۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۲۹۰۵۶۰

خطیبان جمعه عراق سوء مدیریت حکومت عربستان را عامل کشتار حاجیان در منا توصیف کردند

خبرگزاری رسا ـ خطیبان جمعه عراق، سوء مدیریت حکومت عربستان را عامل کشتار حاجیان در منا توصیف کرده و آل‎سعود را مسؤول مشکلات پیشامده برای حجاج خواندند.
خطيبان جمعه عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ سالم سلطان الشمری، خطیب جمعه بصره در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در مسجد جامع الشویلی برگزار شد، وزارت آموزش و پرورش عراق را به حل مشکلات تعلیم و تربیت در عراق دعوت کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش باید با تشکیل کارگروه‎هایی، منابع درسی را در زمینه اسلامی، تاریخی و علمی تغییر دهد و به مسائل تربیتی و عقائدی توجه ویژه‎ای داشته باشد.


وی افزود: آموزش و پرورش باید در مسائل تربیتی و تعلیمی خود تغییر و تحولی را انجام دهد و مسائل تربیتی و آموزشی را از حالت قدیمی خارج کند.


خطیب جمعه بصره از آموزش و پرورش دعوت کرد که به مسؤولیت خود در زمینه تربیت دانش آموزان با توجه به مسائل و علوم مورد نیاز توجه کند.


خطیب جمعه بغداد عامل اصلی حاثه منا را ولیعهد عربستان خواند


حجت الاسلام سید حسین المرعبی، خطیب جمعه منطقه الخضراء بغداد در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در مسجد الزهراء(س) برگزار شد، فاجعه روز گذشته در منا را به شدت محکوم کرد و گفت: حکومت عربستان با سوء مدیریت خود حقوق حاجیان را تباه کرده و موجب کشته شدن صدها حاجی در منا شد.


وی به بررسی عوامل این حادثه غمبار پرداخت و خاطرنشان کرد: عامل حادثه منا حضور کاروان امیر خالد بن فیصل، ولیعهد عربستان در سرزمین منا بود که موجب بسته شدن همه راه‎‎های حاجیان، ازدحام و هدایت آنان به سمت مسیرهای کوچک و باریک شد.


خطیب جمعه منطقه الخضراء تاکید کرد که مکه ملک شخصی گروه و حکومت خاصی نیست بلکه خانه خدا به همه مسلمانان تعلق دارد و ما از پادشاه عربستان می‎خواهیم که عاملان این حادثه را به شدت محاکمه کند.


وی به مراسم اربعین حسینی در عراق اشاره کرد و گفت: مردم عراق هر ساله در حالی میزبان میلیون‎ها زائر از سراسر جهان برای زیارت امام حسین (ع) است که با کمبود امکانات و مشکلات در این کشور و پیاده روی کاروان‎های به سمت حرم امام حسین (ع) تا کنون چنین حادثه غمباری را شاهد نبود.


امام جمعه ناصریه: حکومت عربستان مسؤول حادثه منا است


حجت الاسلام شیخ عبد صبر الشویلی، خطیب جمعه ناصریه در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در مسجد شیخ عباس الکبیر برگزار شد، به حادثه تاسف بار روز گذشته در منا اشاره کرد و گفت: حکومت عربستان مسؤول مستقیم حادثه غمبار منا که در روز گذشته اتفاق افتاده است.


وی افزود: این حادثه در حالی رخ داد که عربستان ادعای آمادگی امکانات و تجهیزات برای میزبانی از حاجیان را می‎کرد.


خطیب جمعه ناصریه تصریح کرد: در طول برگزار مراسم حج در سالیان گذشته، متاسفانه شاهد مشکلات و حوادث بسیاری بوده‎ایم که عربستان نیز مسؤول آن بوده است.


وی همچنین خواستار حمایت از بسیج مردمی و نیروهای امنیتی برای ادامه پیروزی‎ها شد و تاکید کرد که اصلاحات و مبارزه با فساد نباید موجب بی توجهی به نیروهای مسلح شود.


امام جمعه بغداد تروریسم و گروه‎های ضاله را از عوامل گمراه جوانان خواند


حجت الاسلام شیخ عادل الساعدی، امام جمعه بغداد در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در مسجد الرحمن برگزار شد، عوامل داخلی و خارجی را به کم کاری در حمایت از نیروهای مسلح متهم کرد و گفت: عوامل داخلی و خارجی در عدم حمایت از نیروهای امنیتی برای مبارزه با جریان تروریستی و دفاع از عراق دست دارند.


وی یکی از مشکلات این قرن را حضور تروریسم و گروه‎های منحرف دانست و تصریح کرد: تروریسم و جریان گمراه جوانان ما را در آتش خود می‎سوزانند. تروریسم فقط در منطقه حضور ندارند بلکه همه جهان را دربر گرفته است.


حجت الاسلام شیخ ساعدی خواستار شناخت عوامل پیدایش تروریسم و گروه‎های منحرف در منطقه شد و خاطرنشان کرد: جهالت جوانان نسبت به مسائل فرهنگی، مشکلات اقتصادی، سوء مدیریت در نظام سیاسی بخشی از مشکلاتی است که در کنار بحران امنیت جوانان را به کام مرگ می‎کشاند./994/ب933/د

ارسال نظرات