۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۲۸۷۶۳۸
حجت الاسلام مومنی:

توکل به خدا سبب دوری از رذائل اخلاقی و اعتقادی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: توکل‌ نوعی‌ رابطه‌ فرد با خداوند است‌ که‌ در آن‌ فرد با توجه‌ به‌ اعتقادی‌ که‌ به‌ قدرت، حکمت‌ و رأفت‌ و شفقت‌ خداوند دارد در تمام‌ حرکات‌ و سکنات‌ حضور خدا را در نظر گرفته، و در تمام‌ لحظات‌ برای‌ موفقیت‌ خود از او استمداد می‌کند.
توکل به خدا سبب دوری از رذائل اخلاقی و اعتقادی می‌شود مومني مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین مومنی، کارشناس مذهبی شامگاه یک شنبه 22 شهریور ماه در مراسم شب شهادت امام جواد (ع) که در حسینیه امام رضا (ع) برگزار شد،  با اشاره به معنای توکل به خدا افزود: توکل‌ در رابطه فرد با خدا مطرح‌ است که‌ این‌ رابطه‌ در اعمال‌ انسان‌ تأثیر داشته‌ و رابطه‌ فرد با خدا را نمایان‌ می‌سازد در حالیکه‌ انسان‌ در ارتباط خویش‌ با خدا را از طریق‌ دعا،  استعاذه و انجام‌ فرایض، و مستحبات‌ نیز نشان‌ می‌دهد، در توکل‌ جنبه‌ای از رابطه‌ فرد با خدا نمایان‌ است‌ که‌ غیر صریح فرد متوکل‌ پیش‌ فرضهایی‌ را پذیرفته‌ است‌ که‌ مهمترین‌ آنها باور و ایمان‌ به‌ قدرت، حکمت‌ و شفقت‌ خداوند به‌ بندگانش‌ می‌باشد.


وی در ادامه افزود: توکل‌ نوعی‌ رابطه‌ فرد با خداوند است‌ که‌ در آن‌ فرد با توجه‌ به‌ اعتقادی‌ که‌ به‌ قدرت، حکمت‌ و رأفت‌ و شفقت‌ خداوند دارد در تمام‌ حرکات‌ و سکنات‌ حضور خدا را در نظر گرفته، و در تمام‌ لحظات‌ برای‌ موفقیت‌ خود از او استمداد می‌کند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به علائم  و ویژگی افراد متوکل اشاره داشت و افزود: از علائم‌ و ویژگی‌های‌ افراد متوکل‌ این‌ است‌ که‌ از روزگار خیلی‌ به‌ خود نمی‌بالند و از برگشت‌ و ادبارِ‌ آن‌ زیاد دچار تشویش‌ و اضطراب‌ نمی‌شوند، بلکه‌ تا حدامکان‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ مطلوب‌ کوشش‌ می‌نمایند و نتیجه‌ کار را به‌ خدا واگذار می‌نمایند و اطمینان‌ دارند که‌ خداوند آنان‌ را در رسیدن‌ به‌ مطلوب‌ کمک‌ خواهد کرد. 
 

حجت الاسلام مومنی با اشاره به  ابعاد توکل‌ به‌ خدا، امیدواری‌ انسان در شرایط سختی ها و گرافتاری ها اشاره داشت افزود: امیدواری‌ به‌ رستگاری‌ و رسیدن‌ به‌ مطلوب‌ و نجات‌ یافتن‌ از ناراحتی‌ها و غم‌ و اندوه، گشایش‌ مشکلات، و نصرتِ‌ حق‌ در غلبه‌ بر باطل، هدایت‌ از گمراهی ها به‌ سوی‌ نور، همه‌ از برکات‌ توکل‌ است.

وی در ادامه افزود: فرد متوکل‌ تسلیم  نصرتِ‌ خدا است و در مشکلات لحظه ای از اعتمادش نسبت به خدا دست بر نمی دارد. نمونه‌های‌ زیادی‌ در قرآن‌ در مورد اراده خداوند در شرایط‌ سخت‌ زندگی‌ وجود دارد که‌ مایه‌ تسلی‌ و امیدواری برای‌ افراد متوکل‌ است‌ 
 

این کارشناس مذهبی به نتایج مثبت توکل در زندگی فرد متوکل اشاره کرد و افزود: توکل در زندگی فردی و اجتماعی انسان می تواند پیامدهای مثبتی داشته باشد که یکی از فواید آن، آرامش‌ درونی‌ و اطمینان‌ قلبی‌ است‌ که‌ در سایه‌ توکل‌ به‌ انسان‌ دست‌ می‌دهد .


وی در ادامه با اشاره به دیگر ثمرات توکل بر خدا افزود: از دیگر ثمرات‌ توکل‌ به‌ خدا عزت‌ و سربلندی‌ در میان مومنان است زیرا فرد متوکل‌ بخاطر توسل که به خدا دارد، غنایِ‌ نسبی‌ از مردم‌ دارد و بخاطر رسیدن‌ به‌ مال‌ و مقام‌ از مردم‌ التماس‌ نمی‌کند از این رو عزت‌ و سربلندی‌اش‌ حفظ‌ می‌شود.


حجت الاسلام مومنی در پایان با اشاره به بیان عالم فرزانه آیت الله مصباح یزدی در خصوص طرح مسأله توکل اظهار داشت: انسان  همواره در کارهای دنیایی با توکل به خداوند به آرامش درونی دست می یابد، در نتیجه زمینه اضطراب و مشکلات روانی بر انسان کمتر حادث خواهد شد./817/202/ب3
 

ارسال نظرات