۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۱
کد خبر: ۲۸۲۲۸۴
حجت الاسلام نبویان در کاشان:

برخی در سایه توافق اهداف انتخاباتی خود را دنبال می کنند/ عده ای متن برجام را نخوانده تمام قد از آن دفاع می کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون مشترک هشت عضو دارد که شش عضو آن کشورهای 5+1 و یک نماینده اتحادیه اروپا که در مجموع هفت گرک در برابر عضو هشتم که جمهوری اسلامی ایران قراردارند.
حجت الاسلام سيد محمود نبويان حجت الاسلام سيد محمود نبويان حجت الاسلام سيد محمود نبويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در همایش مردمی گام های برجام در مسجد الهادی(ع) کاشان با اشاره به این که توافق نامه شش بخش و یک مقدمه با 20 صفحه و 5 ضمیمه است گفت: ضمیه اول توافق نامه در مورد تعهدات ایران، ضمیه دوم تعهدات طرف غربی است که حجم این تعهدات بیشتر از تعهدات ایران است و این در حالی است که چیزی درون آن نیست.

 

وی افزود: ضمیمه سوم و چهارم و پنجم که مجموعا 159 صفحه است، در ضمیمه چهارم کمیسیون مشترک بدعتی را پایه گذاری کرده که توافق نامه به ضرر ملت ایران است.

 

حجت الاسلام نبویان گفت: کمیسیون مشترک هشت عضو دارد که شش عضو آن کشورهای 5+1 و یک نماینده اتحادیه اروپا که در مجموع هفت گرک در برابر عضو هشتم که جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

 

به گفته وی، در مورد توافق هر موقع که قرار است توافق نامه به نفع ایران باشد باید نظر اجماعی یعنی نظر موافق هشت عضو را به دنبال داشته باشد اما هر موقع به نفع آنها باشد، اجماع لازم نیست و تنها نظر موافق پنج عضوکافی است و سه عضو دیگر که ایران و چین و روسیه است اگر چنانچه برخلاف میل آنها موافق نبودند تأثیرگذار نباشند.

 

حجت الاسلام نبویان با اشاره به ضمیه پنجم توافق نامه مبنی بر این که داده های ما و گرفته های ما چیست تصریح کرد: سخنرانی افراد در باره توافق نامه مهم نیست، بلکه آنچه  مهم است اسناد بین المللی است.

 

وی با اشاره به این که در ضمیمه پنجم قرار است براساس آن ایران و طرف غربی تعهدات خود را باید در قبال توافق نامه انجام دهند گفت: مرحله اول روز نهایی شدن و مرحله دوم روز تثبیت است یعنی روزی که کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی تصویب کردند تمام قراردادهای بین المللی باید به مجلس برود.

 

به گفته وی، مرحله سوم روز اجرا است که حدود یکسال است که اگر قرار است دست توی آن برده شود در روز اجرا است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یاد آورشد: برای روز اجرا دو شرط گذاشتند، ابتدا ایران همه تعهدات خود را انجام دهد و آژانس نیز راستی آزمایی کند و در ادامه ما بیاییم بگوییم چکار کنیم.

 

حجت الاسلام نبویان، مرحله بعدی را روز انتقالی دانست و گفت: ایران باید چه چیزی را انتقال بدهد و هشت سال بعد قرار است چه چیزی برداشته شود در حالی که تحریم ها باید روز توافق برداشته شود.

 

وی افزود: مرحله بعدی روز قعطنامه ای است که بر علیه ایران ایران صادر کردند که قرار است 10 سال دیگر تحریم ها را بردارند.

 

صادارت سوخت های مصرف شده راکتورهای ایران، تعهد به امنیت اسرائیل است

عضو کمیسیون ویژه برجام در ادامه تعهد ایران به آمریکا در وین، مبنی بر صادرکردن تمامی سوخت های مصرف شده راکتورهای موجود و حتی راکتورهای آینده ایران را تعهد به امینت اسرائیل دانست و گفت: این چیزی است که در سند بین المللی نوشته شده است و من معتقدم برخی افراد حال مطالعه آن را ندارند و اصلا نمی دانند چه چیزی نوشته است.

 

حجت الاسلام نبویان گفت: فرستادن تمام سوخت های مصرف شده راکتورهای حال حاضر ایران و راکتورهای آینده ایران جشن گرفتن ندارد.

