۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۲۸۹۰۳۶
حجت الاسلام ابوترابی فرد مطرح کرد؛

توجه به آموزش و پرورش راهکاری برای کاهش دغدغه های فرهنگی/ دانشمندان هسته ای در دانشگاه های ایران تربیت شدند

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که تحول در تمام عرصه‌های مدیریتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران منوط به توجه روزافزون به نهاد آموزش و پرورش است، اظهار کرد: بهره‌وری مناسب از نیروی انسانی موجود در آموزش و پرورش و همچنین اختصاص منابع مالی کافی، زمینه تحول آموزش و پرورش را فراهم می‌کند.
 حجت الاسلام ابوترابي فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی امروز28 شهریور در مراسم افتتاحیه دومین نشست هفتمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور در تالار همایش های آستان قدس رضوی توجه ویژه به آموزش و پرورش را راه‌حلی برای کاهش دغدغه‌های فرهنگی کشور دانست و اظهار داست: برای کاهش دغدغه‌های فرهنگی و سیاسی متأثر از نظام سلطه باید به نظام آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای اعمال شود.

 

وی در زمینه خطر فضاهای مجازی گفت: نظام سلطه دارای رسالتی برای فروریختن عقاید دینی و مذهبی و انقلابی جوانان و نوجوانان است و باید فضاهای مجازی جدی گرفت.

 

وی از جمله شاخص‌های آموزگاری را تدریس دین و اخلاق در کلاس‌های درس دانست و خاطرنشان کرد: آموزگاران باید علاوه بر تخصص و تبحر در رشته تحصیلی خود، به سلاح دین و ایمان و معنویت مجهز باشند و فهم سیاسی و دینی دانش آموزان را ارتقا ببخشند.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان این که تحول در تمام عرصه‌های مدیریتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران منوط به توجه روزافزون به نهاد آموزش و پرورش است، اظهار کرد:  بهره‌وری مناسب از نیروی انسانی موجود در آموزش و پرورش و همچنین اختصاص منابع مالی کافی، زمینه تحول آموزش و پرورش را فراهم می‌کند.

 

وی دانش‌آموزان را گران قدرترین سرمایه‌های انسانی کشور دانست و تصریح کرد: دانش آموزان گران قدرترین سرمایه‌های انسانی کشور هستند که تمامی پیشرفت‌های نظام ‌جمهوری اسلامی ایران را مدیون این 13 میلیون دانش‌آموز هستیم.

 

نایب ‌رییس مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش را مهیا‌کردن فضای آموزشی برای نوجوانان محروم از تحصیل دانست و تاکید کرد: آموزش و پرورش به مدد مجلس دانش‌آموزی باید زمینه تحصیل را برای دانش‌آموزان محروم از تحصیل فراهم کند.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد توجه به معلمان و فرهنگیان را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: باید به جمعیت یک میلیون نفری آموزگار و فرهنگی سراسر کشور توجه کنیم تا بتوانیم خانواده‌هایی با ریشه‌های معنوی و اخلاقی و دینی در جامعه تربیت کنیم.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی جایگاه علمی دانش‌آموزان ایرانی را جایگاهی رفیع عنوان کرد و افزود: دانش آموزان ایرانی از جایگاه علمی رفیعی در دنیا برخوردار هستند و در مقایسه با دانش‌آموزان کشورهای به اصطلاح توسعه یافته دارای هوش و استعداد بیشتری هستند و لازم به ذکر است که این مهم در سایه رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران رخ داده است.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان این که اگر براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گام برداریم، می‌توانیم ‌طی 50 سال آینده به مرجع عملی دنیا تبدیل شویم، خاطرنشان کرد: تردیدی وجود ندارد که تحول در تمام عرصه‌های مدیریتی که به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی می‌‌انجامد در گرو توجه ویژه به نهاد آموزش و پرورش است.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مدیریت و برنامه‌ریزی درست و استفاده صحیح، بهینه و بهره‌وری مناسب از منابع نیروی انسانی و منابع مادی اختصاص یافته به این نهاد باشد، راه برای یک تحول و دگرگونی بنیادی در کشور فراهم می‌شود.

 

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: اراده جدی وزیر آموزش و پرورش معطوف به آن است که از ابزارهای موجود استفاده شود تا در حد امکان فرصتی برای بروز استعدادهای نوجوانانی که به دلیل مشکلات خانوادگی امکان حضور آنها در مدارس وجود ندارد، فراهم شود.

