۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۸۸۱۱۸
آیت الله نمازی:

حل مشکلات مردم از شؤون مدیریت انقلابی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان این‌که مسؤولان و مدیران خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند، گفت: مسؤولان کاری را که از دستشان بر می‌آید نباید به دیگران حواله کنند چون این امر در شأن مدیریت توحیدی و انقلابی نیست.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در سومین جلسه شورای اداری شهرستان در تالار ارشاد شهرستان کاشان با اشاره به رهنمود امیرمومنان به مالک اشتر در مورد مدیریت او بر افراد تحت امر خود در حکومت مصر، گفت: علی(ع) به مالک اشتر می فرماید مراقب باش رابطه بین تو و افراد تحت امرخود، رابطه ای مبتنی بر علم، تدبیر، محبت و عاطفه باشد.

 

وی افزود: امیر مومنان فرمود، کسی که در جایگاه سیاستمداری می نشیند و می خواهد گروه و جمعی را سیاستمداری و مدیریت کند مستی بر او حرام است.

 

آیت الله نمازی گفت: از نگاه عقل اگر کسی متصدی مدیریت و برنامه ریزی و سیاست مداری جمعی می شود باید درست فکر کند و درست بیندیشد و درست عمل کند.

 

وی افزود: کسی که بر صندلی مدیریت می نشیند باید کاملا دستگاه قوه عاقله او فعال باشد و درست فکر کند چرا چون امیر مومنان می فرماید، پسندیده نیست کسی که می خواهد حافظ جمعی و یا ولی کار گروهی باشد خودش نِیاز به مراقبت داشته باشد.

 

آیت الله نمازی یاد آور شد: امیر مومنان می فرماید چقدر زشت است که نگهبان و یا کسی که مسؤولیت حفاظت عده ای را برعهده دارد، خودش احتیاج به محافظ دیگری داشته باشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رییس نباید تصور کند به دلیل اینکه رییس است همه باید مطیع اوامر او باشند بلکه مدیر باید نسبت به مشکلات و فعالیت های قوی و یا ضعیف پرسنل تحت امر خود بی توجه نباشد.

 

وی با بیان اینکه یکی از راه ها و روش های تأثیر کلام مدیر، ایجاد محبت نسبت به افراد تحت امر او است یاد آور شد: این تبعیت و پذیرش افراد تحت امر نیز دو حالت دارد یکی اینکه افراد تحت امر از ترس کاری را انجام می دهد و انگیزه قلبی و نشاط کاری ندارد و در محیط کار افسرده هستند که این مدیریت، مدیریت توحیدی نیست، طاغوتی است.

 

به گفته وی در مدیریت توحیدی، مدیر باید توجه داشته باشد ضمن اینکه افراد را نسبت به اهمیت کار توجیه کند، تدبیر و نظات بر کار آنها نیز داشته باشد و راه اندازی و گره گشایی کار ارباب رجوع را از آنها بخواهد، از این رو در عین حال مدیر باید نسبت به افراد تحت امر خودش توجه داشته باشد تا چناچه مشکلاتی اعم از مشکلات جزئی و کلی دارند با تدبیر حل کند.

 

آیت الله نمازی گفت: امیرمومنان می فرماید، مدیر باید هم به مشکلات جزئی و هم به مشکلات کلی افراد تحت امرخود توجه داشته باشد و اینگونه نباشد اگر مشکلات کلان افراد زیر مجموعه خود را انجام داد، نسبت به مشکلات جزئی آنها بی توجه باشد.

 

به گفته وی مدیران باید حتی با فرزندان کارمندان تحت امر خود ارتباط عاطفی داشته باشند تا محبوبیت مدیر از کارمند به خانواده اش منتقل شود و اگر کارمندی چند روزی به ماموریت رفت همسرش گلایه نکند چون می داند رییس خوبی دارند که هوای آنها را دارد.

 

وی افزود: به روسای دانشگاه ها سفارش کردم هوای اساتید را داشته باشید و آنها را به اردوهای زیارتی تفریحی ببرید و حتی از فرزندان نمونه اساتید تجلیل کنند تا استاد دانشگاه وقتی متوجه می شود رییس دانشگاه حتی با فرزندانش هم رابطه عاطفی دارد، انگیزه بیشتری برای تربیت و ارتقای کیفیت علمی‌کلاس دانشجویان خواهد داشت.

