۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۲۸۵۷۴۳
کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام:

سیاست منطقه ای ایران روابط دوستانه با همسایگان و دولت های اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام گفت: علمای مسلمان جهان اسلام از هر ابزاری باید در راستای نزدیک کردن مسلمانان استفاده کنند و افکار و دیدگاه های امت اسلامی را به هم نزدیک کنند.
سیاست منطقه ای ایران روابط دوستانه با همسایگان و دولت های اسلامی است

احمد عارفخانی، مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهشهای اسلامی صداوسیما، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره فرمایش رهبر معظم انقلاب که مبارزه با استکبار و نقشه های آنها درمنطقه را مصداق جهاد فی سبیل الله عنوان کردند، گفت : قرآن کریم عواملی را برای پیدایش و یا زمینه های پیدایش استکبار بیان کرده است که می توان بر این اساس به بعضی  از آیات قرانی مثل  مال و ثروت( زخرف آیه 51 و یونس آیه 88) قدرت نظامی و موقعیت سیاسی (زخرف آیه 51، فصلت آیه 15) اشاره کرد.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم، تصریح کرد: فقر فرهنگی و عدم استقلال فکری ( زخرف آیه 54 ، غافر آیه 47) توهم برتری در خلقت و آفرینش ( ص آیه 75 و نیز اعراف آیه 7)کفر (بقره آیه 34)هوای نفس و خود پرستی ( بقره آیه 87) گناه و جرم پیشگی ( جاثیه آیه 31 و نیز یونس آیه 75) و غفلت از قدرت خداوند( فصلت آیه 15 و نیز قصص آیه 78) شاهدی بر این ادعا می باشد.

تهیه کننده برنامه های سیاسی رادیو معارف، خاطر نشان کرد: هر یک از عواملی که قرآن به عنوان زمینه ها و عوامل پیدایش استکبار در انسان و جامعه یاد کرده است، عواملی است که می توان در جوامع امروز استکباری به آسانی ردگیری و شناسایی کرد و در رفتار آنان یافت.

عارفخانی افزود: با نگاهی به آیات قرآن کریم می بینیم بسیاری از این مولفه ها که در قرآن کریم به آنها اشاره شده دراستکبار جهانی وجود دارد و به عینه روئیت می شود که رهبر معظم انقلاب با هوشیاری وهوشمندی تاکید می کنند که مبارزه با استکبار ونقشه های شومی که امروز  توسط حاکمان خود فروخته وایادی دست نشانده انها در منطقه به ویژه در منطقه غرب آسیا و یکی از مناطق حساس به لحاظ اقتصادی، سیاسی،نظامی وفرهنگی جهاد فی سبیل الله با تمام آن ویژگی ها با اجر وپاداش بزرگ در نزد خداوند است.

وظایف مسؤولان در برابر سوء استفاده آمریکایی ها از نتایج مذاکرات

نویسنده کتاب اندیشه های سیاسی مقام معظم رهبری، خاطر نشان کرد: در سالهای پس از انقلاب آمریکایی ها از شیوه های مختلف از جمله نظامی، سیاسی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی سعی کرده اند سلطه خود را بر ایران اسلامی بگسترانند که با هوشمندی امام راحل و رهبر معظم انقلاب موفق نشده اند.

وی یاد آور شد: آمریکایی ها هر بار سعی کرده اند با ترفند ونقشه جدید نفوذ  خود را اعمال کنند بنابراین بعد از توافق اخیر سعی خواهند کرد بار دیگر از روش های مختلف به ویژه فرهنگی و اقتصادی در کشور ایران نفوذ کنند و به اهداف خود که پس انقلاب نتوانسته‌اند برسند، دست پیدا کنند.

کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام گفت: مسؤولان در رده های مختلف در تعاملات خود، تمامی جوانب امور را بسنجند و با تشکیل کارگروه و یا اطاق فکرها مانع نفوذ وسوء استفاده امریکایی ها ازفضای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور شوند.
 