 

وی با بیان این که خیل آموزگاران عالم و متدین سرمایه‌های بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت کشورمان هستند، ابراز داشت: امروز دانش‌آموزان کشورمان در جایگاه‌های علمی قابل قبولی قرار دارند که این موفقیت به استعداد آنها و فرصت ایجاد شده توسط نظام جمهوری اسلامی باز می‌گردد اما با این‌حال هنوز در عرصه‌های علمی با افق‌های مورد انتظار فاصله داریم.

 

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: کسب رتبه‌های برتر دانش‌آموزان در المپیادها گواه این واقعیت است که کشورمان در عرصه‌های علمی در جایگاه برتری قرار دارد.

 

وی با بیان این که امروز جامعه آموزش و پرورش کشور به دلایل مختلف در معرض تهدیدهای جدی است، خاطرنشان کرد: امروز جهان کوچکتر از یک دهکده شده است و کشور در معرض آسیب‌های فرهنگی قرار دارد.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: امروز مرزها برداشته شده است و بدون شک اگر فضای رسانه‌ای به عنوان یک دنیای به هم پیوسته وجود نداشت قطعاً ما امروز در یمن حضور نداشتیم، لبنان به نماد مقاومت اسلامی تبدیل نمی‌شد و عراق نیز یک جبهه قدرتمند در برابر قدرت‌های غرب نبود.

 

نهادینه کردن دین، اخلاق، احساس مسؤولیت و قانون‌مداری در مدارس از سوی معلمان

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با تاکید بر این که باید تلاش کنیم تهدیدهای دشمن را به حداقل ممکن برسانیم، افزود: یکی از راهکارهای تحقق این مهم تربیت نوجوانان و جوانانی آراسته به اخلاق و آموزه‌های دینی است که البته این وظیفه بر دوش مسؤولان و معلمان قرار دارد.

 

وی گفت: معلمان در مدارس باید دین، اخلاق، احساس مسؤولیت و قانون‌مداری را در مخاطبان خود که دانش‌آموزان هستند، نهادینه کنند که این کار یکی از قدم‌های بلند برای تحول در جامعه‌ای است که در فراروی ما قرار دارد.

 

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی دانش‌آموزان امروز کشور را وارثان 36 هزار دانش‌آموز شهید دانست و ابراز داشت: دانش‌آموزان شهید مجاهدان فی سبیل‌اللهی بودند که با شهامت و قدرت در برابر رژیم بعث عراق در دوران دفاع مقدس ایستادند و از هیچ کوششی در راه حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی و کشورشان دریغ نکردند.

 

وی ادامه داد: جوانان گمان نکنند که فرصت‌های علمی برتر در خارج از کشور وجود دارد، دانشگاه‌های امروز ایران از این ظرفیت فاخر برخوردار هستند که علی‌محمدی‌ها و شهریاری‌ها را تربیت می‌کنند.

 

حمید کفّاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این همایش گفت: شورای دانش آموزی می‌تواند به مطالبات 13 میلیون دانش آموز یک میلیون فرهنگی جامعه فرهنگی ایران به خوبی پاسخ دهد.

 

تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به معیشت معلمان

وی در ارتباط با تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به معیشت معلمان تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به معیشت معلمان توفیقات خوبی را به جامعه فرهنگی عرضه داشته است.

 

وی شوراهای دانش آموزی را راهکاری موثر جهت فرهنگ سازی افراد دانست و بیان کرد: شوراهای دانش آموزی می‌توانند در فرهنگ سازی آحاد جامعه موثر باشند و مشکلات افراد در دوران بزرگسالی را کاهش دهند.

 

کفاش، شرکت در شوراهای دانش آموزی را تربیت سیاسی و اجتماعی صحیح عنوان کرد و گفت: دانش آموزان با شرکت در شوراهای دانش آموزی دفاع از حقوق خود، احترام به رای و نظر دیگران و شیوه مشارکت فعال را می آموزند و از تربیت صحیح اجتماعی و سیاسی برخوردار می شوند.

 

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در زمینه تعداد نمایندگان مجلس دانش آموزی کشور تاکید کرد: 150 دانش آموز از تمامی استان‌ها، اعضای مجلس دانش آموزی را تشکیل می‌دهند که چهار دانش آموز نماینده اقلیت‌های دینی و یک نفر نیز نماینده دانش آموزان استثنایی است.

 

وی گسترش مردم سالاری دینی را از ضروریات تربیت اجتماعی و سیاسی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: گسترش مردم سالاری دینی از ضروریات تربیت اجتماعی و سیاسی در کشور است که شوراهای دانش آموزی به این ضرورت پاسخ داده است./934/پ202/ج 

ارسال نظرات