۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۸۲۷۴۲

احکام پرکابرد در زمینه انتقال خون

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه احکام فقهی در پزشکی بسیار پر کاربرد است و باید به آن توسط پزشکان و پرستاران توجه ویژه ای صورت گیرد، گفت: تزریق خون ناسالم و نامناسب به مردم حرام است.
اهداي خون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدجعفر ربانی ظهر امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به روز بزرگداشت شیخ الرییس ابن‌سینا و روز پزشک گفت: احکام فقهی تنها در زندگی اجتماعی و دینی معنا پیدا نمی‌کند بلکه در علم پزشکی هم بسیار پر کاربرد است که لازم است پزشکان و پرستاران به این احکام توجه ویژه ای داشته باشند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه امروز اهدای خون و فرهنگ مصرف فرآورده های خونی رو به افزایش است لازم است که پزشکان و پرستاران به این احکام توجه کنند تا از نظر مادی و شرعی به مردم خسارت وارد نشود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یک از احکام پر کاربرد فقهی در زمینه گرفتن خون از مردم این است که فردی که از دیگران خون می‌گیرد مراقب باشد که به همان میزان مشخص خون از رگ‌های فرد خارج شود، تصریح کرد: اگر به میزان بیشتری خون از بدن فرد خارج شود و همین موضوع زمینه‌ساز ضرر به او شود فرد خون گیرنده ضامن است و باید پاسخگو باشد هر چند این کار او از روی عمد و قصد و غرض نباشد.

 

وی افزود: همچنین در هنگام تزریق خون به بیمار لازم است که پرستار توجه داشته باشد خون ناسالم و نامتناسب با گروه خونی فرد به او تزریق نکند زیرا این کار نه تنها از نظر علمی فرد را به خواب عمیق یا همان کما می‌برد بلکه از نظر شرعی هم حرام است و عواقب اخروی متوجه فرد تزریق کننده واحد های خونی به بیمار است.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: همچنین تزریق خون مشکوک به بیمار از نظر شرعی حرام است و فرد نمی‌تواند براساس شک و گمان جان دیگری را در خطر بیاندازد بلکه باید به کمک مراجع ذی صلاح از جمله سازمان انتقال خون از سلامت فرآورده های خونی مطمئن شده بعد آن را به بیمار تزریق کند./۸۳۷/پ202/ف

ارسال نظرات