۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۲۸۸۹۴۰
حجت الاسلام پناهیان در اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت بررسی و اندیشه در کلام امام خمینی/ امام واژه منافقین و لیبرالیسم را در کنار هم ذکر می‌کردند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که امام خمینی تحلیل دقیق و درستی از مسائل داشتند و باید اندیشه امام و کلام ایشان به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: بعضی حرف‌های ایشان برای برخی به طور بدیهی اشتباه بود ولی بعدا صحت فرمایشات امام به خوبی برای همگان مشخص شد.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، شب گذشته در مراسم افتتاحیه طرح مطالعاتی آثار امام خمینی مؤسسه اندیشه امام خمینی با بیان این‌که دستیابی به به هر چیز ارزشمند و مفیدی نیازمند زحمت و فراهم آوردن مقدمات است، گفت: خداوند طبیعت انسان را به این صورت طراحی کرده است که پس از طی چند مرحله می‌تواند به مقصود و مطلوب خود دست پیدا کند و در این راه تکنولوژی هم نتوانسته است کمکی به انسان کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تأکید بر لزوم تلاش و زحمت برای دست یافتن انسان به خواسته‌ها و اهدافش تصریح کرد: نمی‌توان بدون علم و اندیشه زندگی کرد و طبیعتا نمی‌شود بندگی کرد بدون علم و اندیشه، خداوند بندگی کردن را هم مشروط کرده است به علم داشتن و اندیشه کردن.

 

حجت الاسلام پناهیان اندیشه و علم آموزشی را مانند یک بازی فکری جذاب و بی انتها توصیف کرد و افزود: هرآنقدر در این بازی وارد شویم و اندیشه‌های بیشتری را فرابگیریم نیازمند و علاقمند به اندیشه‌ها و علوم بیشتری خواهیم شد و تلاش می‌کنیم تا بیشتر فکر کنیم و بیشتر یاد بگیریم و بیاموزیم، در بعضی مواقع فرق بین انسان دیندار و بی‌دین پذیرفتن یا نپذیرفتن یک اندیشه است.

 

وی با بیان این‌که در روایات بر لزوم آموختن اندیشه‌ها و علوم و معارف دینی بسیار تأکید شده است اظهار کرد: یادگرفتن یک فرآیندی است که برای دینداران همیشه لازم و ضروری است، اگر کسی حاضر به یادگرفتن و اندیشیدن نبود نه تنها دین تقریبا به درد او نمی‌خورد بلکه اوهم به درد دین نخواهد خورد.

 

کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به دوری برخی از متدینان از مطالعه و کسب علوم و معارف خاطر نشان کرد: اگر حتی از زندگی بتوان آموزش و اندیشه را تفکیک کرد از بندگی نمی‌توان آموزش و اندییدن را تفکیک کرد، باید این مسأله از ذهن ما خارج شود که معنویت بدون معارف امکان پذیرخواهد بود، بیاد این توهم را از ذهن خارج کنیم که همین مقدار معرفت برای ما کافیست.

 

حجت الاسلام پناهیان کفایت کردن به سطوح پایین و ابتدایی معرفت و دوری از کسب معارف را یک بیمار بسیار مهلک خواند و تصریح کرد: ما از این تفکر غلط صدمات بسیاری خورده‌ایم، هیچوقت جامعه اسلامی، اسلام و مسلمانان از کسانی که ضد دین هستند ضربه نمی‌خورند بلکه ضربه‌هایی که ما می‌خوریم از نقاط ضعف ما و در حقیقت همان جهالت درونی مسلمانان به ما ضربه وارد می‌کنند.

 

خودم را محتاج مطالعه صحیفه امام خمینی می‌دانم

وی ضمن تأکید بر لزوم تفکر و اندیشه و کسب معارف عنوان کرد: حضرت امام خمینی هنوز در بین ما هستند، ایشان یک شخصیت و پدیده معاصر هستند که نمی‌توان از ایشان به سادگی عبور کرد، من خودم را محتاج مطالعه صحیفه امام خمینی می‌دانم، برای خود نیاز می‌دانم که همواره صحیفه امام را مطالعه کنم و هرگاه که به مطالعه آن می‌پردازم مطالبی جدید پیدا می‌کنم.

