۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۲۸۵۵۸۹
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در هفته‏ای که گذشت؛

بازدید مشاور رییس جمهور در امور روحانیت از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

خبرگزاری رسا ـ مدیر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: حجت‏الاسلام نمازی مشاور رییس جمهور در امور روحانیت و رییس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت در پایان هفته گذشته از این مرکز بازدید کرد.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

محمد حسین کاظمی زاده مدیر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به ارائه گزارشی از فعالیت‏های این پژوهشگاه پرداخت و گفت: برگزاری نشست علمی دلالت های نهضت ترجمه برای خط مشی گذاری تحوّل در علوم انسانی از مهم‏ترین فعالیت‏های این مرکز علمی در هفته اخیر بوده است.

 

وی در ادامه افزود: بر اساس اعلان گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هدف از برگزاری این نشست علمی، ارائه پیشنهادهایی در زمینه خط مشی گذاری تحوّل علوم انسانی با الهام از دلالت های تاریخی عصر ترجمه است.

 

وی خاطر نشان کرد: دلالت های های پژوهش تاریخی عصر ترجمه برای وضعیت علم در دنیای معاصر، نهادهای مؤثر در انتقال علم و نقش دولت در انتقال و تحول علم در عصر ترجمه از جمله محورهایی است که محمدمهدی شاه آبادی پژوهشگر گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این بحث آن را ارائه داد.

 

مدیر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انتشار شماره 22 دو فصلنامه این پژوهشگاه را از دیگر فعالیتها دانست و یادآور شد: مجله جستارهای اقتصادی مقاله هایی درباره شناسایی و اولویت‌بندی عوامل سیستماتیک و غیرسیستماتیک مؤثر بر افزایش مطالبات معوق در نظام بانکداری بدون ربای ایران مطالعه موردی بانک سپه، بازار سرمایه و کمک به غربال‌گری جهت تخصیص منابع مالی در بانکداری اسلامی، بررسی تطبیقی نظریه‌ها و مدل‌های رفتار عام‌المنفعه در اقتصاد متعارف و اسلامی و امکان‌سنجی ارائه بیمه عمر متصل به سهام در بازار بیمه کشور از دیدگاه خبرگان را بررسی کرده است.

 

وی تصریح کرد: همچنین بررسی عوامل تعیین‌کنندۀ هزینه‌های فقرزای سلامت در خانوارهای ایرانی، ارزیابی اثر بازارهای مالی بر بازار قرض‌الحسنه در ایران و دین و رفتار اجتماعی: بررسی اثر دینداری بر رفتار مشارکت از طریق یک مطالعه آزمایشگاهی عناوین دیگر مقالات منتشر شده در شماره 22 دوفصلنامه جستارهای اقتصادی است.

 

گفتنی است دوفصلنامه علمی پژوهشی جستارهای اقتصادی نخستین نشریه علمی پژوهشی در زمینه اقتصاد ایران با رویکرد اسلامی است که به محورهایی نظیر نظریه‌پردازی در زمینه اصول مکتب و نظام اقتصادی اسلام، تبیین و ارائه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پژوهش‌های نظری در زمینه اسلامی سازی و بومی سازی علم اقتصاد، تحلیل علمی رفتار عاملان اقتصادی در جامعه اسلامی و پژوهش‌های میان رشته ای در زمینه‌هایی چون فقه و حقوق اقتصادی، اقتصاد محیط زیست، اقتصاد سیاسی ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی می پردازد.

 

کاظمی زاده بازدید مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در آخرین روز هفته گذشته را از دیگر اتفاقات مهم در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دانست و تأکید کرد: در این بازدید جلسه ای با حضور حجت الاسلام نظری رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و تعدادی از مدیران گروه های پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تشکیل شدکه محور گفتگوها، تبیین وضعیت روش شناسی علوم انسانی در ایران و بیان آسیب ها و کاستی های آن بود و همچنین تشریح آخرین دستاوردهای روش شناسی در غرب بویژه کشور فرانسه که توسط محمود دلفانی رئیس آموزشکده روش شناسی علوم انسانی در پاریس ارائه شد.

 

وی در پایان گفت: سپس اعضای حاضر در جلسه با طرح سئوالاتی، خواستار آگاهی از تدبیر و راه حل روش شناسی علوم انسانی حال حاضر دنیا در مواجهه با مسائلی نظیر پیوند مفاهیم ارزشی اسلام با مفاهیم نوین علمی شدند.

 

در پایان این جلسه حجت الاسلام و المسلمین نمازی افزود: یکی از حسنات کوچک دولت تدبیر و امید این است که نگاه ما به کارها در مرکز ارتباطات دولت با روحانیت، فقط نگاه سیاسی و تشریفاتی نیست بلکه برگزاری این گونه جلسات علمی که کمترین اثر آن می تواند آگاهی از دانش یا دانسته ای علمی باشد که دراختیار مراکز و افراد گوناگون قرارداد و ما می توانیم از آن استفاده کنیم./1329/ت302/ی

ارسال نظرات