آیت الله طالقانی با تمسک به قرآن رابطه علم و دین را مطرح کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن جمشیدی، عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی، شب گدشته در بنیاد امید ایرانیان که به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله محمود طالقانی جلسه ای با عنوان یادی از ابوذر برگزار شد، به بازخوانی اندیشه های آیت الله طالقانی پرداخت.
وی گفت: برای سخن گفتن از فعالیت های آیت الله طالقانی باید ابتدا به بررسی اندیشه ها و فعالیت های سید جمال الدین اسد آبادی پرداخت.
جمشیدی با بیان این که اسد آبادی بازگشت به اسلام را مطرح می کند، گفت: اسدآبادی با سفر و آشنایی با غرب این پرسش را مطرح می کند که چرا ما عقب افتاده ایم و یکی از علت های آن را این می داند که حکومت ها بیش از آن که به حل و فصل مسائل مردم بپردازند، با یکدیگر مشکل دارند.
وی با اشاره به این که اسدآبادی برای رسیدن به سعادت بازگشت به اسلام را پیشنهاد می دهد، گفت: وی به این که به کدام حوزه از اسلام از جمله شریعت، قرآن، اخلاق و غیره باید برای بازگشت به اسلام توجه شود، اشاره ای نکرد. برخی از شاگردان وی به سراغ قرآن رفته و رویکرد علمی از قرآن ارائه کردند که افراد را به سمت دین هدایت می کند.
جمشیدی با اشاره به فضای سیاسی زمان آیت الله طالقانی گفت: در آن زمان اهل سنت خیلی بیشتر از شیعه در زمینه قرآن فعالیت داشته و آثار مختلفی را تألیف کرده بودند اما در بین شیعه کار در این خصوص کم رنگ بود.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی با بیان این که آیت الله طالقانی با تمسک به قرآن رابطه علم و دین را مطرح می کند، اظهار کرد: تا قبل از آن که قرآن در منبر و برای اموات خوانده می شد، در این زمان کمتر اهل و اندیشه و مبارزی بود که از تفسیر «پرتویی از قرآن» آیت الله ظالقانی استفاده نکرده باشد.
وی افزود: در زمانی که احزاب مختلف از جمله حزب توده و جریان چپ افکار و اندیشه های خود را ترویج می دهند و در مقابل پرتویی از قرآن است که به فهم و درک مردم کمک می کند که در آثار دیگر مطرح نبوده است.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی به دلیل مقبولیت اندیشه ها و پرتویی از قران آیت الله طالقانی اشاره و تصریح کرد: وی پرسش ها را به خوبی درک کرد، به خوبی نیز پاسخ داد و آسیب شناسی خوبی داشت و مورد مقبولیت خیلی از علما و روشنفکران دینی قرار گرفت. همچنین این مقبولیت به خاطر افکار و اندیشه های وی بود زیرا آثاری عالمانه تر و علمی تر از آثار وی بود ولی به اندازه پرتویی از قرآن تأثیر گذار نیست.
وی با اشاره به مطرح شدن دو چهره آیت الله طالقانی و منتظری در زمان انقلاب، گفت: این دو از علما و پیشقراولان دین بودند و این به خاطر پشوانه قوی علمی آن ها بود که آثار آن ها بهترین گواه است.
جمشیدی افزود: آیت الله طالقانی قرآن را به تنهایی حجت می دانست و بیشتر از تفسیر «پرتویی از قرآن» را در زندان نوشت که دسترسی به روایت نداشت و بیان می کرد که قران به تنهایی حجت است اما اگر روایت اهل بیت (ع) نیز باشد بهتر است.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اگر آزادی می خواهیم باید برای تکامل جامعه به سراغ قرآن رفته و با تدبیر و رویکرد آیت الله طالقانی برویم.
وی با بیان این که بعد از انقلاب برای اداره کشور هیچ طرح و برنامه ای نداشتیم، گفت: اداره حکومت با تجربه به دست آمد و سران حکومتی تجربه کار اجرایی نداشتند و با تجربه اجرایی آن ها بازرگان بود. انقلاب مردم از قدرت مردم شکل گرفت و شاه فرار کرد./1310/202/ب1