 

استاد حوزه و دانشگاه ضمن ابراز تأسف از دوری برخی جوانان مذهبی از مطالعه گفت: اندیشیدن بعد از آموختن و آموختن بعد از مؤمن شدن جزء لاینفک ایمان و دینداری ما است، خداوند در قرآن به پیامبر اکرم (ص) دستور می‌دهد که قرآن را برای مسلمانان تلاوت کن، این تلاوت کردن و شنیدن آن فکر و روح و قلب انسان را جلا می‌دهد، تزکیه‌ای که در قرآن آمده است به معنی فراهم آمدن شرایط حیات طیبه انسان است و خداوند دستور می‌دهد پس از تزکیه همان کتابی را که برای همه تلاوت شده است را پیامبر (ص) به آنها بیاموزد.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان خاطره‌ای از مرحوم آیت الله خزعلی تصریح کرد: ایشاندر اواخر عمرشان به من فرمودند: بررسی کردم در قرآن دیدم که در سوره‌های مکی خطاب یا ایهاالذین آمنوا وجود ندارد ولی در سوره‌های مدنی این خطاب وجود دارد، ایشان از این مسأله برداشت کرده بودند که یا ایها الذین آمنوا به جمعی از مؤمنین گفته می‌شود که از حکومت اسلامی برخوردار هستند، تفاوت مؤمنان مکه و مدینه در داشتن حکومت اسلامی است، این مسأله بسیار مهم است که ایشان همواره تا آخرین لحظه در حال اندیشیدن بودند.

 

مسائل دینی بسیار جذاب و سرگرم کننده هستند

وی طراحی دین و مسائل دینی را بسیار سرگرم کننده و بدون تمامی و پایان ذکر کرد و افزود: دین هرگز جذابیت‌های خود را از دست نمی‌دهد، علامه طباطبایی می‌فرمودند اگر در یک روز 10 مرتبه به قرآن مراجعه کنم هربار مطالب جدیدتری را پیدا خواهم کردم و مطالبی جدید را می‌آموزم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عمق مطالبی که علامه طباطبایی 50 سال پیش در تفسیر المیزان ذکر کرده‌اند اظهار کرد: نگاه علامه طباطبایی متفکرانه بوده است نه یک نگاه سطحی و کم عمق، در آن دوران ایشان می‌فرمودند دموکراسی بدتر از دیکتاتوری است، دیکتاتوری به یک قشر و کشور می‌تواند ظلم کند اما در دموکراسی به یک جهان ظلم خواهد شد، امروزه می‌توان این مسأله را به وضوح دید که به اسم دموکراسی چه ظلمی برمردم می‌شود.

 

حجت الاسلام پناهیان خاطر نشان کرد: قرآن می‌فرماید تفاوت دینداران و غیر دینداران سطحی نگری است، افراد سطحی به اعماق مسائل نمی‌رسند و به اعماق احکام اسلامی اعتراض می‌کنند، اما افراد دارای بینش و نگرش عمیق به اعماق می‌رسند و به همین دلیل از مسائل و احکام دینی تبعیت می‌کنند، افرادی که بی‌دین هستند اشخاصی سطحی نگر هستند که نمی‌توانند به دلیل نوع بینشی که دارند به عمق مسائل و احکام دینی پی ببرند.

 

وی با اشاره به روایتی تصریح کرد: انسان باید همواره خود را مورد محاسبه قرار دهد و این مطلب نیازمند اندیشیدن است، روایت نمی‌گوید باید اعمال خود را محاسبه کنید بلکه به ما دستور می‌دهد اندیشه کنیم در همه چیز و خودمان را محاسبه کنیم، معرفت علمی است که با باور حقیقی و عمیق انسان همراه باشد، معرفت علمی است که در قلب ما جاری باشد و ما باید نسبت به خود معرفت داشته باشیم.

