۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۸۸۱۵۹
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه قزوین مطرح کرد؛

مذمومیت ظلم در همه کشورها/ بعضی از ملت‌ها در تشخیص ظالم و مظلوم اشتباه می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه‌های علمیه قزوین در تفسیر سوره یوسف ابراز داشت: همه کشورها ظلم را بد می‌دانند ولی بعضی از آن‌ها در تشخیص ظالم و مظلوم دچار اشتباه می‌شوند و مظلومین را مورد مذمت قرار می‌دهند.
حجت الاسلام علي عباسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام علی عباسی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه استان قزوین ظهر امروز در مسجد امام خمینی(ره) به تفسیر آیات 62 تا64 سوره یوسف پرداخت و گفت: همانطور که می‌دانیم این آیات اشاره به تدبیر حضرت یوسف(ع) برای نگه داشتن برادرش بنیامین در نزد خود، برای رسیدن به حضرت یعقوب(ع) اشاره دارد.
 
وی نخستین نکته استخراجی از این آیات را قانون جعاله معرفی کرد و تصریح کرد: در این آیات مشاهده می‌کنیم که حضرت یوسف(ع) بنیامین را محکوم به این می‌کند که باید در مصر بماند و به او خدمت کند، چون که او دزدی کرده بود؛ از این موضوع می‌فهمیم که قانون جعاله در آن زمان نیز بوده است و مردم قراردادهای شرطی که به آن جعاله می‌گویند، می‌بستند و این امر مورد تأیید بوده است.
 
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به این موضوع که زبان صداقت همیشه گویاتر است، عنوان داشت: اگر به حرف زدن فرد دروغ‌گو توجه بکنیم کاملا نوع حرف زدن او دروغ او را اثبات می‌کند و می‌گوید که او دارد دروغ می‌گوید و همین امر در مورد افراد صادق گویاست، چون این افراد محکم حرف می‌زنند و قاطعانه سخنان خود را می‌گویند، به نحوی که کاملا مشخص است که این عده صادق هستند.
 
حجت‌الاسلام عباسی در ادامه به مجازات سنگین دزدی در تمام زمان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اگر مجازات واقعی اسلام در مورد افراد خاطی، همانند دزدان اجرا می‌شد، قطعا امروز آمار دزدی در کشور کاهش می‌یافت، اما به دلیل اینکه با عرف جهانی سازگار باشیم، از انجام این مجازات صرف نظر شده است.
 
این تفسیرگر قرآن و نهج‌البلاغه در پایان فساد را موضوعی معرفی کرد که در طول زمان‌های مختلف مورد نکوهش تمامی جوامع بوده است و افزود: همه کشورها ظلم را بد می‌دانند ولی بعضی از آن‌ها در تشخیص ظالم و مظلوم دچار اشتباه می‌شوند و مظلومین را مورد مذمت قرار می‌دهند./955/203/ب2
ارسال نظرات