۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۲۸۷۹۴۲
حجت‌الاسلام حاج‌ علی اکبری تشریح کرد؛

تأثیرات منفی تکلف بر رابطه‌های اجتماعی افراد

خبرگزاری رسا ـ رییس امور مساجد تهران با اشاره به اینکه تکلف آوری رابطه دوستی انسان را از بین می برد گفت: تکلف یعنی خود را به زحمت و مشقت انداختن به خاطر دیگری، گاهی کسی از دوستانش توقعاتی دارد که آنان را برای تأمین آنها یا مراعات بعضی خواسته ها و پسندها به زحمت می اندازد.
تأثیرات منفی تکلف بر رابطه‌های اجتماعی افراد علي اکبري علي اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حاج علی اکبری، رییس امور مساجد تهران شامگاه دوشنبه 23شهریور ماه در جلسه ای از سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد،با اشاره به اینکه تکلف نوعی نفاق درونی است اظهار داشت: انسان متکلف یعنی کسی که خودش را در معرض کاری قرار می‌دهد که آن را دوست ندارد، این نوع تکلف در حقیقت یک نوع نفاق درونی ایجاد می کند. به همین دلیل است که امام علی(ع) تکلف را از ویژگی‌ها و اوصاف و اخلاقیات منافقان و افراد دو رو و دودل می‌داند.

 

وی با تاکید بر اینکه منشا تکلف ظاهر سازی است افزود: منشأ و سرچشمه درونی تکلف را بیان می‌کنند و می‌فرمایند تکلف از نفاق درونی سرچشمه می‌گیرد. ظاهر متکلف ریاکارانه است و باطنش دورویی و نفاق، ریا و نفاق دو بالی است که متکلف با آنها پرواز می‌کند. زیرا ظاهر رفتار شخص متکلف هر چند مشروع است و خیرخواهانه و محترمانه و نمایان گر محبت به دیگران و خلوص در رفتار است اما چون هدف و نیت فرد صادقانه نیست و از روی تکلف صورت می‌گیرد و از صمیم قلب نیست، طبیعتاً رفتاری منافقانه و ریاکارانه است


حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به اینکه شاخص های تفکر و تدبر در زندگی ، بی تکلفی و پرهیز از وسوسه های بیهوده در امور مربوط به زندگی است افزود: چرا که اسلام برای شؤون گوناگون زندگی انسان برنامه دارد و در هیچ یک از عرصه های عبادی، اخلاقی، مادی و معنوی تکلیف توانفرسا ندارد؛ اهل بیت(ع) در همه زمینه ها، زندگی راحت، معتدل و بی تکلف را برای پیروان خود توصیه کرده اند .


رییس امور مساجد تهران با اشاره به  اینکه تکلف آوری رابطه دوستی انسان را  از بین می برد افزود: تکلف یعنی خود را به زحمت و مشقت انداختن به خاطر دیگری ، گاهی کسی از دوستانش توقعاتی دارد که آنان را برای تأمین آنها یا مراعات بعضی خواسته ها و پسندها به زحمت می اندازد؛ باید با دوستان بهدون تکلف رفتار کنیم که با ما راحت باشند و به خاطر ما به دردسر و تکلیف نیفتند.


رییس امور مساجد تهران با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در مورد ضرورت پرهیز از تکلف در دوستی ها افزود: ایشان می فرمایند مومن نباید، عملی را انجام دهد که برای دیگران تکلف ایجاد کند و نیز در حدیثی دیگر می فرماید پر زحمت ترین برادرانم کسی است که خود را برای من به زحمت می اندازد و من از او خویشتن داری می کنم و کم زحمت ترین برادرانم کسی است که من با او همان گونه هستم که با خود هستم./817/202/ب3

ارسال نظرات