۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۲۸۵۲۸۸
کارشناس دینی حوزه علمیه قم:

پژوهش دینی نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی حوزه علمیه گفت: پژوهش دینی برای برطرف کردن نیازهای جامعه به برنامه ریزی و حمایت نیازدارد و مراکز پژوهشی به دلیل عدم حمایت توان گسترش پژوهش ها و پاسخ به نیازهای جامعه را ندارند.
کتاب و کتابخانه

حجت الاسلام محمدحسین حق جو، مشاور و کارشناس دینی حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه قدمت و پیشینه پـژوهش در حوزه علمیه، بیان داشت: علما و بزرگان حوزوی از گذشته به بحث پژوهش دینی به صورت گسترده می پرداخته اند و تحلیل و تجزیه علما در مورد مسائلی که بعد از چندین سال اکنون به وجود آمده اند دلیل بر این نکته است.

 

وی بر استعدادیابی در پژوهش دینی تأکید کرد و افزود: بیشتر افراد پژوهشگر خود را از دیگران پنهان می کنند و اگر شخصی هم به آنها مراجعه کند به راحتی قبول نخواهند کرد مگر این که درخواست کننده از یک اقتدار و جایگاه برجسته ای بهره مند باشد تا محقق بپذیرد کاری را انجام دهد.

 

حجت الاسلام حق جو ادامه داد: در حوزه علمیه افرادی وجود دارند که پژوهش های بزرگ و گسترده‌ای را انجام داده‌اند اما در جامعه کسی نسبت به آنها آشنایی ندارد و زمانی که از دنیا می‌روند تازه جامعه متوجه می‌شود که چه فردی را از دست داده است به عنوان مثال آیت الله عطاردی که یک پژوهشگر موفقی بود تا قبل از فوت کسی ایشان را نمی شناخت.

 

وی عدم بانک اطلاعات را یکی از آسیب های موجود در پژوهش دینی بیان کرد و اظهارداشت:  پژوهشگران دینی باید از نظر سطح و تخصص و رویکرد شناسایی شوند، زیرا برخی رویکردشان فقط روایات و برخی عقلی و یا موارد دیگر است که باید این استعدادها را مدون کنند، البته معاونت پژوهش حوزه در این زمینه کارهایی را انجام داده است اما جامع نیست و آهسته حرکت می کند.

 

کارشناس دینی حوزه علمیه نیازسنجی در پژوهش دینی را یک امر ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: برخی پژوهش‌های که درحوزه علمیه صورت گرفته است در زمان فعلی ما و نسبت به نیازهای جامعه کاربردی ندارند و متأسفانه در برخی موارد پژوهشگران بزرگ انرژی خود را صرف چینن پژوهش‌هایی کرده‌اند.

 

وی با تصریح بر این که منابع تحت اختیار پژوهشگران در دسترس افراد درجه دو یا سه قرار می گیرد، بیان داشت: تفاوتی ندارد که افراد درجه دو یا سه دانشگاهی باشند یا حوزوی، زیرا دلیل این که در پژوهش های دانشگاهی نظریات غربی و شرقی فراوان به چشم می خورد، عدم آگاهی این افراد از پژوهش های فقها و بزرگان اسلامی در زمینه های مختلف است.

 

 حجت الاسلام حق جو با بیان این که برطرف کردن نیازها به برنامه ریزی و حمایت نیاز دارد، اظهار داشت: بعد از این که نیازها مشخص و استعدادها شناسایی شدند باید با یک برنامه ریزی و نظارت نیازها را در اختیار افراد مستعد قرار داد تا این که نیازهای جامعه را برطرف سازند.

 

وی ادامه داد: البته مراکز پژوهشی برای این که بتوانند نیازها را بر طرف سازند باید مورد حمایت قرار گیرند و به دلیل عدم حمایت، مراکز پژوهشی توانایی گسترش تحقیقات و برطرف ساختن مشکلات مهم جامعه را ندارند. /1324/ت302/ی

ارسال نظرات