۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۲۸۴۴۰۷
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

ملاک حکومت در بحث حجاب خیر و مصلحت عموم است

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ملاک حکومت در بحث حجاب را خیر و مصلحت عمومی دانست و گفت: حکومت در بحث حجاب همچون قوانین راهنمایی و رانندگی، خیر و مصلحت عمومی را در نظر می‌گیرد که در آن گاهی دین و گاهی نیز عرف عمومی مد نظر است.
ابوطالبي

حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آثار حجاب و عفاف در سلامت فردی و اجتماعی اظهار داشت: بحث حجاب و عفاف از یک جهت به عنوان یک تکلیف دینی مطرح است و آثار فردی آن فارغ از بحث حکومتی و الزام حاکمیتی به خود فرد برمی‌گردد.

 

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به جنبه اجتماعی حجاب اشاره کرد و گفت: وقتی حجاب در عرصه اجتماعی مطرح می‌شود، برای آن مجازت‌هایی نیز در شرع معین شده است و حکومت می‌تواند تا حدی به این عرصه ورود پیدا کند.

 

وی با اشاره به عواقب بی‌حجابی درجامعه تصریح کرد: حجاب یک تکلیفی است که جنبه فردی، خصوصی و عمومی دارد؛ از این‌رو بی‌حجابی از لحاظ بنیان اجتماعی و خانوادگی به عنوان گسترش فساد و فحشا مطرح می‌شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی با اشاره به ضرورت پوشش مناسب غیر مسلمان‌ها در کشورهای اسلامی افزود: حجاب یک قانون اجتماعی و حقوق شهروندی است که به ملیت ربطی ندارد؛ به دلیل این که حجاب بخش‌های مختلف جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین حکومت موظف است که برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد.

 

وی به نگاه اقتصادی برخی از کشورهای سکولار به حجاب اشاره کرد و یادآور شد: در برخی از کشورهای غربی، رعایت پوشش متعارف با نگاه اقتصادی و به دلایل دیگری مورد تأکید قرار دارد.

 

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: به عنوان مثال کارخانه‌ای در آمریکا، حدی از حجاب همچون پوشاندن موها را برای کارمندان خود الزامی کرده است؛ زیرا ورود خانم‌ها با مدل‌ها و رنگ‌های مختلف به محیط کار سبب حواس‌پرتی کارمندان دیگر و کاهش بهره‌وری می‌شود.

 

وی وجود گشت ارشاد را برای افراد هنجارشکن ضروری خواند و گفت: ملاک گشت ارشاد نیروی انتظامی عمل به شرع نیست؛ بلکه عفت عمومی ملاک گشت ارشاد است؛ از این‌رو به افرادی که خارج از هنجارهای عمومی وارد اجتماع می‌شوند، تذکر می‌دهد؛ در صورتی که حدود شرعی از سوی برخی رعایت نمی‌شود و گشت ارشاد آنها را هنجار شکن نمی‌شمارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی، ملاک حکومت در بحث حجاب را خیر و مصلحت عمومی دانست و یادآور شد: حکومت در بحث حجاب نیز همچون قوانین راهنمایی و رانندگی، خیر و مصلحت عمومی را در نظر می‌گیرد که در آن گاهی دین و گاهی نیز عرف عمومی مد نظر است./908/ت302/ی

ارسال نظرات