۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۲۸۷۰۰۰
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه:

ترجمه ناقص و وارونه گفتمان انقلاب از موانع رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه یکی از موانع ما در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی را ترجمه ناقص و وارونه گفتمان انقلاب دانست و گفت: جریان ترجمه در انقلاب اسلامی به سمت استحاله فرهنگی و فکری پیش رفت به گونه ای که این فرصت طلایی برای معرفی و صدور انقلاب تبدیل به فضایی برای غوطه ور شدن جوانان در فرهنگ غرب شد.
ترجمه ناقص و وارونه گفتمان انقلاب از موانع رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی است

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نجفعلی میرزایی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، ظهر امروز در نشست هم اندیشی جایگاه مشهد در تمدن نوین اسلامی که در فرهنگ سرای زیارت برگزار شد، اظهار کرد: با گذشت بیش از 35 سال از انقلاب اسلامی و به دست آوردن تجربه های میدانی و تمدنی در سایه انقلاب، زمان عبور از جلسات تحلیل گرانه و پرداختن به چارچوب های عملی فعالیت تشکل های فرهنگی اسلامی رسیده است.


وی با بیان اینکه تشکل های فرهنگی فعال در کشور نیازمند نگاه سیستماتیک به فعالیت های خود دارند، گفت: تشکل ها و نهادهای مرتبط با نظام باید با نگاه تخصصی وارد مسائل مختلف شده و با تحقیق و بصیرت نقاط هدف دشمن را شناسایی کنند.


عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه بر لزوم آسیب شناسی مدیریت های تشکلی تأکید کرد و گفت: ساختارهای تشکلی باید مورد بازنگری قرار گیرد تا از موازی کاری و فعالیت هایی که خارج ساختار تشکل است، جلوگیری شود.


وی ادامه داد: تشکل های فرهنگی و بین المللی نیازمند ایجاد یک نگاه وجود شناختی به سنت ها و اهداف هستند که براساس آن فعالیت ها و آینده تشکل خود را هدف گذاری کنند.


حجت الاسلام میرزایی با بیان اینکه برای تحقق اهداف خود در این مسیر نیازمند بررسی موانع و آسیب ها هستیم، افزود: یکی از موانع ما در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی، ترجمه ناقص و وارونه گفتمان انقلاب است.


وی ادامه داد: جریان ترجمه در انقلاب اسلامی به سمت استحاله فرهنگی و فکری پیش رفت به گونه ای که این فرصت طلایی برای معرفی و صدور انقلاب تبدیل به فضایی برای غوطه ور شدن جوانان در فرهنگ غرب شد.


عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه دلیل جریان معکوس در ترجمه گفتمان انقلاب را مصرف کننده بودن جامعه علمی کشور در حوزه علوم انسانی عنوان کرد و افزود: با وجود منابع غنی تمدنی و اسلامی در حوزه علوم انسانی، تشتت و پراکندگی در تحقیقات حوزه علوم انسانی باعث ایجاد نتیجه معکوس در ترجمه گفتمان انقلاب اسلامی شد.


وی با بیان اینکه مذهب تشیع می تواند منبع مهمی برای هدف گذاری تشکل های فرهنگی باشد، افزود: فلسفه دینی از منظر شیعه، توسط امام خمینی(ره) بازنگری شده در حالی که امروز اقتضاهای تاریخی در تکریم اندیشه شیعه لحاظ نمی شود.


حجت الاسلام میرزایی گفت: نهادهای بزرگ فرهنگی کشور پیش از بیداری اسلامی در مصر، این کشور را که از لحاظ فکری مخزن تولید اندیشه جهان عرب است، رها کرده و هیچ فعالیت ارتباط فرهنگی با مردم این کشور و جمعیت اخوان المسلمین برقرار نکردند.

 

لزوم تدوین نقشه راه برای تشکل های فرهنگی

وی به لزوم تدوین نقشه راه برای تشکل های فرهنگی اشاره کرد و گفت: تشکل های فرهنگی باید ساختار خود را زنجیره وار و با یک نگاه توحیدی تشکیل دهند و پس از آن به دنبال تحقق اهداف انقلاب اسلامی باشند.


عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: طراحی نقشه راه از حرکت های بی هدف جلوگیری کرده و تأثیرات بلند مدت فعالیت های تشکل ها را نمایان می کند.


حجت الاسلام میرزایی تأکید کرد: بدون شناخت مصر هیچ فردی نمی تواند ادعا کند به شناخت کاملی از جهان اسلام دست یافته است و به تشکل های فرهنگی توصیه می کنم به گسترش فعالیت های فرهنگی در این کشور بپردازند.


عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه نزاع میان شیعه و سنی نباید پیرامون قدرت شکل بگیرد، گفت: الگوی اجتماعی شیعه که مبتنی بر احترام به اندیشه دیگران است، باید به جهانیان عرضه شود و تشکل های فرهنگی ظرفیت عرضه این الگو را به مردم دیگر کشورها دارند.


وی پرداختن به امت واحده را باعث قدرت یابی بیشتر اندیشه تشیع درجهان اسلام دانست و افزود: تشیع قابلیت ایجاد چتر عقیدتی در جهان اسلام را دارد./1310/101/ب1

ارسال نظرات