 

به گفته وی دانشمندان ایرانی در دولت قبلی در زمینه تحقیق و توسعه فعال بودند، لذا رهبر معظم انقلاب به آقای صالحی گفت، تحقیق و توسعه حق ملت ایران است و حق ندارید تحقیق و توسعه کُند و یا متوقف شود، اما آنها در مذاکرات تعهد دادند تحقیق و توسعه تا 15 سال با نظر کمیسیون هشت نفره ای باشد که هفت نفر آنها گرگ هستند.

 

توافق بر سر بازرسی ها خطرناک ترین بخش توافق نامه است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه از توافق بر سر بازرسی ها به عنوان خطرناک ترین بخش توافق نامه نام برد و افزود: در این تعهد نه تنها دانشمندان هسته ای بلکه صنعت هسته ای قفل شد.

 

به گفته وی، در زمینه نظارت ها در دولت قبل اجازه داده نمی شد هر مأمور آژانسی وارد ایران شود چون بسیاری از آنها جاسوس هستند، اما در این بخش توافق محرمانه بسته شد و هر موقع در مورد بازرسی ها سؤال می شود آقای صالحی می گوید محرمانه است.

 

حجت الاسلام نبویان  در ادامه با اشاره به این که خطو ط قرمز در بازرسی ها نادیده گرفته شده است یاد آورشد: اگر اطلاعات مراکز نظامی ایران داده شود و اسرائیل به این اطلاعات دسترسی پیدا کند آنها براساس اطلاعات به دست آمده حمله خواهند کرد و همان کاری را که در عراق انجام دادند انجام خواهند داد.

 

عضو کمیسیون بررسی برجام همچنین با بیان این که در کمیسیون هشت نفره  تیم مذاکره کننده ایران یک چیز دیگری را نیز پذیرفت، افزود: در بحث بازرسی ها تنها به آژانس مجوز بازرسی از مراکز هسته ای  ایران داده نشده است بلکه این مجوز  به همه کشورهای صادر کننده اقلام دو منظوره داده شده است به این معنی که امارات که اطلاعی از دانش هسته ای ندارد اما صادر کننده است  به عنوان یک کشور صادرکننده اقلام دو منظوره می تواند در قبال فروش این اقلام از مراکز هسته ای ایران بازدید و تأئید کند اقلام دریافتی در مراکز هسته ای ایران به کار رفته و یا در جای دیگری استفاده شده است.

 

در بخش بازرسی ها نه تنها آژانس بلکه همه کشورهای دنیا بر ما نظارت خواهند داشت

حجت الاسلام نبویان گفت: این اقدام به این معنی است  که نه تنها آمریکا دسترسی به تمام اطلاعات ایران خواهد داشت بلکه همه کشورهای دنیا بر ما نظارت کرده و  می‌توانند ما را راستی‌آزمایی کنند، لذا علت اینکه ایران باید این همه تحقیر شود چیست.

 

ابتدا متن را بخوانید بعد دفاع کنید

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه از افرادی که از این متن دفاع می کنند درخواست کرد ابتدا متن را بخوانند و بعد دفاع کنند و آن وقت برای آن جشن بگیریم.

 

وی همچنین  این بخش از توافق نامه را که تمام نظارت و محدودیت ها در دنیا را فقط مختص به ایران اعلام کرده است و تأکید شده است این نظارت ها و محدودیت ها نباید برای هیچ کشور دیگری اجرا شود را تحقیرآمیزترین بخش این توافق نامه دانست.

 

عده ای در سایه توافق اهداف انتخاباتی خود را دنبال می کنند

حجت الاسلام نبویان در ادامه با اشاره به این که مدعی بازی برد برد هستند گفت: هنوز هیچ چیز معلوم نشده، خانم ابتکاردر مصاحبه خود می گوید ما با این توافق نامه می خواهیم مجلس را فتح کنیم.

 

وی افزود: اگر همه مشکلات ما با رابطه با آمریکا حل می شود پس چرا باید مرگ بر آمریکا بگوییم و اگر شعار نه غربی و نه شرقی می دهیم پس چرا باید رابطه داشته باشیم، لذا این ها پیامدهای خطرناک این توافق نامه است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما باید بیدار باشیم ببنیم چه تعهداتی به آمریکا داده شده است و چه اهدافی قرار است پشت آن بیاید./1307/پ201/ج  

ارسال نظرات