۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۲۸۱۳۷۹
قاضی پور درتشریح سوال خود از زنگنه:

چرا بعد از گذشت 12 سال هدف مقدس حمایت از ساخت داخل را با بازیگران اشتباهی پیگیری می‌کنید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت:چرا بعد از گذشت 12 سال هدف مقدس حمایت از ساخت داخل را با بازیگران اشتباهی پیگیری می‌کنید؛ با این تفکر چگونه توقع حمایت از تولید داخل را خواهیم داشت؛ امروزه در دنیا ضمانت خرید قطعات تجهیز، حمایت از سازندگان داخل است؛ بدون شک اطلاع از نیاز بازار و اندازه آن مهمترین راهبرد حمایت از ساخت داخل است.
نادر قاضي پور

به گزارش خبرگزاری رسا، نادر قاضی پور در توضیح سوال خود از وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز در دنیاست که متاسفانه نقش آن به دلیل سوء مدیریت ها کم تاثیر شده است و لذا با توجه به ظرفیت‌های نفتی و گازی اقتصاد ایران، برنامه ریزی در حوزه اقتصاد صورت نمی گیرد.

 

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: لازم است با توجه حساسیت و رقابت در برداشت مخازن مشترک در حوزه خلیج فارس توسط عراق، کویت، قطر و عربستان و بهره برداری ساده از ذخایر مشترک و سهم بسیار اندک ما در این رقابت، تلاش شود اما متاسفانه کوششی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

وی افزود: بیش از یک صد سال است که نفت خام تولید و فروخته می شود، وسایل مصرفی حتی لوله های ساده را هم از خارج از کشور تهیه و مصرف می کنیم، هرچند با کیفیت بالا هم در داخل تولید می شود، با این حال، وضعیت تولید ملی و اقتصاد مقاومتی چه خواهد شد؟

 

قاضی پور در ایراد سوال نخست خود، گفت: با توجه به اینکه عرف فروش نفت در دنیا 30 روزه است لیکن در فروش نفت در چند سال اخیر نفت خام در دوره های 90، 180 و 270 روزه فروخته شده است، جناب آقای زنگنه در شرایط عادی برای جذب مطالبات نفت خود دچار مشکل هستیم و این یک باج دهی برای خریداران نفتی شده است در این میان بابک زنجانی ها ظهور پیدا کردند، اگر پول نفت به موقع به دلار و یورو گرفته می شد بسیار بهتر از روپیه بود.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: دولت پول خرید گندم مردم که نقدا خریداری شد را به کشاورزان پرداخت نکرده است، آیا شما در اخذ جریمه از خریداران، پول اخذ کرده اید و به کدام حساب واریز کرده اید؟ آقای زنگنه اگر به موقع پول فروش نفت را اخذ می کردید، دولت شرمنده پرداخت مطالبات معلمان نمی شد، این معلمان که مسیر زندگی صحیح را به فرزندان این ملت آموزش می دهند و 4 روز هم جلوی مجلس خوابیدند، برای اخذ به موقع حقشان با مشکل مواجه شده اند و جریمه اقساط خود را نیز می دهند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اگر وزیر پول نفت را به موقع دریافت می کرد، حتما گازرسانی در شرق استان هرمزگان، کل استان سیستان و بلوچستان، قسمتی از کرمان و در غرب کشور و در بخش های از شهر ارومیه نیز صورت می گرفت، هرچند در دوران مدیریت حضرت عالی گاز رسانی در استان آذربایجان غربی چشم گیر شده ولی هنوز فاصله زیادی با میانگین کشوری دارد.

 

قاضی پور تاکید کرد: با دریافت به موقع پول حتی قبول شدگان آزمون وزارت نفت نیز به کار گرفته می شدند، سهام داران شرکت نفت نیز به زمین نمی خوردند، این در حالی است که جنابعالی در کمیسیون وعده دادید جوانان تحصیل کرده پذیرفته شده در آزمون استخدامی وزارت نفت را به کار خواهید گرفت اما به وعده خود عمل نکردید.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه استخدام وزارت نفت را شش قفله کردید، گفت: آقای وزیر اگر پول نفت را به موقع می گرفتید با 14 و نیم درصد که مختص شماست، نگرانی جایگاه های سوخت و پمپ بنزین هایی که اکثرا در حال تغییر شغل و در حال ورشکستگی هستند، را برطرف می ساختید، اما آقای زنگنه چرا نفت ارزان و با مهلت فروخته ایم؟

 

وی افزود: شواهد نشان می دهد به جای پول، کالای صادرات چین به ما تحویل داده اند، در حالی که ارزش بورس چین 30 درصد افت کرده کشور ما متضرر خواهد شد، با افزایش صادرات چین به ایران، تولیدات داخلی متضرر شده اند و کارگران بیکار شده اند، آقای زنگنه در 16 دکل حفاری چینی ها و هندی در خلیج فارس که زیر نظر جنابعالی است، حتی یک ایرانی کار نمی کند!

