۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۲۸۶۲۱۴
استاد حوزه علمیه کرمان مطرح کرد؛

ضرورت آشنایی طلاب با نظرات و مواضع رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان گفت: یادگیری و عمل به نسخه دین در سه حیطه اعتقادات، اخلاقیات و احکام مهم ترین رکن از ارکان طلبگی است و طلبه باید در کسب بینش و تفکرات صحیح اسلامی و دینی تلاش کند.
ميثاق طلبگي
حجت الاسلام محمد زمان زندنا استاد حوزه علمیه کرمان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به تعریف طلبه، گفت: یادگیری و عمل به نسخه دین در سه حیطه اعتقادات، اخلاقیات و احکام مهم ترین رکن از ارکان طلبگی است و طلبه باید در کسب بینش و تفکرات صحیح اسلامی و دینی تلاش کند.
وی در ادامه با بیان عوامل انگیزه در طلاب، افزود: وقتی طلبه اهمیت علم آموزی را بداند و معرفت خود را نسبت به احادیث و روایات وارد در این باب زیاد کند، می تواند انگیزه قوی در طلبگی پیدا کند.
استاد حوزه علمیه کرمان اظهار داشت: براساس روایات موجود از ائمه اطهار (ع) فرشتگان الهی بال های خود را زیر پای طالبان علم می گسترانند و طالب علم همیشه در آسمان ها و در نزد ملائکه الهی محبوب و شهره به کسب علم است.
وی با اشاره به سایر عوامل انگیزه یک طلبه، افزود: اگر طلاب نیاز های جامعه و مردم را به دین و معارف اسلامی درک کنند بهتر و با انگیزه بیش تر به تعلیم معارف اهل بیت(ع) می پردازند و با رغبت بیشتری خود را در مسیر علم قرار می دهند.
حجت الاسلام زندنا با اشاره به یکی از معضلات جدی طلاب تاکید کرد: فقر اقتصادی و مالی طلاب را از درس و یادگیری علم باز می دارد و آن ها را در مسیر کسب علم ضعیف می کند و لازم است مدیران و دست اندرکاران حوزه با اخذ تدابیری این معضل جدی را حل کنند.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اهداف طلبگی، افزود: طلبه باید مردم را در مسائل مختلف از ایستگاه تعقل به ایستگاه تعبد و عبادت خداوند رحمان برساند و آن ها را به سمت قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) هدایت کند.
وی اظهار داشت: یکی از نیاز های اساسی و مهم طلاب کسب بصیرت است و اگر طلبه بصیر نباشد در برخورد با موضوعات و مسائل، دچار افراط و تفریط خواهد شد.
این کارشناس مسائل مذهبی خاطر نشان کرد: بصیرت نوعی بینش عمیق درونی است که به انسان این قوه را می دهد که به مسائل مختلف با دیدگاه سطحی برخورد نکند و بتواند با فهم حقایق موضوعات و درک باطن قضایا به تصمیم صحیح و درست برسد.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به راه های کسب بصیرت دینی، گفت: کسب معرفت، مطالعه تاریخ و سرگذشت انسان ها و فهم دین از تمام ابعاد و زوایا، از مهم ترین راه های کسب بصیرت دینی می باشند.
این استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: طلبه باید با فضا های سیاسی زمان خویش آشنا باشد و بتواند رجال سیاسی زمان خود را بشناسد تا دچار شبهات و انحراف نگردد.
وی در ادامه با بیان اینکه لازم است طلبه ولی فقیه زمان خود را بشناسد، خاطر نشان کرد: طلاب باید با مواضع و نظرات رهبر معظم انقلاب در موضوعات گوناگون آشنا باشند و با دغدغه ایشان نسبت به هر مسأله ای، دغدغه‌مند شوند.
استاد حوزه علمیه ابوالفضل قناتستان کرمان با اشاره به یک نکته مهم، گفت: لازم است طلبه نسبت به بیان مواضع رهبر معظم انقلاب در برخی مسائل با تعصب و افراط برخورد نکنند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به سایر لوازم طلبگی، خاطر نشان کرد: بیان خوب و زیبا و داشتن قدرت نویسندگی و قلم روان از دیگر لوازم طلبگی است که طلاب باید با تحقیق و پژوهش به این امور مهم دست پیدا کنند.
حجت الاسلام زندنا در پایان با اشاره به انواع جهاد در راه خدا، گفت: براساس روایات موجود از ائمه اطهار، مومن می تواند با شمشیر و زبان جهاد در راه خدا کند و جهاد لسانی همان تبلیغ معارف اهل‌بیت(ع) در منبرها و دفاع از دین خداست که توفیق آن نصیب جامعه روحانیت و طلاب شده است./9704/302/ب3
ارسال نظرات