عارفخانی یادآور شد: آمریکایی ها بعد از نهایی شدن توافق سعی خواهند کرد از طریق ابزار رسانه وتبلیغات این گونه وانمود کنند که همه چیز بین ایران وامریکا تمام شده است و به گونه ای دل دوستانمان در منطقه را خالی کنند که ایران از آن ها حمایت نخواهد کرد.

وظیفه علما، نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام برای تقویت نهضت بیداری اسلامی

تهیه کننده برنامه های سیاسی رادیو معارف، با تاکید بر  اینکه دشمن توان سرکوب نهضت بیداری اسلامی را ندارد، اضافه کرد: کشورهای اسلامی منطقه و به ویژه ملتهای این منطقه از سالهای گذشته تحت ستم دولتمردان ومسولان نالایق وحلقه به گوش غرب بوده اند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بارها سعی کرده اند که از زیر یوغ استبداد واستکبار رهایی پیدا کنند که به روش های مختلف سرکوب شده اند.

وی افزود : در دوره جدید بیداری اسلامی با تجربه انقلاب اسلامی ایران وبلوغ سیاسی مردم منطقه واستفاده از تجربیات وتعاملات بین علمای برجسته این کشورها  دشمن نخواهد نتوانست مانع پیروزی نهضت بیداری اسلامی شود.
 

عارفخانی گفت : غربی ها وبه ویژه آمریکایی ها وصهیونیست ها تلاش دارند که با اقدامات خود در پیروزی نهضت خلل ایجاد کنند و در برخی موارد نیز موفق شده اند که نهضت بیداری اسلامی را به انحراف بکشند که این گونه اقدامات وظیفه علما و اندیشمندان جهان اسلام را دو چندان می کند.

مدیر سابق گروه خبر وبرنامه ای سیاسی رادیو معارف، خاطر نشان کرد :علمای مسلمان با تمسک به آیه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» با پیوند دوستی ومودت بین مردم کشور خود در مقام راهبر وهادی عمل کنند وملت ها را نسبت به اقدامات تفرقه افکنانه وموزیانه آمریکایی ها وایادی دست نشانده آنها در منطقه آشنا کنند.

تحلیل تأیید کلام رهبر معظم انقلاب بر حوادث عراق، سوریه، یمن و سیاسی بودن این جنگ

کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام، تصریح کرد: هر آن چه در این چند سال گذشته در این کشورها اتفاق افتاده است وعده ای از مردم بیگناه این کشورها جان خود را داده اند ویا نقض عضو و بسیاری نیز آواره دشت و بیابان شده اند، حکایت از این دارد که این اتفاقات مربوط به قوم وقبیله یا مذهب وحتی دین خاصی نیست.

وی در ادامه گفت: شواهد نشان می دهد در این وقایع تلخ که باعث جریحه دار شدن اذهان مسلمان در اقصی نقاط جهان شده است نه شیعیان، نه اهل سنت ونه مذاهب دیگر وحتی مصون نبوده اند و تکفیری ها و اربابان آن ها فقط به دنبال نابود کردن  زیر ساختها، افراد حقیقی وحقوقی ودر یک کلام به دنبال اهداف پلید خود هستند و برای رسیدن به اهداف خود هر کس راکه مانع رسیدن ان ها به نیات شوم شان باشد از سر راه بر می دارند وشیعه، سنی، ایزدی، مسیحی و یا کرد، عرب و غیر عرب برای آن ها فرقی ندارد.

سیاست منطقه ای ایران روابط دوستانه با همسایگان و دولت های اسلامی است

عارفخانی، با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب و توصیه ایشان به این که در دام توطئه ایران هراسی استکبار نیفتد، خاطر نشان کرد : دولتمردان و حکام کشورهای اسلامی باید از سرنوشت صدام حسین، معمر قذافی، حسنی مبارک، بن علی و سایر حکام که روزی نوکر حلقه به گوش غرب و صهیونیست ها بودند، درس بگیرند که چگونه با کمک همین اربابان خود، آن هم به بد ترین شکل ممکن، فراری یا از صحفه روزگار محو شدند ودیگر اثری از آن ها نیست.