 

بعضی طرفداران امام خمینی اهل مطالعه و اندیشه کردن نیستند

کارشناس مسائل فرهنگی با بیان این‌که امام خمینی روزی دوازده مرتبه مشغول قرائت قرآن می‌شدند بیان کرد: امام خمینی یک انسان اندیشمند و متعالی و قرآن فهم عالی هستند که اندیشه‌های ایشان ما را به آستانه فهم قرآن و کلام اهل بیت (ع) می‌رساند ولی متأسفانه مشاهده می‌کنیم که طرفداران ایشان اهل مطالعه و اندیشیدن در تألیفات و کلام ایشان نیستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که برخی از مضامین بیانات امام خمینی که در صحیفه ایشان آمده است تکراری است گفت: امام خمینی تحلیلی دارند که داستان آن را دوازده بار تکرار می‌کنند و برای ما می‌گویند، این‌که امام خمینی با آن عظمت یک مطلب را تا این حد تکرار می‌کنند بیانگر اهمیت مطلب و لزوم توجه به آن است.

 

وی در ادامه افزود: امام می‌فرمایند من اطمینان داشتم که این انقلاب پیروز خواهد شد، اما زمانی مطمئن شدم که انقلاب پیروز خواهد شد که خبری از یک روستا در اطراف ساوه به من رسید، در این روستا مردم با روحانی روستا تظاهرات می‌کردند و همان شعارهایی را می‌دادند که مردم در تهران آن شعارها را سرمی‌دادند.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به تحلیل امام از خبر تظاهرات مردم در روستای اطراف ساوه تصریح کرد: این داستان را امام خمینی پس از دوازده بار تکرار یک مسأله مطرح می‌کنند و از آن خبری که به ایشان رسیده است تحلیلی ارائه می‌دهند، ایشان می‌فرمودند نمی‌شود دلها اینچنین یک دفعه برموضعی حق متحد شوند مگر این‌که معجزه رخ دهد و این موضوع علامت پیروزی قطعی و حتمی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وقایع و تحولات منطقه اظهار کرد: همان چیزی که امام خمینی برای سال 57 و پیروزی انقلاب اسلامی می‌گفتند امروزه برای جهان اسلام پیش آمده است، باید در این مسائل کمی مانند امام خمینی فکر کرد، آیا ما نزدیک پیروزی نهایی نیستیم؟ ما شاهد حضور بیست میلیونی مردم در اربعین هستیم، حضوری خودجوش و آگاهانه، بعد از آن شاهد حضور سربازانی بصیر، شجاع و مقاوم در منطقه هستیم، برای نخستین بار تعداد لشگریان مقاومت از دشمنان بیشتر شده است و همه این مسائل و اتفاقات بیانگر پیروزی نهایی است.

 

وی تحرکات و اشتباهات دشمنان را موجب این اتحاد و انسجام در جبهه مقاومت دانست و گفت: باید مانند امام خمینی تحلیل داشت و تلاش کرد تا تحلیلی که ایشان از وقایع و مسائل ارائه می‌دهند را بفهمیم و درک کنیم، اکثر عبادات بزرگانی نظیر حضرت اباذر تفکر بود ولی متأسفانه برای برخی فکر کردن کاری است سخت و مشکل، باید یاد بگیریم همواره در حال تفکر و فکر کردن باشیم.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به مقام والا و متعالی آیت الله بهجت مراتبی از ارادت ایشان به امام خمینی را ذکر کرد و افزود: امام خمینی مطلبی را برای اهل اندیشه فرمودند که لازم است به آن توجه کنیم، ایشان گفتند هنگام تولد پیامبر اکرم (ص) چهارده ستون از کاخ کسری فرو ریخت، شاید معنای آن این باشد که پس از 14 قرن اسلام در این سرزمین حاکم خواهد شد.

 

کارشناس مسائل فرهنگی خاطر نشان کرد: برخی به توصیه‌های امام خمینی برای مطالعه کتب شهید مطهری به خوبی عمل می‌کنند ولی آشنایی با امام و خط و مکتب ایشان و فرمایشات امام خمینی ندارند، نباید از امام و اندیشه امام غافل شد، مطالعه دیگران هم لازم است اما نباید موجب غفلت از امام بشود.