 

یکی از کارهای ضروری در نظام اسلامی زنده نگه داشتن پیام و رسالت شهدا است

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه یکی از فعالیت های ضروری در نظام اسلامی را زنده نگه داشتن نام و پیام شهدا دانست و گفت: شهیدان رفتند و راه امانتداری و امام حسین(ع) و مسؤولیت در نظام مقدس اسلامی را برای ما روشن کردند.

 

آیت الله نمازی تأکید کرد: یکی از کارهای ضروری و لازم در نظام جمهوری اسلامی زنده نگه داشتن پیام شهدا و یاد آوری رسالتی است که شهدا داشتند.

 

وی با بیان اینکه امروز ما وارثان شهیدان دفاع مقدس هستیم گفت: انسان موجودی فراموشکار است به طوری که خداوند در قرآن می فرماید ما با آدم در بهشت موقت عهد و پیمان بستیم که با همسر خود حوا از این شجره استفاده و تغذیه نکند اما فراموش کرد.

 

وی افزود: انسان موجودی فراموشکار است که برای جبران فراموشکاری انسان در نظام تربیتی توحیدی یک اصلی تأسیس شده است به نام اصل ذکر و تذکر، چرا که اگر به انسان تذکر داده نشود از مسیر خارج می شود و فراموش می کند و زمانی بیدار می شود که برای او حادثه بزرگی برایش پیش آمده باشد.

 

امام جمعه کاشان افزود: خداوند در قرآن می فرماید، اهل توحید و ایمان باید به یاد خدا باشند چرا که یاد خدا هیچ محدودیت زمانی، مکانی، جغرافیایی، سنی، منصبی و مسؤولیتی ندارد چرا که همه فراموشکار هستیم باید مراقب باشیم و همیشه به یاد خدا باشیم.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: به یاد خدا بودن تنها به ذکر زبانی نیست، هرچند ذکر زبانی نیز هست اما ذکر اصلی این است که مرکز وجودی انسان که قلب انسان است بیدار باشد تا لانه شیطان و وسوسه های نشود.

 

به گفته وی یکی از کارهای لازم که در نظام جمهوری اسلامی باید به آن توجه داشته باشیم این است که در اجتماعات مدیران و مسؤولان و کارگزاران یاد آوری شود که ما کی هستیم کی بودیم و کجا می خواهیم برویم.

 

آیت الله نمازی متذکر شد: باید مراقب بود تا مبادا این جایگاه، پست ها، صندلی ها و میزها در دل ما نفوذ کند و برای ما اصالت پیدا کند و به آن دلدادگی و وابستگی داشته باشیم، باید همیشه نگران باشیم که آیا امانت دار خوبی برای شهدا بوده و هستیم و آیا در این جایگاه شرح وظایف خود را به درستی انجام می دهیم.

 

نماینده ولی فقیه در ادامه اظهار امیدواری کرد مدیران و مسؤولان به گونه ای رفتار کنند که هیچ ارباب رجوعی بدون حل مشکل خودش از اداره ای خارج نشود مگر اینکه در اختیار مدیر و مسؤول مربوطه نباشد اما اگر کاری که مجموعه مدیریت شما می توانند به راحتی انجام دهند نباید به روزهای بعد موکول کنند.

 

آیت الله نمازی با تأکید بر اینکه مردم ما خوب بوده و شایسته خدمت بیشتری از سوی مسؤولان هستند گفت: مردمی به خوبی مردم ایران در هیچ کجای دنیا نمی توان پیدا کرد و چنین مردمی شایسته خدمت هستند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مسؤولان و مدیران چنانچه خدمتی را می توانید در محدوده جغرافیایی شهرستان انجام دهید کوتاهی نکنید و به دیگران حواله ندهید که حواله دادن کار ارباب رجوع به دیگران در شأن مدیریت توحیدی و انقلابی نیست./1307/201/ب1

ارسال نظرات