مدیر سابق گروه خبر و برنامه ای سیاسی رادیو معارف، اظهار کرد: بهتر است این افراد نیز فقط متکی به مردم و ملت خود باشند و بجای تملق گویی و چاپلوسی ایادی استکبار، نوکری مردم و ملت خود را بکنند و فریب تبلیغات جهت دار و مسموم رسانه های غربی را نخوردند،

وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور

عارفخانی افزود: دستگاه دیپلماسی کشور همچنان که تاکنون هوشمندانه توانسته است، بسیاری از این تبلیغات را از طریق سفر به این کشورها ودیدارهای دو جانبه مختلف  و طریق دیپلماسی عمومی خنثی کند، در ادامه راه نیز به همت خود در این راستا بیفزاید.

راه‌های مقابله با رسانه های آمریکایی و صهیونیستی

مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهشهای اسلامی  صدا وسیما، عنوان کرد: به نظر می رسد در پی اقدامات مافیایی رسانه ای غربی بود که به درستی اتحادیه  رادیو وتلویزیونهای اسلامی تاسیس شد که خود این اقدام، نشان از هوشیاری مسؤولان رسانه ای کشور دارد که در عمل هم این اتحادیه علی رغم نوپا بودن در بسیاری از موارد موفق عمل کرده است.

عارفخانی تصریح کرد: هوشیاری مسؤولان توانسته است باعث روشنگری در بین امت اسلامی شود وبسیاری از توطئه های رسانه ای غربی، عربی - صهیونیستی را خنثی کند، که از ان جمله می توان به تجاوزهای رژیم صهیونستی به غزه و لبنان، اقدامات وحشیانه داعش در عراق و سوریه، حمله ناجوان مردانه عربستان و ائتلاف عربی _صهیونیستی به مردم بی دفاع و بیگناه یمن نام برد که در این موارد رسانه ای این اتحادیه توانسته است به خوبی به افشاگری بپردازد و بخشی از اقدمات تبلیغاتی و رسانه ای آنها را خنثی کند.

محکوم کردن توهین به مقدسات و هر حرکتی که منجر به ایجاد اختلاف شود

عارفخانی، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره هشدار جدی ایشان و تلاش دشمنان برای ایجاد اختلاف در دنیای اسلام و مخالفت با هر حرکتی که منجر به ایجاد اختلاف می شود، اظهار کرد : همچنان که از صدر اسلام عده ای متحجر و متعصب به نام‌های مختلف از جمله خوارج، متحجرین، وهابیت و نام های دیگر بوده اند و این افراد به عبارتی افراد بی سوادی هستند که یا از طریق کج فهمی از دین  یا به خاطر تعصب بیجا  و افراطی و عده ای نیز الت دست دشمنان اسلام قرار می‌گیرند.

وی گفت: این افراد جایگاهی برای علما و موضع وحدت و تقریب جهان اسلام قائل نیستند و آب در آسیاب دشمن می‌ریزند و مانع اتحاد وهمگرایی در جهان اسلام می شوند که البته غربی ها و صهیونست ها بیشترین استفاده را از تفرقه در جهان اسلام می برند. 

نقش علمای شیعه و سنی در خنثی کردن توطئه و ایجاد اختلاف از سوی دشمنان

عارفخانی اظهار داشت: علمای مسلمان جهان اسلام از هر ابزاری باید در راستای نزدیک کردن مسلمانان استفاده کنند و افکار و دیدگاه های امت اسلامی را به هم نزدیک کنند و از طرف دیگر درباره آثار سوء تفرقه و واگرایی در اسلام روشنگری کنند و در عمل نیز این اتحاد بین علمای مسلمان اعم از شیعه و سنی جاری باشد تا ملتها با الگو گرفتن از رفتار، کردار و سیره و منش علمای خودباور اتحاد، تقریب و زیر پرچم واحد اسلام قرار گرفتن را در درون خود نهادینه کنند./859/301/ب3

ارسال نظرات