 

امام خمینی واژه منافقین و لیبرالیسم را در کنار هم ذکر می‌کردند

وی با بیان این‌که امام خمینی تنها یک بار پیش از انقلاب اسلامی از کلمه لیبرالیسم استفاده کرده‌اند اظهار کرد: یازده بار ایشان از کلمه لیبرالیسم استفاده کرده بودند که ده مرتبه آن در چند ماه پایانی عمر شریف ایشان و پس از قطعنامه 598 بوده است، امام هر ده بار کنار لیبرالیسم از کلمه منافقین استفاده کرده‌اند و همواره این دو را در کنار هم ذکر کرده‌اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دیدگاه امام خمینی پیرامون مهدویت تصریح کرد: ایشان شهادت طلبی نسل جوان را از علائم ظهور می‌دانستند، بعضی مسائل هستند که بدی و خوبی آنها تنها با مطالعه کلام امام خمینی به درستی مشخص خواهد شد، ما نیاز به فکر و آموزش داریم و یکی از بهترین منابع برای ما کلام امام خمینی است.

 

حجت الاسلام پناهیان دین اسلام را دین فکری و آموزشی دانست و ابراز کرد: متون دینی ما باید با آموزش و تأمل و درایت درک بشود، کلام اولیاء خدا در امتداد کلام معصومین هستند و یکی از این اولیا امام خمینی هستند که فرمایشات ایشان در اختیار ما و در دسترس ما است ولازم است به خوبی از آنها استفاده شود.

 

وی با اشاره به هشدار امام خمینی نسبت به نفوذ انجمن حجتیه در کشور خاطر نشان کرد: آیت الله مشکینی می‌فرمودند زمانی که خدمت امام رسیدیم برای منصرف کردن ایشان از صدور بیانیه‌ای تند و کوبنده علیه آقای منتظری ایشان فرمودند که ده سال دیگر پشیمان خواهید شد و ما دقیقا پس از ده سال این سخن امام را درک کردیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه آینده نگری دقیق امام خمینی از مسائل کشور و جهان را بیانگر اهمیت توجه به کلام ایشان ذکر کرد و افزود: درباره کلام و نظریات ایشان باید فکر کرد، امام خمینی به جایی رسیده بودند که می‌گفتند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، این حرف بسیار مهمی است، حداقل باید ایشان به این آیه سوره محمد که می‌گوید: کافران که سد راه خدا می‌کنند اعمالشان از سوی خدا تباه می‌شود وامام بر اساس نص این آیه می‌فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

 

برخی امام را متهم به عدم واقع بینی می‌کنند

حجت الاسلام پناهیان خاطر نشان کرد: برخی امام را به واقع بین نبودن متهم می‌کنند در حالی که امام خمینی دو ویژگی مهم داشتند، ایمان و واقع بینی، احدی نمی‌تواند بگوید که ایمان ایشان بر واقع بینی ایشان غلبه داشت و این مطلب به خوبی در کلام امام هم مشخص است، اصلا ایمانی که انسان را واقع بین نکند ایمان نیست، ایمان یعنی رسیدن به واقعیت.

 

کارشناس مسائل فرهنگی با بیان این‌که غیر مؤمن نمی‌تواند واقع بین شود ابراز کرد: امام خمینی بسیار واقع بین بودند ولی وقایعی را مشاهده می‌کردند که نمی‌توانستند برای ما توضیح بدهند و ما از درک آنها عاجز بودیم، برای برخی اشتباه بودن فرمایشات امام بدیهی بود ولی بعدها مشخص می‌شد که ایشان تا چه حد دقیق و درست گفته بودند و آن اشخاص غافل بودند.

 

وی اندیشیدن پیرامون کلام امام خمینی را موضوعی بسیار مهم و ضروری توصیف کرد و افزود: خواندن صحیفه امام بسیار جذابیت دارد، پیشنهاد می‌کنم از جلد بیست و یک صحیفه ایشان مطالعه شود برای این‌که اشخاص امام را در آخرین لحظات عمر مشاهده کنند و بعد زندگی ایشان را مورد بررسی قرار دهند و بع عظمت شخصیت و تفکر ایشان بتوانند به خوبی پی ببرند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نخستین بیانیه امام خمینی تصریح کرد: امام تا آخر از مسیر راست و مستقیم تکان نخورد و هر روز اهمیت این موضوع را برای ما مطرح کرند، امام خمینی شخصیتی عظیم دارند که ما هنوز متوجه اهمیت این نعمت نیستیم و قدر آن را نمی‌دانیم، نباید اجازه دهیم امام خمینی غریب بماند وباید افکار ایشان برای همگان تبیین و تبلیغ شود./1304/200/ب1

ارسال نظرات