۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۸۸۰۳۸
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

دوری از سبک زندگی اسلامی قرآنی سبب بالا رفتن آمار طلاق در جامعه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام صفایی بوشهری با بیان این‌که دوری از سبک زندگی اسلامی قرآنی، سبب بالا رفتن آمار طلاق در جامعه می‌شود، گفت: توجه به دین و کلمات قرآن در امر خانواده، سبک زندگی زن و شوهر را تغییر می‌دهد و سبب کاهش اختلافات بین زوجین می‌شود.
آيه الله محمدرضا صفايي بوشهري
حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا صفایی بوشهری، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به درس‌های زندگی زناشویی امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: این دو حجت الهی در تمام ابعاد زندگی و تمام عرصه های زندگی مشترک الگو هستند و ما باید از سبک زندگی این دو بزرگوار استفاده کنیم.
 
وی افزود: جوانان و خانواده های آن ها باید در امر ازدواج الگوی خود را این دو نور الهی بدانند تا زندگی سالم و سرشار از رضوان و رحمت الهی داشته باشند.
 
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به عوامل زندگی سالم به تشریح وظایف زوجین در بهبود روابط زناشویی پرداخت و گفت: لازم است زن و مرد با شناخت شرابط و شخصیت یکدیگر از ایجاد مشکلات جلوگیری کنند و اگر زن و شوهر در فضای خانواده توقع بی‌جا و نامناسب از یکدیگر داشته باشند، هرگز زندگی آرامی را تجربه نخواهند کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: داشتن آگاهی‌های لازم در زمینه ازدواج و کسب دانایی کافی نسبت به مسائل زندگی مشترک، از دیگر عوامل جلوگیری از بروز مشکلات در خانواده است و زوجین باید با مطالعه کتب مرتبط با این موضوعات و مشاوره های مطلوب، این علمیت و آگاهی را بدست بیاورند.
 
وی تأکید کرد: خودمحوری زن و مرد و جهل نسبت به مسائل زندگی مشترک، کانون خانواده را سرد می‌کند و این بنیان الهی را در معرض فروپاشی قرار خواهد داد.
 
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به مهارت‌های زندگی مشترک، گفت: مودت نسبت به یکدیگر، عفو و بخشش، استفاده از کلمات محبت آمیز و به کار بردن کلماتی که بار ادبی و احترام را دارند، سبب افزایش انس و عطوفت بین زوجین می‌شود و آرامش را در فضای خانواده حاکم می‌کند.
 
وی با الگو خواندن سبک زندگی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، گفت: فاطمه زهرا(س) همسر خود را با کلمات مؤدبانه و محبت آمیز صدا می کردند و در مشکلات و سختی ها، یار و یاور امام علی(ع) بود.
 
وی با اشاره به موانع سلبی آرامش خانواده، گفت: استفاده زوجین از افعال منفی در گفت وگوی با یکدیگر، سلبی صحبت کردن، به کارگیری افعال دستوری و جدایی بی‌جا و طولانی مدت بین آن ها سبب کاهش مهر و محبت بین زوجین خواهد شد که عاقیت آن جدایی و طلاق خواهد بود.
 
این کارشناس مسائل دینی با انتقاد از کیفیت بهره گیری خانواده ها از رسانه ها و شبکه های اجتماعی، افزود: متأسفانه خانواده ها استفاده مناسب و صحیحی از این ابزار ها را ندارد و این امر سبب شده است که زوجین به خاطر استفاده زیاد و نابجا، جدایی بین آن‌ها ایجاد شود که منشأ بسیاری از مشکلات است.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به عوامل نابودکننده بنیان خانواده، خاطرنشان کرد: چشم و هم‌چشمی و نگاه به دیگران، توقع بی‌جا از همسران خود داشتن و بازکردن پای پدر و مادر در کوچک‌ترین اختلافات خانوادگی، سبب متلاشی‌شدن کانون خانواده و از بین رفتن انس و الفت بین زوجین خواهد شد.
 
وی افزود: توجه به دین و کلمات قرآن در امر خانواده، سبک زندگی زن و شوهر را تغییر می‌دهد و سبب کاهش اختلافات بین زوجین و آمار طلاق است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به سایر عوامل طلاق و جدایی، تأکید کرد: دوری از اسلام و قرآن، طرد شدن احادیث از متن خانه و خانواده سبب بالا رفتن آمار طلاق است و دختر و پسر باید قبل از هر چیز بنا ازدواج خود را با توصیه های روحانیان و مشاوران متعهد بسازند.
 
وی با توصیه به جوانان جویای همسر خوب، گفت: جوان نباید در انتخاب خود دچار احساسات و دل‌بستگی کاذب شود و از سوی دیگر نباید خانواده‌ها با ازدواج های تحمیلی و تقلیدی زمینه شکست جوانان خود را در این امر مقدس پی‌ریزی کنند.
 
حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری در پایان گفت: در امر ازدواج باید عاقلانه قدم برداشت و نباید دچار شتاب زدگی و عجله شد و بیش از هر چیز باید به دستورات قرآن و ائمه معصومین توجه کرد./9704/302/ب2
ارسال نظرات