۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۲۹۱۳۱۱
آسوشیتدپرس:

ائتلاف آمریکایی ضد داعش تاثیر چندانی نداشت

خبرگزاری رسا ـ آسوشیتدپرس نوشت: با وجود صرف میلیاردها دلار و هزاران حمله هوایی، به نظر می رسد ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا برای «تضعیف و در نهایت نابودی» گروه دولت اسلامی (داعش) تاثیر چندانی نداشته است.
داعش

 

 به گزارش خبرگزاری رسا،خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی افزود: سران جهان این هفته در حالی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گرد هم می آیند که یک سال از زمان اعلام رسمی تشکیل ائتلاف بین المللی برای از بین بردن داعش توسط «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا می گذرد.


هر چند ممکن است داعش در مقایسه با سال قبل مناطق کمتری را تحت کنترل خود در آورده باشد، اما همچنان به حملاتش ادامه می دهد و پایگاه های اصلی خود در سوریه و عراق را حفظ کرده است.


شبه نظامیان این گروه تروریستی همچنین نفوذ خود را به کشورهای دیگر از جمله لیبی، افغانستان و شبه جزیره مصر گسترش داده اند.


حملات هوایی تحت امر آمریکا به کردهای سوریه کمک کرد در ژانویه (دی-بهمن) گذشته شهر مرزی راهبردی کوبانی را حفظ کرده و تابستان امسال شهر مرزی کلیدی «تل ابیض» را به تصرف خود در آورند، اما حملات برای نابودی شبه نظامیان داعش در شهر عراقی الرمادی همچنان مسکوت باقی مانده است.


شبه نظامیان سوری آموزش دیده توسط آمریکا برای جنگ با داعش نیز تلفات شدیدی داشته اند.


در عین حال، نگرانی های فزاینده از بحران آوارگان سوری و گزارش ها درباره احتمال حملات برنامه ریزی شده داعش به اروپا، ممکن است برخی کشورها را به مداخله بیشتر در ائتلاف ضد داعش وادارد.


«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه دیروز یکشنبه، اعلام کرد که جت های جنگنده فرانسوی اولین حملات را علیه اهداف داعش در سوریه انجام دادند. فرانسه تا قبل از این، حملات هوایی خود را به اهداف داعش در عراق محدود کرده بود.


تقویت نظامی روسیه در سوریه، جنگ با شبه نظامیان داعش را پیچیده تر کرده است. هدف اعلام شده مسکو کمک به دولت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در جنگ با تروریست هاست و مسکو از دولت های غرب خواسته در این زمینه با او همراهی کنند.


در عین حال دولت اوباما نگران آن است که هدف واقعی روسیه حمایت از اسد و حمله به گروه های دیگر خواستار سرنگونی وی به بهانه جنگ با تروریسم باشد.


انتظار می رود پوتین در سخنرانی امروز دوشنبه در مجمع عمومی در نیویورک طرح مبارزه با تررویسم را اعلام کند. این نخستین حضور پوتین در این مجمع طی 10 سال گذشته است.


«پائول سالم» معاون رئیس پژوهشکده موسسه خاورمیانه در واشنگتن در این زمینه گفت 'اقدامات روسیه در سوریه موجی از اقدامات دیپلماتیک را برای یافتن راه حلی سیاسی برای خروج از بحران سوریه و تلاش های جدید برای جنگ با داعش ایجاد خواهد کرد، اما شرایط لازم برای موفقیت چنین تلاشی هنوز وجود ندارد'.


برخی از تحلیلگران بر این باورند که اقدامات روسیه در سوریه ممکن است باعث شود اسد تمایل چندانی به شرکت در مذاکرات برای یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن جنگ داخلی در این کشور نداشته باشد.


در آمریکا جمهوری خواهان و دمکرات ها، راهبرد دولت اوباما را در جنگ با داعش زیر سوال برده اند، بویژه آنکه یک ژنرال آمریکایی بتازگی اعتراف کرد که فقط تعداد کمی از شبه نظامیان سوریه آموزش دیده توسط آمریکا، در صحنه جنگ حضور دارند و شبه نظامیان القاعده بقیه را نابود کرده اند.


آمریکا اعلام کرده که به دنبال آموزش و تجهیز پنجهزار و 400 شبه نظامی برای جنگ با داعش با هزینه 500 میلیون دلار است. دولت اوباما تاکنون با وجود درخواست کنگره برای اعزام نیروی زمینی در مقابل این خواسته مقاومت کرده است./982/د101/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات