اگر یک پایگاه و سکوی اجتماعی در این حد یا یک پایگاه سیاسی به این اندازه داشتم که معتقد بودند مدیریت جامعه با نبی مکرم اسلام و پس از آن نیز امام به عنوان حجت خدا باید زمامدار مدیریت جامعه باشند، آرام نمی گرفتم.

 

نفوذ سکولاریسم در اندیشه های متدینان جامعه

وی با اشاره به این که مشکل امروز ما هم نفوذ سکولاریسم در اندیشه های مسلمان متدین است، گفت: منظور افرادی  است که با رهبری جامعه زاویه پیدا می کنند، جریان های سیاسی که مقابل ولایت قد علم می کنند، عناصری که دم از روشنفکری و روشن اندیشی می زنند و چشم شان به دروازه اروپا، غرب و امریکا است به دنبال دموکراسی لیبرال هستند، آدم هایی که در این کشور به عنوان یک جریان سیاسی و یک حزب تشکل تشیکل می دهند که با زوایه ای از ولایت یک جریان از سکولاری را به وجود آورند.

 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری  ابراز کرد: این افراد همان بنی امیه و همان بنی عباس هستند، همان گروهای مخالف با امامت پس از پیغمبر هستند که امام باقر(ع) از آن ها به عنوان مرتدد یاد کرده است.

 

وی تصریح کرد: این است که امام صادق(ع) فرمودند: اگر پایگاه سیاسی که به اندازه 17 بز داشتم که با امامت و رهبری ولایت زاویه نداشته باشند می توانستم قیام کنم، در واقع امام صادق(ع) با وجود چهار هزار دانشمند چنین پایگاهی برای قیام نداشتند وگرنه قصد ایشان ورود پیدانکردن به عرصه سیاست نبود.

 

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: ساختار اسلام در کلام امام صادق(ع) چنین تعریف شده که دارای پنج پایه نماز، روزه، حج، زکات و ولایت است که اگر ولایت و رهبری قائم شود چهار پایه دیگر اسلام قائم می شود در غیر این صورت آن ها هم اثر خود را از دست می دهند.

 

وی با اشاره به این گفته قرآن کریم که نماز از فحشا و منکر جلوگیری می کند، گفت: در این همه بلاد اسلامی نماز خوانده می شود، در سراسر عربستان سعودی صف های متراکم در هم تنیده نماز جماعت در مکه و مدینه تشکیل می شود، در حالی که بدترین جنایت ها، منکرات، آدم کشی ها، ضعیف کشی و کودک کشی ها از سوی همین عناصری به وجود می آید که ادعای رهبری دارند.

 

حاکمیت نماز در گرو ولایت است

امام جمعه مشهد در پاسخ به این سؤال که چرا نمار جلوی فحشا و منکر را در آن جوامع نمی گیرد، چرا نماز مانع کودک کشی در یمن، خاکستر و پودر کردن زن و مردان یمن به وسیله سربازان و جلادان عربستان سعودی نمی شود، گفت: اگر امامت و ولایت در جامعه برپا شود نماز در جامعه حاکم می شود، نماز حاکم در جامعه جلوی فحشا و منکر را می گیرد در صورت که برپا نشدن ولایت و امامت، نماز در جامعه حاکمیت پیدا نمی کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در پستو نماز خواندن، در مسجدالحرام و مسجدالنبی صف های طولانی نماز تشکیل دادن، ذکری را لقلقه زبان کردن و مانند ورزشی خم و راست شدن مانع فحشا و منکر نمی شود بلکه حاکمیت نماز جلوی فحشا و منکر را می گیرد که این حاکمیت در سایه امامت میسر می شود.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد: چنین زیربنای فکری را امام صادق(ع) در بین مردم به وجود آورند که وقتی مردم با این تعالیم رشد یافتند، در هزار و 170 سال این کلمات و احادیث حتی در زمان غیبت معصوم(ع) بین آنان گشت، به دستور ولایت برای مبارزه با ظلم سینه خشکشان را به استقبال گلوله داغ می برند.

 

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: شاهد زنده و عینی این موضوع تشیع پیکر شهیدانی است که امروز بردوش مردم صورت گرفت، استخوان های پودر شده در تابوت ها، ارواح مطهر شهدا که در جمع ما ناظر و حاضر هستند، است.

 

وی ابراز کرد: وقتی ولایت حاکم شود، مردم دست بسته جان می دهند، درمیان خاک زنده به گور می شوند و با همه ایثار و فداکاری دل اروند را می شکافند جلو می روند از شهادت بسیار فجیع و جانگداز به دست جلادان نامرد و نابه کار استقبال می کنند.

 

دنیا درصدد برانداز تفکر انقلابی امام صادق

امام جمعه مشهد اظهار کرد: امام جعفر صادق(ع)  انقلاب ساز و انقلابی پرور است که امروز دنیا با اشان درگیر است، درصدد براندازی تفکر امام صادق(ع) برآمده است، دنیا جبهه اصلی خودش را در جنگ با شیعه امام صادق(ع) به وجود آوره است تا فقط شیعه امام صادق(ع) و تفکر انقلابی ایشان براندازی شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: حاصل اسلام انقلابی امام جعفر صادق(ص) در جامعه ما شهیدان هستند، اسلام امام صادق(ع) این فدایی ها را دارد اسلام امام صادق(ع) باعث شده از 37 سال خط شهادت همچنان ادامه پیدا کند.

 

وی افزود: جوان امروز که امامش را ندیده، جنگ و انقلابی ندیده است، همان قدر جان بر کف است که 27 سال این شهیدان آماده جنگ بودند، امام صادق(ع) و میوه دلشان حضرت بقیة الله(عج) که با سرانگشت خود همه جهان را به سمت اسلام جهانی جهت می دهند.

 

آیت الله علم الهدی بیان کرد: امروز هزاران نفر در میدان شهدای مشهد برای عزادای امام صادق(ص) تجمع کردند، این ظرفیت اجتماعی را هیچ قدرتی در کره زمین نمی تواند ایجاد کند، سرانگشت ولایت امام زمان(عج) است که این لفافه و شیارهای مردم را زیر و رو می کند و عشق خودشان را در دل ها جای می دهند که امروز مردم نه تنها برای گریه و عزاداری بلکه برای جان دادن و قربانی شدن حرکت می کنند.

 

یادآور می شود، پیکر مطهر شش شهید گمنام خط‌شکن کربلای چهار در جنگ تحمیلی، امروز همزمان با اجتماع عظیم صادقیون مشهد از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی تشییع شد/1308/پ200/ج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، ظهر امروز در مراسم ویژه شهادت امام جعفر صادق(ع) که در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: امام جعفر صادق(ع) صرف نظر از پهنه معرفتی، در انقلاب فرهنگی و بنیان گذاری مکتب فکر و اندیشه شخصیت انقلابی سیاسی در خط راهبرد سازی در مسیر اسلام نقش عمده ای داشتند.

 

ارسال نظرات