 

قاضی پور گفت: این در حالی است که 90 درصد کارکنان دکل های حفاری باید ایرانی باشند، در سال 81 آیین نامه 1950 را با موضوع پشتیبانی از ساخت داخل به 4 شرکت اصلی و تابعه ابلاغ کردید، مسئولیت خرید وسایل حفاری و شیرآلات صنعتی و پتروشیمی و پالایشگاهی را به شرکت کالای نفت تهران سپردید، شرکتی که حیات آن در گرو خرید کالای خارجی است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نهم، افزود: تخصص این شرکت تنها بازرگانی است، خرید خارجی نیازمند پورسانت و سفر خارجی است که نهایتا جاسوسی به دنبال دارد، اما خرید از صنعتگران داخلی، رضایت خداوند را دنبال خواهد داشت، در مهر ماه سال 93 تبلیغات ساخت 10 کالای ضروری صورت گرفته، این حرکت نمایشی پس از 12 سال در کشور نمایش داده شده، این تبلغات صرفا با یک سری مبانی نظری در حوزه فناوری انقلاب صنعتی را در کشور به پا کند که درست نیست.

 

قاضی‌پور خطاب به زنگنه وزیر نفت یادآور شد: چرا بعد از گذشت 12 سال هدف مقدس حمایت از ساخت داخل را با بازیگران اشتباهی پیگیری می‌کنید؛ با این تفکر چگونه توقع حمایت از تولید داخل را خواهیم داشت؛ امروزه در دنیا ضمانت خرید قطعات تجهیز، حمایت از سازندگان داخل است؛ بدون شک اطلاع از نیاز بازار و اندازه آن مهمترین راهبرد حمایت از ساخت داخل است.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم، ادامه داد: چرا بانک اطلاعات قطعات و تجهیزات صنعت نفت پس از 5 سال به نتیجه نمی‌رسد و در اولویت کاری قرار نمی‌گیرد؛ عربستان روزانه 10 میلیون بشکه نفت خام و 100 میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال تولید می کند و کل صنعت نفت گاز پتروشیمی پالایش این کشور به یک صد هزار قلم کالا اداره می‌شود اما کشورما با یک چهارم تولید نسبت به عربستان 20 برابر تنوع قطعات و تجهیزات دارد درحالی که بازار این صنعت همواره در دست دولت بوده و واحد پالایشگاه های پتروشیمی به آزمایشگاه‌های بزرگ به تجهیزات خارجی تبدیل شده است پس کجا است کالای ایرانی؟

 

این نماینده مردم درمجلس نهم، تصریح کرد: فاینانس چین و فروش اعتبار به کشور چین باعث شده انجمن ها و تشکل های سازندگان تجهیزات صنعت نفت کش به انجمن تامین کننده تجهیزات از کشور چین تبدیل شود؛ واردات بی رویه از چین باعث شده برخی شرکتهای مربوطه در شرف تعطیلی باشد.

 

وی افزود: تحریم و توافق موضوعات مقطعی در کشور است اما اتکا به توان داخلی و اقتصاد مقاومتی تنها راهبرد موفقیت در صحنه بین المللی است؛ جلوگیری از فروش گاز ال پی جی بوتان بر مبنای کدام دلیل بوده است؟ و توقف بالای 50درصدی پروژه‌های میادین مشترک پارس جنوبی به چه علت است؟

 

قاضی پور یادآور شد: موضوع پرونده‌هایی که در این زمینه وجود دارد یکی از مسائل اصلی است به عنوان مثال م. س یکی از فروشنده‌های اصلی نفت است که مجموع درآمدهای نفتی را برنگردانده است و شما می‌گویید که جای این درآمدها امن است.

 

نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر این که باید عملیات تکمیل شرکت ستاره خلیج فارس هر چه زودتر انجام شود، گفت: آیا این منطقی است که وزارت نفت به بهانه این که برخی از طرح‌ها توسط دولت انجام می‌شود نسبت به تعهدات خود کوتاهی کند؟ پس چه نهادی در کشور باید مدافع نفت ملت ایران باشد؟/858/د102/ج

ارسال نظرات