۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۲۸۵۳۸۲
آیت الله نوری همدانی در اجتماع مردم باکو:

شیعه و سنی در سایه اتحاد می توانند فتنه دشمن را خنثی کنند/ محبت مردم آذربایجان به اهل بیت سابقه ای دیرینه و درخشان دارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله حسین نوری همدانی در جمع مردم باکو گفت: انقلاب اسلامی ایران به برکت ولایت حاصل شد و آرمان‌هایش امروز به گستره کل جهان گسترش یافته است.
. . . .

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری رسا از باکو، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار اقشار مختلف مردم باکو که در حسینیه اهل بیت ایرانیان مقیم آذربایجان برگزار شد، اظهار داشت: از دیدگاه قرآن، احادیث و روایات وارده خلقت انسان با هدایت توأم بوده است.


وی با اشاره به آیه 50 سوره طاها و حدیث ثقلین خاطرنشان کرد: خداوند تمامی موجودات عالم هستی را به خیر و سعادت رهنمون ساخته است، در حقیقت حضرت حق برای هدایت انسان عوامل مختلفی را قرار داده است تا بشر در صراط مستقیم حرکت کرده و عبودیت به جای آورد.

 


حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این‌که کتاب های آسمانی، انبیای الهی و ائمه اطهار چراغ‌های هدایت انسان به سوی سعادت هستند، افزود: بدون ولایت هیچ عملی نزد خداوند متعال مقبول نیست، به عبارت دیگر شرط قبولی اعمال، ولایت است، که به شکر خدا مردم آذربایجان محب ولایت و اهل بیت هستند.


این مرجع تقلید با اشاره به این‌که علمای اسلام پنج نوع ولایت را معرفی کرده اند، تشریح کرد: اولین نوع ولایت در آیه 23 سوره شوری مورد اشاره قرار گرفته که عبارت از ولایت مودت، محبت و معرفت به اهل بیت پیامبر اسلام(ص) است.


وی ادامه داد: دومین نوع؛ ولایت هدایت است، با این توضیح که احکام خداوند را باید از اهل بیت فراگرفت؛ البته شیعیان همواره بر وحدت و همگرایی فرق اسلامی تأکید دارند، تا دشمنان با ایجاد تفرقه میان مسلمانان سوء استفاده نکنند، اما بر این عقیده‌اند که بایستی معارف را از قرآن و اهل بیت آموخت.

 


حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این‌که نقشه شوم دشمنان اسلام تفرقه میان مسلمانان با استفاده از گروه‌های تروریستی داعش، بوکوحرام و فرقه‌های ضاله‌ای چون وهابیت است، افزود: شیعه و سنی با هم برادر هستند و در فضای اتحاد می توانند فتنه تفرقه دشمنان را خنثی کنند.


این مرجع تقلید نوع دیگر ولایت را ولایت حکومت عنوان کرد و گفت: خداوند متعال خواسته ولی جامعه پیامبران و ائمه اطهار باشند، چراکه سرنوشت و امور مسلمانان بسیار مهم و با اهمیت است، هیچگاه خداوند سرنوشت و کرامت بشری را در دستان ظالمان و مستکبران قرار نداده است.


وی خاطرنشان کرد: چهارمین نوع ولایت آن است که بدانیم؛ پیامبران و ائمه اطهار واسطه فیض الهی در عالم هستی هستند، نوع دیگر ولایت تکوینی است با این توضیح که خداوند قدرتی در وجود انبیاء و اهل بیت عصمت و طهارت قرار داده که از عهده دیگر بشر خارج است.

 


حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عشق و ارادت مردم جمهوری آذربایجان به ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: عزاداری‌های ماه محرم و صفر در این کشور اسلامی سابقه‌ای درخشان دارد، بدانید که پیامبر اسلام فرمود؛ امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات بشریت است.


وی با بیان این‌که مکتب حضرت سیدالشهدا(ع)، مکتب «هیهات من الذله» است، گفت: کسی که می خواهد از ذلت رهایی یابد، باید به این مکتب تمسک جوید، چنانکه در ایران پس از چندین قرن تسلط رژیم‌های مستکبر و بیگانگان بر کشور، امام خمینی(ره) با احیای مکتب اسلام و مکتب عاشورا توانست ملت را از یوغ مستکبران خارج کند.


این مرجع تقلید افزود: انقلاب اسلامی ایران به برکت ولایت حاصل شد و آرمان‌هایش امروز به گستره کل جهان گسترش یافته است، انقلاب اسلامی ایران سلطه مستکبران در کشور را قطع و تمام مستضعفان و محرومان جهان را بیدار کرد، اگر امروز در سوریه، عراق، لبنان، پاکستان و افغانستان ناامنی وجود دارد؛ اما به برکت ولایت در ایران امنیت کامل برقرار است.
/935/پ201/ج

ارسال نظرات